webForumDet fria alternativet

År 2020

Politik & samhälle

26 svar · 1 396 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

Vad tror Ni händer till år 2020? :q
I samband med Danny´s tråd om jobb i Asien, vill jag gärna se hur Ni tror att "västerlandet" ser ut om bara futtiga tio år.
http://www.youtube.com/watch?v=cL9Wu2kWwSY&feature=player_embedded
Om Ni inte har sett den tidigare! :stud

Har vi plats och jobb och livsmiljö :OO

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

De förändringar i samhället som händer just nu och framöver är väldigt intressant.

Det finns absolut billig arbetskraft där. Men hur billigt blir det att anlita den? Inom data är det svårt att hitta kompetens i Indien och Kina, även om de har många i universitet så är det låg nivå på utbildningen, enligt egen erfarenhet.

Indien och Kina kommer att möta mycket stora problem i sina egna länder pga att det går så fort nu. Det blir oerhört stora klasskillnader som de måste hantera, miljöproblem, infrastruktur och politiskt.

I fråga om outsourcing, så är det inte säkert att man tjänar så mycket eftersom det kan bli en hel del kommunikationsproblem om vad kunden vill ha och med att förstå marknaden. Det är en stor fördel att jobba nära kund. Det är nog en anledning till att outsourcingen inte har gått längre än vad den faktiskt har idag.

Ett av de stora problemen framöver kan vara den sinande oljan. Stiger oljepriserna kraftigt så är det inte längre säkert att det är lönsamt att ha tillverkningsindustrier på så långt avstånd som vi har idag. Givetvis är det mycket annat som också påverkas av oljepriset. Det här med oljeproduktionstopp är väldigt intressant.

Jag tror ändå att Sverige ligger bra till på många områden. Framförallt så har vi mycket skog och andra råvaror och vi är inte så tätbefolkade.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Youtube skrev:

This video is not available in your country due to copyright restrictions.

:( Nähä, snopet, vad handlar den om kortfattat?

LoLo skrev:

Det var mest bara lite siffror på hur många som bor i Kina osv. En film som jag rekommenderar är: http://www.youtube.com/view_play_list?p=3F18C8123A477815

...den handlar om ungefär samma sak, men är lite längre och innehåller lite mer.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

LoLo skrev:

Den radar upp en massa statistik...

If you're one in a million in China, there are 1300 people just like you.
Chine will soon become the number one English speaking country in the world.
The 25% of India's population with the highest IQ's is greater than the total population of the US
India has more honors kids than America has kids
The top 10 in-demand jobs in 2010 did not exist in 2004
We are currently preparing students for jobs that don't yet exist, using techonlogies that haven't been invented, in order to solve problems we don't even know are problems yet.
The US department of Labor estimates that today's learner will have 10-14 jobs by the age of 38.
1 in 4 workers has been with their current employer for less than a year.
1 in 2 has been there less than five years.
1 out of 8 couples married in the US last year met online.
There are over 200 million registered users on Myspace.
If Myspace were a country, it would be the 5th largest in the world.
The #1 ranked country in broadband internet penetration is Bermuda, #19 US, #22 Japan.
We are living in exponential times.
There are 31 billion searches on Google every month.
In 2006, this number was 2.7 billion.
To whom were these questions addressed before Google?
The first commercial text message was sent in December of 1992.
Today, the number of text messages sent and received everyday, exceeds the total population of the planet.
Years it took to reach a market audience of 50 million:
Radio 38 years
TV 13 years
Internet 4 years
iPod 3 years
Facebook 2 years
The number of internet devices in 1984 was 1000.
In 1992 it was 1 million.
In 2008 it was 1 billion.
There are about 540 000 words in the English language, about 5x as many as during Shakespear's time.
It is estimated that a week's worth of the New York Times contains more information than a person was likely to come across in a lifetime in the 18th century.
It is estimated that 4 exabytes (4*10^19) of unique information will be generated this year.
That is more than the previous 5000 years.
The amount of new techincal information is doubling every 2 years, for students starting a 4 year technical degree this means that half of what they learn in their first year of study will be outdated by their third year of study.
NTT Japan has successfully testad a fiber optic cable that pushes 14 trillion bits per second down a single strand of fiber. That is 2660 CDs or 210 million phone calls every second. It is currently tripling every six months and is expected to do so for the next 20 years.
By 2013, a supercomputer will be built that excees the computational capabilities of the human brain. Predictions are that by 2049, a $1000 computer will exceed the computational capabilities of the entire human species.
During the course of this presentation (5 minutes), 67 babies were born in the US, 274 babies were born in China, 395 babies were born in India, and 694 000 songs were downloaded illegally.

tydal: hehe, bra jobbat! Hur fick du fram all den där texten? skrev du ner allt helt enkelt?

