Det här är en tråkig tråd. Men jag måste erkänna att jag känner mig mentalt slut. De flesta wF:are har säkert noterat att jag varit på wF ovanligt mycket de senaste månaderna. wF har den senaste tiden varit mitt liv ;)
Tack för att ni finns :)
Men nu till frågan, har ni några tips hur jag kommer "back on track" igen? Vad gör man i en sån här situation helt enkelt?
Skapa en "Plan" Med Egen tid.
Skaffa dig en Mentor.
Tack för bra förslag. Men jag är rädd att det inte bara är tid som är mitt problem, det är allt runtomkring i min livssituation också. Men ska nog fundera lite på det ändå.
Mentor, hur? Vem? är inte wF min mentor i den här tråden ;)
Allvarligt, är det en kurator man ska kontakta eller hur hittar jag en mentor?
Känner igen mig där ibland, men man får kämpa varje dag, se varje dag som något nytt, iofs lättare sagt än gjort... vill gärna ge någon sån där bra lösning,
Jag har numer en såkallad mentor, som jag träffar då och då, det ger mig trygghet och en viss inre styrka, man har ju en del att tampas med.
Lasp har helt rätt.. En mentor kan vara allt från lärare, läkare, psykolog till en nära vän. Någon du litar på till 110%. som du kan vara öppen mot, det hjälper mer än vad man tror. Och man mår dessutom bättre.
Såg att besök hos en kurator kostar 140kr, så om det skulle vara en lösning så blir det nog bara ett besök. Jag är ju inte rik direkt. Men visst, skulle det ge mycket så kanske jag kan göra fler besök. Jag kanske skulle testa åtminstone.
Min plan just nu är:
*) Försöka gå och lägga mig i tid, inte vara uppe när man ska sova.
*) Försöka komma igång med träningen.
*) Eventuellt prova att kontakta en kurator.
*) Försöka träffa mer folk.
Är trots allt rätt glad att jag är medveten om problemet, annars hade det kunna gå långt. :(
Sova är bra, träning är också bra. Ett annat tips är att inte "jobba" på helgen. Och när jag säger jobba menar jag att göra något alls kravfyllt, t ex att programmera SQL. ;)
Eller mer allmänt, gör inget kravfyllt när du känner dig trött. Då är risken stor att du inte får något gjort. Då är det bättre att försöka slappna av. (Åtminstone under helgtid)
Ett annat tips, särskilt på helgerna, är att gå en längre promenad under den lilla tid solen tittar fram. Kanske 11-13 om du orkar. Dels för soljuset, dels för att få röra på dig.
Ett annat tips är att inte "jobba" på helgen. Och när jag säger jobba menar jag att göra något alls kravfyllt, t ex att programmera SQL. ;)
Eller mer allmänt, gör inget kravfyllt när du känner dig trött. Då är risken stor att du inte får något gjort. Då är det bättre att försöka slappna av. (Åtminstone under helgtid)
Ett annat tips, särskilt på helgerna, är att gå en längre promenad under den lilla tid solen tittar fram. Kanske 11-13 om du orkar. Dels för soljuset, dels för att få röra på dig.
Mm, jag har märkt att det där med promenad, och att komma ut och få luft i dagsljus är bra. Idag tog jag en löprunda i dagsljus, det var skönt.
Men jag jobbar inte. Jag är student på universitet. Den kodning jag gjort i helgen är bara hobbykodning, och det är det roligaste jag vet faktiskt. Att uttrycka min kreativitet mår jag bra av, som att måla eller vad som helst. Det är roligt att lära sig nya saker också.
Även om det är det är data som jag pluggar så har jag inte pluggat det i helgen. Men borde, har tenta nästa vecka men är helt slut och inte orkat plugga nåt till den, vi får se hur det går.
Men jag kanske ska tänka dina råd om kravlöshet som att jag ska skippa att tvätta ikväll och istället ta det lugnt. Tvättar imorgon istället.
vad gör du om dagarna och kvällarna, har du för mycket att göra eller för lite?
är du van vid att ha mycket eller lite att göra?
har det hänt något som har varit mer jobbigt eller större än vanligt?
listan kan göras lång, men summan är:
kan du identifiera det som gör dig mentalt slut?
tror att de tre vanligaste orsakerna är förhållande, pengar och jobb...
Du har rätt, har inte delat med mig av så mkt info. Jag är student på universitet. Så jag går på några föreläsningar nån gång om dagen, sen pluggar jag (om jag orkar), annars kodar jag på nåt hobbyprojekt, samma sak på dagarna, kvällarna och helgerna. Är ensam ganska mycket alltså. Jag har pluggat några år längre än min utbildningar är och har på det sättet fått ännu färre att umgås med eftersom mina tidigare studiekamrater har börjat jobba och ofta flyttat, så jag har tappat kontakten med de flesta. Utom några som bor långt bort eller har familj att tänka på.
Det är en ganska ond cirkel med andra ord. Jag har en del restkurser jag borde ta, men eftersom jag inte har ork att ta dem, så kuggar jag dem igen. Ofta kommer tentorna samma vecka. Har snart slut med studiemedel (pluggat för länge), så snart är ekonomin ett verkligt problem även det. Pga att jag mått allt sämre sista tiden så har jag slutat springa, vilket jag gjorde mycket förut, det har fått till följd att jag på ganska kort tid har lagt på mig 15-20 kg, och nu går det ännu tyngre att springa så det har också blivit en ond cirkel. Tyvärr.
Tack för er omtanke.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849