webForumDet fria alternativet

Har du tunnelfobi?

Småprat

1 svar · 595 visningar · startad av Forskare

Medlem sedan okt. 20091 inlägg
Frågan#1

Hej webforummedlemmar!
Jag är forskare och håller på med ett projekt där vi intervjuar bilförare om hur de upplever säkerheten i tunnlar. Nu söker jag några försökspersoner som tycker väldigt illa om att åka bil i långa tunnlar. Jag vill veta vad de tycker är särskilt otrevligt och vill diskutera vilka åtgärder man skulle kunna göra för att tunneln inte ska kännas så farlig.
Titta gärna på en demofilm om vårt projekt på min hemsida
http://www.arkitekturanalys.se/default.asp?headId=10&playMovie=tunnels
Om du är intresserad av att delta i projektet kan du kontakta mig. Alla kontaktuppgifter finns på hemsidan i länken.
Kommentarer i webforum är också välkomna.

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Jag vill mig minnas att jag läst i Illustrerad vetenskap om liknande projekt i Norge för några år sedan. Sakerna som togs upp var exempelvis att se till att tunneln var väl upplyst, att det fanns utrymme på vägbanan för utryckningsfordon och att det fanns större fickor på sidan av vägen för eventuella havererade fordon. De hade även bemött psykologiska aspekter med att dekorerat och målat tunnelns väggar för att ta bort känslan av att man var under markt. Vidare kan med med visuella knep (synvillor) få bilisterna att tro att man färdas uppåt snarare än innåt/nedåt vilket kan kännas bättre.

434 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)