webForumDet fria alternativet

År 2020

Politik & samhälle

26 svar · 1 396 visningar · startad av Lasp · sida 2 av 2

Frågan, av Lasp

Vad tror Ni händer till år 2020? :q I samband med Danny´s tråd om jobb i Asien, vill jag gärna se hur Ni tror att "västerlandet" ser ut om bara futtiga tio år. <http://www.youtube.com/watch?v=cL9Wu2kWwSY&feature=playerembedded> Om Ni inte har sett den tidigare! :stud Har vi plats och jobb och livsmiljö :OO

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

I denna tråd efterlyste jag hur vi ser på oss i Västvärlden i första hand. Det är riktigt att Asien har varit på tapeten tidigare, och kommer att dyka upp igen ;-)
Men frågan är egentligen Hur ser ditt 2020 ut!

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

erciz skrev:

Det där tog de upp i senaste Uppdrag Granskning. Vi MÅSTE minska transporterna om vi ska uppfylla klimatmålen, men alla tror/hoppas att transporterna ökar ändå. http://svtplay.se/v/1796956/uppdrag_granskning/del_15_av_16?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1796956/sb,p103536,1,f,-1

Jag tror att transporterna är ett MÅSTE för tillväxten. Annars får alla flytta in i metropolerna, vill vi det? Urbanisering med andra ord.

Äsch, med smartare transporter (miljövänlig kollektivtrafik) och mer virtuella möten så kan vi minska en herrans massa onödiga transporter. Tänk alla feta lastbilar som skulle kunna ersättas med tåg fram till respektive ort åtminstone. Där finns enorma besparingsåtgärder! (Sen måste varorna ändå ut lokalt, men det blir ju avsevärt mindre miljöbelastning om de långa sträckorna ersätts.) Mer kollektivtrafik och mindre åka-ensam-i-bilen. Det är ju paradoxalt att folk måste gå på gym och träningspass idag, när det kanske skulle räcka med daglig motion till och från busshållplatsen eller tågstationen.

Sen ska man inte ta just tillväxt på för stort allvar. Vi kan leva utan tillväxt - artikel i DN (okt-2009).

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Jag tror att wF finns kvar 2020. Jag har själv varit med sedan ... 2000-07-14, då som annan användare. Garanterat att jag är kvar om tio år!!

Transporter kommer öka. Alla handlar mer på Internet. Men kanske transporterna kan vara annorlunda? Kanske man från Amazon kan beställa "gröna transporter"? Som skickar alla böcker till Europa i samma container? I stället för som idag, en och en till varje destination?

Jag tror folk i allt större grad börjar tröttna på informationsflödet. Det kommer vara status att välja bort vissa saker. Det sker så redan idag.

Att Facebook har 200 miljoner användare betyder kanske inte så mycket... mer intressant är, hur många av dessa använder Facebook på daglig basis. Hur många av dessa dagliga användare arbetar med media?

De som finns kvar, sen, vilka är det!? (Jag har inget konto på Facebook.)

Utvecklingen är exponentiell, i den meningen att om man tittar på utvecklingen fyra år tillbaka i tiden, samma steg kommer utvecklingen att ta de närmaste två åren.

Så om man ska titta 10 år fram, tänk 20 år bak mot idag och fundera på skillnaden... Då, 1990, var det helt otänkbart att någon normal människa skulle ha en mobiltelefon.

För det första kostade dom typ 30.000 spänn i dåtidens värde, sen kostade det 50 kronor i minuten att ringa på knastrig NMT-lina... Är det någon som minns??

http://home.swipnet.se/~w-51993/aspradiotv.htm

Denna sidan är skapad för 10 år sedan och jag tror den fortfarande kommer finnas kvar år 2020!! Det är en lokal TV-handlare som sedan länge inte husar på den adressen. Där finns sedan länge Expert.

Detta området var nummer två i Sverige att släcka ner det analoga nätet, så här har vi kört digital-tv sedan hösten 2006... tror jag... Gotland var väl först. Men sen Motala två veckor senare.

Denna hemsidan är från en tid innan digital-tv ens var en motion i riksdagen...!! Nej, det är nog inte sant... Men webbsidan är ett minne från en svunnen tid som aldrig kommer åter!

Medlem sedan mars 200986 inlägg

Den var intressant!

Gillade att när de pratade om studenter (pluggar nu). Att efter 3 terminer så var halva den kunskapen man lärt sig under första terminen utdaterad ^^

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Tibbelit skrev:

Gillade att när de pratade om studenter (pluggar nu). Att efter 3 terminer så var halva den kunskapen man lärt sig under första terminen utdaterad ^^

Jag tycker att det låter som strunt. Jag känner absolut inte igen det. Då har man nog valt en dålig utbildning.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Fia skrev:

Äsch, med smartare transporter (miljövänlig kollektivtrafik) och mer virtuella möten så kan vi minska en herrans massa onödiga transporter. Tänk alla feta lastbilar som skulle kunna ersättas med tåg fram till respektive ort åtminstone. Där finns enorma besparingsåtgärder! (Sen måste varorna ändå ut lokalt, men det blir ju avsevärt mindre miljöbelastning om de långa sträckorna ersätts.) Mer kollektivtrafik och mindre åka-ensam-i-bilen. Det är ju paradoxalt att folk måste gå på gym och träningspass idag, när det kanske skulle räcka med daglig motion till och från busshållplatsen eller tågstationen.

Sen ska man inte ta just tillväxt på för stort allvar. Vi kan leva utan tillväxt - artikel i DN (okt-2009).

Att byta lastbilstransporter mot tågtransporter gör väl inte att vi får mindre transportet? Med en mer globaliserad värld kommer vi helt klart ha ett ökat behov av transporter. Håller med om att vi borde satsa på tåg, men det verkar ju inte de svenska politikerna göra. Svenska tågnätet är väl nästan fullbelagt vad jag har förstått.

Mer kollektivtrafik tror jag bara blir effektivt om vi ökar urbaniseringen.

Artikeln du länkar till, verkar i mina ögon vara ett steg mot kommunism. Något jag absolut inte vill se i det land jag lever i. Såg inte många ljuspunkter i den artikeln. Jag tror definitivt att vi vill ha mer tillväxt.

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Det byggs rätt mycket järnväg ute i landet, även om man som 08:a kanske inte märker av det så mycket.... Stockholm är en propp men den är svår att bygga sig förbi.

Däremot bygger man bland annat dubbelspår Mjölby - Motala för 1.2 miljarder vidare mot Hallsberg, med syfte att minska belastningen mot Stockholm.

Det är Sossarna som eftersatt järnvägen under de senaste 50 åren. Den som finns har inte underhållits och nästan ingen ny järnväg har byggts.

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)