webForumDet fria alternativet

Vaccinera sig emot svininfluensan?

Bredband & telefoni

292 svar · 24 495 visningar · startad av Quid

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg
Frågan#1

Det var ett program på P3 idag där folk fick ringa och berätta hur dom tänker göra och varför.

Ett vanligt argument för är att man vill inte bli sjuk själv och smitta ner andra som kanske drabbas hårdare och t.o.m. dör, andra tycker att det är klart man ska vaccinera sig om det nu finns ett vaccin. Motsidan kommer med argument som att H1N1 inte är farligare än en vanlig influensa och att det är bättre att vänta med ett vaccin till nästa våg/mutation av viruset, andra är rädda för biverkningar och vill inte stoppa farliga saker som kvicksilver och formaldehyd i kroppen.

Själv är jag väldigt kluven, tänker du vaccinera dig emot svininfluensan? Motivera gärna ditt svar!

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Nej jag tänker inte vaccinera mig, jag är generellt tveksam till vaccin. Speciellt när de har hunnit testa så lite som de har med detta. Det är en annan sak med polio och grejer som dom har hållit på med i 30 år. Det här är ett vaccin som är framtaget på mindre än ett halvår.

Kan jag inte vara smittbärare trots att jag är vaccinerad?

Att H1N1 inte skulle vara farligare än vanlig influensa är väl inte riktigt sant, men jag är beredd att ta risken, och överlåta vaccinerandet till de som ingår i risk-grupper.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Nej, jag ser ingen som helst anledning till att vaccinera mig eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

hörde också det där programmet på P3

jag ska inte vaccinera mig för det känns som att det där inte är så allvarligt hot och jag är ingen högriskare heller.

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Vi erbjuds ju vaccin genom jobbet (lokförare). Dels kommer vi ju i kontakt med många människor och dels är det ju inte bra om många lokförare blir sjuka samtidigt.

Av samma orsak erbjuds vi även vaccin för de vanliga influensorna.

Jag har hittills aldrig vaccinerat mig. Tillhör ju inte riskgrupperna för de vanliga influensorna.

Vad det gäller svininfluensan så vet jag inte riktigt heller. Har i alla fall skrivit upp mig på listan för vaccin så möjligheten i alla fall finns där, så får jag se.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Jag ska vaccinera mig. Tillhör inte någon riskgrupp men litar tillräckligt på sjukvården för att inte tro att det blir sämre av att skydda sig.

Det finns också en solidarisk aspekt man måste ta i beaktande. Om alla tackar nej så kommer antagligen influensan att få en väldigt mycket större spridning med fler dödsfall som resultat. Det vill jag inte ha på mitt samvete.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

jag blev vaccinerad idag.
orsaken är att jag tillhör flera riskgrupper via min sjukdom.

jag har bla inget immunförsvar pga cellgifter.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

DanneSt skrev:

Det finns också en solidarisk aspekt man måste ta i beaktande. Om alla tackar nej så kommer antagligen influensan att få en väldigt mycket större spridning med fler dödsfall som resultat. Det vill jag inte ha på mitt samvete.

Ja, fast hur många är det som egentligen drabbats? Det har ju varit rabalder om detta hur länge som helst och först nu börjar vaccinet komma. Tycker dock att de som tillhör riskgrupp ska vaccinera sig.

M@gnus skrev:

Ja, fast hur många är det som egentligen drabbats? Det har ju varit rabalder om detta hur länge som helst och först nu börjar vaccinet komma. Tycker dock att de som tillhör riskgrupp ska vaccinera sig.

Vet inte, men det pratas ju om flera vågor av influensan också. Och med tanke på fågelinfluensan innan den aktuella svininfluensan så känns det som att det är nåt stort som håller på att eskalera.

Jag är inte tillräckligt insatt (intresserad) för att kunna argumentera speciellt djupt, utan jag litar på de som har detta specialområde som yrke och följer deras rekommendationer.

Hoppas de har rätt... :OO

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

DanneSt skrev:

Jag ska vaccinera mig. Tillhör inte någon riskgrupp men litar tillräckligt på sjukvården för att inte tro att det blir sämre av att skydda sig.

