nitro2k01 skrev:
Då hävdar de fel. Att micra en plåtlåda (eller aluminium) reflekterar strålningen och förstör mikrovågselementet i ugnen. Mikron kommer med tiden tappa effekt så det tar längre tid att värma maten. Det är också därför man inte ska låta ugnen stå på när den är tom. Nyare ugnar har ett skydd mot detta som gör att effekten sänks tillfälligt om mikrovågselementet blir för varmt men även då försämrar ju plåtlådan mikrons funktion.
Att metalliska matlådor reflekterar strålningen kan jag hålla med om, precis som ugnens innerväggar. Strålningen kommer således speglas omkring i mikron tills dom träffar något som går att värma upp. Har du locket på din matlåda på kommer dessa strålar ej träffa din mat och den förblir kall (eller tar väldigt lång tid att värme, för metallen i sig värms upp genom inducerade strömmar). Men om du däremot inte har locket på så kommer strålarna för eller senare träffa maten och värma den.
Mikrovågselementen tar skada om strålningen inte absorberas av något, t.ex om man kör den tom eller har exempelvis matlåda i metall med lock på.
Jag rekommenderar ingen att stoppa in metall i mikron, utan alltid följa de anvisningar som medföljer den specifika ugnen...
... Men om någon mot förmodan får för sig att göra det så bör man tänka på att:
1. Små eller tunna metallföremål kan bli väldigt varma och i värsta fall förstöras, t.ex folie eller dekorationer gjorda av metall.
2. Ha inte mer än 1 metallföremål i mikron under uppvärmning, t.ex bestick+matlåda eller en tallrik med med flera av varandra oberoende metalldekorationer då gnistbildningar till följd av elektrisk urladdning kan förekomma och i värsta fall antända något.
3. Ser till att föremålet inte har vassa kanter, då vassa kanter gynnar spetsurladdning, samma sak kan hända som när blixten slår ner i vassa spetsar - luften närmast spetsen joniseras och blir ledande. Vi får alltså en liten blixt.
4. Som tidigare nämnt reflekterar metall strålningen, så för att minimera risken för strålningen studsar runt för mycket utan att finna maten som skall absorbera strålningen, så bör man ha en matlåda som inte bygger på höjden mer än ~5cm. Kokkärl etc går fetbort.
Själv kör jag mina plåtlådor i värmeboxar, eller stoppar in dom i traditionell ugn 1 timme innan lunch i den mån det går, men det händer ibland att jag måste micra, och det har gått bra! Som sagt, jag rekommenderar ingen att göra som jag och jag förbehåller mig felaktigheter i ovan beskrivning. Om så är fallet, vg rätta mig!
I övrigt, plastlådor suger! :e
10-4