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Knappar runt 600 tecken i minuten, så jag skrev ner den.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag tror att en hel hoper av de största utrotningshotade däggdjuren: isbjörnar, orangutanger m fl, kommer att ha flyttat från sina ursprungliga habitat till zoo. Och det kommer vara en mer akut debatt om hur man ska kunna få dem att producera avkomma så att de inte dör ut.

Beroende på vilka politiska ledare som väljs för de största länderna, tror jag det kommer bli antingen mer spänt världsläge alt. mer samarbete över världen, just beroende på brist på mat, medicin (antibiotika) och utrymme. Tycker mig känna av en väldigt stor vilja att göra gott och "rädda världen" nu, då klimatrapporter och annat duggar tätt. Det bådar gott för att människor ska vilja samarbeta kring problemen, snarare än att bråka om dem.

2020 tror jag att miljön kommer ha klättrat upp till en större plats än jobben, på nationers agenda. Och att de bägge kommer gå hand i hand, dvs det kommer plötsligt finnas massa jobb inom miljösektorn.

Fia skrev:

Jag tror att en hel hoper av de största utrotningshotade däggdjuren: isbjörnar, orangutanger m fl, kommer att ha flyttat från sina ursprungliga habitat till zoo. Och det kommer vara en mer akut debatt om hur man ska kunna få dem att producera avkomma så att de inte dör ut.

Det är tråkigt, men jag ser det inte som nåt problem att inte ha dom kvar.

Fia skrev:

Beroende på vilka politiska ledare som väljs för de största länderna, tror jag det kommer bli antingen mer spänt världsläge alt. mer samarbete över världen, just beroende på brist på mat, medicin (antibiotika) och utrymme. Tycker mig känna av en väldigt stor vilja att göra gott och "rädda världen" nu, då klimatrapporter och annat duggar tätt. Det bådar gott för att människor ska vilja samarbeta kring problemen, snarare än att bråka om dem.

Tycker mest att det är tonårstjejer som vill rädda miljön och klimatet. Alla mer realistiska tycker att det är ekonomi/resurser det handlar om och kommer inte anstränga sig särskilt för att rädda de delar av miljön som inte betalar sig i längden. Miljöproblemen, om det blir så illa som de värsta scenariona i media anger kommer nog bara bli ett politiskt problem eftersom det kommer leda till stora flyktingströmmar. Tror att Sverige kommer att tjäna på ett varmare klimat, men Sverigedemokraterna kommer att växa i popularitet, tyvärr.

Fia skrev:

]2020 tror jag att miljön kommer ha klättrat upp till en större plats än jobben, på nationers agenda. Och att de bägge kommer gå hand i hand, dvs det kommer plötsligt finnas massa jobb inom miljösektorn.

Jag tror att jobben och energifrågan kommer att vara de största frågorna i framtiden. Jobben är väsentligt för att kunna försörja sig vilket är en av de viktigaste sakerna i personers liv.

Klimatfrågan är väl inte ens det största miljöproblemet just nu. Rent vatten och ren luft är värre problem just nu, globalt.

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

tydal skrev:

The 25% of India's population with the highest IQ's is greater than the total population of the US

Lawlz. Det där är ungefär synonymt med att säga att "Indiens befolkning är fyra gånger större än USA:s" (vilket den mycket riktigt är), eftersom IQ är ett relativt mått. Man kan lika gärna säga att det finns dubbelt så många människor i Indien som har en intelligens under genomsnittet som det finns människor i USA.

erciz: Det är främst de som är insatta i hur ekosystemet och planeten fungerar, och som har viss insikt i miljöproblematiken, som vill rädda miljön och klimatet. (Sen finns det förstås de som inte kan så mycket, men ändå vill göra något.) De som inte har så stor koll, ser inte heller problemen, tyvärr.

Men jag tror att trådskaparen är mest intresserad av hur du själv ser på tiden fram till 2020.

tydal skrev:

There are about 540 000 words in the English language, about 5x as many as during Shakespear's time.

Och att räkna ord i ett språk en av de fånigaste sysslorna man kan ägna sig åt. Man kan argumentera för att många språk har ett oändligt antal ord (mor, mormor, mormorsmor, ...), och jag tvivlar starkt på att siffran 54 000 ord i engelskan på 1500-talet inkluderar lika många dialektala ord eller slanguttryck som siffran 540 000 för idag.

tydal skrev:

for students starting a 4 year technical degree this means that half of what they learn in their first year of study will be outdated by their third year of study.

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaargh. Det här är förmodligen en av de idiotiskaste sakerna jag hört på extremt länge. "Hallå allihopa, har ni hört talas om den här tjommen Euklides? Dags att kasta Pythagoras böcker åt fanders!"

spango skrev:

Aaaaaaaaaaaaaaaaaaargh. Det här är förmodligen en av de idiotiskaste sakerna jag hört på extremt länge. "Hallå allihopa, har ni hört talas om den här tjommen Euklides? Dags att kasta Pythagoras böcker åt fanders!"