Ska också vaccinera mig. Alla argument mot vaccinering är lite märkliga. Liksom att "jag skiter i bilbältet för enligt statistiken tillhör jag inte någon riskgrupp".

Jag tror faktiskt att många som resonerar så antingen tycker det är för krångligt, eller kanske t.o.m. är skraja för sprutan. Men folk gör ju givetvis som dom själva vill.....

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Jag har inte vaccinerat mig och har i skrivande stund inga planer på det heller, dels för att jag inte känner någon större oro och så vitt jag vet så faller jag inte inom ramen för någon riskgrupp heller. Mycket möjligt att jag omvärderar den aspekten om jag får ett jobb jag sökt, där jag som huvudsaklig uppgift kommer att ha med folk och fä att göra.

Sen att jag tycker att det är jordens hype har väl bara knappt delvis med saken att göra men det är väl dessutom inte ett giltigt argument heller. ;)

Läste lite här, och det gjorde mig inte direkt säkrare i frågan...

http://ades.mine.nu/wordpress/bilder/Vaccinetsinnehall2.pdf

Hittade även ett filmklipp:
http://www.youtube.com/watch?v=hD12BUYylV4

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag tänker inte vaccinera mig eftersom jag inte vill trycka in en massa saker i min kropp i onödan. Jag litar på mitt egna imunförsvar och har alltid gjort det, hittills har jag klarat mig ifrån influensorna som varit.
En gång för många år sedan var vi tvungna att ta spruta mot vanlig influensa eftersom vi spelade bandy på hög nivå, att halva laget skulle bli sjuka är inte bra mitt i seriespelet.
Jag och två till fick feber i två dagar... Det var ju iof kanske 20 år sedan men efter det har det inte blivit någon mer spruta.

Rätt eller fel, det kommer antagligen att visa sig till vintern. :)

Många av Er argumenterar mot vaccinering pga att Ni inte tillhör någon riskgrupp. Antar att Ni förstår att Ni trots det ändå kan bli få influensan?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Frågan kanske inte var till mig men själv tänker jag att eftersom jag inte tillhör någon riskgrupp så har jag betydligt mindre chans att bli allvarligt sjuk om jag skulle få influensan. Vad jag har läst hittills så är ju inte influensan särskilt jobbig i de allra flesta fall, om man skulle ha otur och få den.

Medlem sedan aug. 2004374 inlägg

Japp, tänker vaccinera mig av tre skäl
1. inte bidra med att öka influensans spridning generellt
2. inte i onödan riskera belasta sjukvården som andra nog kan ha större nytta av
3. för att försöka undvika att bli en smittspridare till personer i riskgrupperna (vi ska komma ihåg att vaccinet inte ger 100 % imunitet varför dessa bör skonas från virus) Vi ska komma ihåg att man är smittspridare innan man själv förstår att man är riktigt sjuk

Att själv bli sjuk med någon veckas sängliggande skulle ju inte vara kul och skapa vissa problem men det är ingen katastrof så det ser jag inte som något avgörande skäl

Kan man inte bära/sprida viruset även om man vaccinerar sig?

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Jag tänker inte vaccinera mig. (Men inte 100%, Måste läsa mer innan jag bestämmer mig helt.)

Just nu tycker jag nackdelarna e större en fördelarna...

Det som oroar mig mest e att dom tagit fram ett vaccin på ca 6 månader, när dom inte med 100% vet vad det e för virus.

Sen att dom använder kvicksilver oroar lite...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Efter vad jag förstått är kvicksilvret ett måste för att balansera så immunförsvaret inte slås ut totalt. Det är en märklig balansgång som får mig att undra om vaccineringens effekt rent av kan variera ganska mycket mellan personer.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

legis skrev:

Efter vad jag förstått är kvicksilvret ett måste för att balansera så immunförsvaret inte slås ut totalt.

Eller så kanske det helt enkelt har gått för fort, och dom tagit till kvicksilvret för att dom inte har haft tid att ta fram något annat lämpligare ämne.
och därför tar dom ett ämne som dom tror fungerar och tenger lite på vad som egentligen inte e bra ämnen att använda i ett vaccin...

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
121 ms — ändringar (db)