webForumDet fria alternativet

Golvslipning

Bygg & renovering

7 svar · 2 648 visningar · startad av Fia

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Frågan#1

Vi har beställt en golvslipning och lackering av vårt furugolv nästa vecka och eftersom vi inte kan nånting om det så tänkte jag bara höra om det finns några kloka wF:are som har lite tips...

Är det något särskilt jag bör kolla noga, så att hantverkarna inte sabbar något eller fuskar med något, innan jag sticker till jobbet och lämnar dem åt sitt öde?

Kan man ha kvar saker som hänger på väggarna, tavlor och sånt, eller ska allt bort för att undvika slipdamm?

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Det beror nog på vad dom har för maskin. Men är det en seriös firma har dom en dammfri slip. Säkrast är att fråga firman.

Tänkvärt vid golvslipning

För alla som eventuellt tänker slipa golv kommer här lite småsurt nyvunna erfarenheter:

- Håll lite koll, fråga vad de gör, hur långt har de kommit, när blir de färdiga? Hos oss slipade de och lackade 3 lager, som behövde torka mellan gångerna, dvs inte förrän på den fjärde dagen kunde vi ställa tillbaka möbler.

- Dammsug och torka innan, så det inte är en massa extra ludd/hår/smuts som far omkring där från början. Slipkillarna är inte lika noggranna med städning som du själv.

- Skaffa golvskydd som kan användas medan man flyttar stora tunga möbler som gör märken på golvet annars (t ex kylskåp, spis mm). Och möbeltassar!

- Råka inte tappa hårstrån på golvet medan det lackas. Det blir fult. :l

- Efter första lackningen (typ 6-8 h efter, så det hunnit torka) kan det vara idé att själv nagelfara golvet med valfritt verktyg och pilla bort alla lösa bitar av smuts/grejs som råkat lackats fast. Efter tredje lackningen sitter de som berget och lämnar fula märken om man försöker få bort dem.

- Olika människor är olika duktiga. Det blir skillnad på slipning som utförts av en erfarenhet/noggrann och en som utförts av en nybörjare/slarvig. Vi har nu ett rum med glatt, fin yta och ett rum med lite strävare yta, trots att det är precis samma brädgolv. (Olika slipgubbar.)

- Våga klaga om slipningen blir slarvig. Vi fick flammigt köksgolv med mörkt i mitten och ljust längs kanterna. Men efter frågan "Ska det se ut sådär?" så slipade de om, och då blev det bättre.

- Om du är hemma, bjud på lite kaffe, så blir de stackars slipgubbarna mer välvilligt inställda. Jag inbillar mig att de bryr sig lite mer om att resultatet blir bra då.

- Var beredd på att det kan dra ut på tiden. Boka därför inte in golvrenovering strax före din 30-årsdag. :P

/red. Om man har stora springor mellan golvbrädorna så ska de åtgärdas med nån slags tätning INNAN man slipar golvet. Nu blev det försent för vår del.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Mycket bra råd. Markera som accepterat svar. Kul att det gick vägen trots allt!

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Hur blev det med damm i alla skåp?
Kommer ihåg då morsan o farsan slipade hela huset, öppen planlösning. Vi tejpade igen alla skåp, men lik förbenat så var det damm precis överallt som om man inte hade tejpat. Visserligen var detta för 10-11 år sen. Ändå hade vi nån dammpåse på...

Sen vet jag att farsan sa för nån vecka sen då vi pratade om det, att det lack han hade när huset var nybyggt (slutet av 70-talet) var jäkligt bra, men förbjudet nu. Det lack de la på nu blev värdelöst redan efter nåt år. Och då hade vi fler hundar förr, nu är det repigt som sjutton.

Bilder från golvslipningen

Hm, jag minns det som att någon frågade efter före- och efter-bilder av vår golvslipning i vintras. Har äntligen fört över bilderna från sambons dator.

Så här såg det ut före... vardagsrum, hall och kök. Notera att vi har två olika träslag i lägenheten, furu i köket (mörkare med tydligare kvistmärken) och gran i resten av lägenheten (ljusare).

vardagsrum_innan.jpghall_innan.jpgkok_innan.jpg

Och här är efterbilderna för vardagsrum, hall och kök! :)

vardagsrum_efter.jpghall_efter.jpgkok_efter.jpg

Här är en annan intressant bild också som tydligare visar skillnaden mellan det nyslipade/nylackade hallgolvet (nederkant) i gran och det gamla lackade sovrumsgolvet (överkant) i gran. Till höger syns också lite av det oslipade köksgolvet i furu.

Jerpa skrev:

Hur blev det med damm i alla skåp?

Inget damm inuti skåpen direkt, däremot var alla väggar täckta av ett fint dammlager. Men de hade en bra dammsug-grej på slipen, så det var inte så farligt. :)

hall_sovrum_kok.jpg
249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)