Haha, jag gillar att du gör smulor av många påståenden i filmen! (y)

Det där med utbildning reagerade jag också på. Känner inte igen mig alls. Är själv i slutet av min långa utbildning och det vi lärde oss i ettan är i allra högsta grad aktuellt fortfarande och jag känner att jag kommer att ha nytta av det år 2020 också!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Nu tog jag den fantastiska utvecklingen som grund för att ställa frågan om hur det ser ut 2020.
Det var en ung tonåring som var hemma häromkvällen med sina föräldrar, och vi diskuterade yrkesval och slikt.
Därför tog jag upp detta.
Men om ni inte fastnar allt för mycket i Shaekspears språkbruk så tittar vi framåt till 2020 igen säger Lasp.
Vad händer på kommunikationsområdet?
Jag har stått på en Autobahn bro för tjugo år sedan med en av mina söner och sagt.
"Om trettio år är det tomt här" Det är tio år kvar och jag kan få rätt!

Jag satsar emot dig där, Lasp, och tror att folk fortfarande kommer transportera sig fysiskt så som vi alltid har. Möjligen med andra drivmedel än de som är förhärskande idag, men det tänker jag inte satsa några pengar på.

Vi kommer fortfarande kommer använda hyggligt igenkännbara skärmar till våra datorer, tillsammans med hyggligt igenkännbara tangentbord, möss/trackpads/touchscreens, etc. Det är helt enkelt en ganska praktisk interaktionsform med datorer som vi känner dem.

Sen kommer det antagligen ha dykt upp minst en grej - eller ett nytt tankesätt - som kommer framstå som helt oersättlig, men som vi inte idag kan föreställa oss. Antingen för att det är så främmande att det kräver ett sant geni för att komma på det, eller (vilket jag tror är mer sannolikt) för att det är en till synes trivial utökning av något som redan finns men som har fantastiska synergier med något annat och därför blir stort. Exempelvis fyllde uttrycket "blogg" enligt Wikipedia tio år i våras, och bloggen är egentligen bara en utökning av och underhållsgränssnitt till den så ofta förlöjligade "personliga hemsidan". Inte någon stor teknisk innovation, men onekligen ett fenomen som påverkar samhället. Ska jag drista mig till att uttala mig om vad som kommer vara en komponent i Nästa Stora Grej skulle jag nog gissa på att det har något slags beroende av att Internet blir allt mer mobilt (och eftersom jag sagt det kommer det garanterat vara fel - så när du läser detta 2020, döm mig inte för hårt ;) ).

En intressant fråga på samma tema - tror ni wF kommer finnas kvar år 2020? :OO

(Själv tvivlar jag på det, men jag hoppas att jag kommer ha fel.)

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

tydal skrev:

Knappar runt 600 tecken i minuten, så jag skrev ner den.

WoW! Tack!

Fia skrev:

En intressant fråga på samma tema - tror ni wF kommer finnas kvar år 2020?

Jo, jag tror att wF är kvar faktiskt, än mer utvecklat med kanske ett virtual reality forum, som SL... wF-VR typ? ;)

Fia skrev:

En intressant fråga på samma tema - tror ni wF kommer finnas kvar år 2020? :OO

(Själv tvivlar jag på det, men jag hoppas att jag kommer ha fel.)

Det har funnits i mer än tio år, och det ser väl inte ut att minska än? Jag blir inte förvånad om det finns kvar.

spango skrev:

Jag satsar emot dig där, Lasp, och tror att folk fortfarande kommer transportera sig fysiskt så som vi alltid har. Möjligen med andra drivmedel än de som är förhärskande idag, men det tänker jag inte satsa några pengar på.

Det där tog de upp i senaste Uppdrag Granskning. Vi MÅSTE minska transporterna om vi ska uppfylla klimatmålen, men alla tror/hoppas att transporterna ökar ändå. http://svtplay.se/v/1796956/uppdrag_granskning/del_15_av_16?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,1796956/sb,p103536,1,f,-1

Jag tror att transporterna är ett MÅSTE för tillväxten. Annars får alla flytta in i metropolerna, vill vi det? Urbanisering med andra ord.

Lasp skrev:

Vad tror Ni händer till år 2020? :q
I samband med Danny´s tråd om jobb i Asien, vill jag gärna se hur Ni tror att "västerlandet" ser ut om bara futtiga tio år.
http://www.youtube.com/watch?v=cL9Wu2kWwSY&feature=player_embedded
Om Ni inte har sett den tidigare! :stud

Har vi plats och jobb och livsmiljö :OO

Hittade en föreläsning med Hans Rosling som tar upp det här med Kina och Indien i en nyinspelad föreläsning, kolla mitt inlägg/min länk: http://www.webforum.nu/showpost.php?p=1490286&postcount=9
Direktlänk till föreläsningen: http://www.gapminder.org/videos/hans-rosling-asias-rise-ted-india/

Förövrigt behandlar väl den tråden nästan samma sak som denna, http://www.webforum.nu/showthread.php?p=1490286#post1490286

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
146 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)