webForumDet fria alternativet

Information om priser på sålda bostadsrätter

Privatekonomi

2 svar · 4 633 visningar · startad av lilja

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg
Frågan#1

Vad jag förstår finns det inget centralt register som listar vad bostadsrätter sålts för utan mäklare använder sig av en tjänst från Värderingsdata (http://www.varderingsdata.se/bostadsratt.shtml). Finns det ingen sida som gratis listar sådan här information??

Visst, man får ett visst hum om vad det kommer kosta att köpa en lägenhet i ett visst område om man kollar utgångspriser och lägger på några procent. Problemet är bara att det inte är jättemånga lägenheter och det kanske inte finns något som är jämförbart med det man kollar på.

Alternativt skulle jag vilja ha historik för vad bostadsrätter utannonserats för. Som det är nu plockas sålda bostadsrätter bort snabbt från booli.se och liknande utan möjlighet till att lista gamla, eller? Jag hittar i alla fall inte det valet.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Det där med att "lägga på några procent" skulle jag akta mig för just för tillfället. Trenden som jag ser (i alla fall i Östersund, men den är utbredd här så det kan ju vara likadant på andra ställen) är att många börjar med "skambud"/underbud. Polaren bjöd 675kkr på en lägenhet här i stan, utropet var på 800. De fick den. För 650 (efter lite turer fram och tillbaka). Naturligtvis hänger det ju på skicket på objektet och andra faktorer men som jag skrev ovan, det är nog mer utbrett än man tror.

Medlem sedan juli 20041 183 inlägg

Nu är det ju inte det jag frågade. Av de lägenheter jag kollar på har de flesta gått för över 150k mer än utgångspriset (Jönköping). Sen årskiftet har priserna stigit 16%. Jag kollade på en lägenhet i veckan där utgångsbudet var 645 och den är uppe i över 800 nu. Det är en 3a på 63kvm i dåligt skick på bottenplan.

För att veta om det är värt det vill jag ha lite mer prisstatsik från området och då är avslutade affärer mest intressanta.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)