Inspirerad (eller snarare irriterad) av diskussionerna som äger rum på IMDbs forum - där ett återkommande fenomen är folk som hävdar att en film är "the worst movie ever" bara för att den inte riktigt lever upp till förväntningarna - så undrar jag nu: vilken är den absolut sämsta film du har sett?
Nu menar jag alltså inte att du ska skriva The Dark Knight, Star Wars, Lord of the Rings, osv. för det är bara ett försök att väcka uppmärksamhet och provocera och visar bara hur otroligt lite film du har sett, för även om du verkligen avskyr generiskt Hollywood-popslisk så finns det filmer som är så fruktansvärda att de knappt går att se på, filmer som är riktigt jävla genomusla. Jag menar House of the Dead (eller valfri Uwe Boll-film ;)), Plan 9 from outer space, Troll 2 (har inte personligen sett den, men jag vet tillräckligt om den för att låta bli ;)), osv. Ni får hemskt gärna skriva en motivering också så blir det lite mer köttigt.
Själv skulle jag nog välja The Crypt.
Det är en av de få filmer jag inte har sett klart efter att ha börjat se (för mig är annars tanken på att avbryta en film mitt i för att den är för dålig främmande och jag har plågat mig igenom mycket dynga).
Filmen handlar om ett gäng tjuvar som beger sig ner i en gravkammare för att sno åt sig värdesaker som begravts med sina ägare. Naturligtvis tycker inte spökena/zombierna som vaktar gravkammaren om det och börjar i extremt maklig takt döda tjuvarna en efter en.
På grund av att "protagonisterna" är kriminella och dessutom inte förses med någon som helst bakgrund känner man ingen sympati för dem och kunde inte bry sig mindre om de stryker med.
Dessvärre är inte dödsscenerna särskilt mycket att hurra för heller, spökena nöjer sig för det mesta med att bara ta tag runt halsen på sina offer och kasta runt dem lite och ibland råkar någon dö. Inte ens när en tjej får huvudet klämt mellan två enorma stenblock blir det särskilt kladdigt, lite blod från hjässan och sen var hon tydligen död. (Ja, när jag ser den här sortens film förväntar jag mig faktiskt lite fantasifulla dödsscener, efter att ha fnissat åt Jason Voorhees, Freddy Kruegers och Jigsaws upptåg så vill jag åtminstone ha en liten dekapitering, men här kammar jag noll.)
Filmen är idiotiskt klippt och för det mesta hänger man inte med alls när folk förflyttar sig, var de är, vad de gör eller varför de gör det. Ibland känns det som att filmen klipper mitt i en konversation.
Inte blir det bättre av att skådespelarna är fullständigt talanglösa, det känns som att se en porrfilm, utan porr, så dåligt är det. Ljudet är fruktansvärt dåligt mixat. En skräckfilm har av naturen ett väldigt varierande ljudvolym, ena stunden viskar folk, andra stunden skriker de. I The Crypt innebär det här att när folk viskar så hör man ingenting, när de talar i normal samtalston hör man ingenting och när de skriker så distar ljudet.
Filmen verkar dessutom pågå i en halv evighet, spökena verkar inte ha någon större brådska när det gäller att ta kål på inkräktarna. De står ofta och hänger i ett hörn utan att göra nånting alls, det verkar mest som att de inte ger sig på folk utom när de blir påsprungna av vilsna gravskändare, men inte ens då är det säkert att de orkar fimpa någon. I början av filmen snor några av tjuvarna en bil och ägaren skjuter efter dem, tjoande och skrattande åker de iväg men upptäcker att en av dem blivit träffad i skallen och sitter död i baksätet vilket leder till förstämning, men inte någon längre tid, några scener senare verkar allting glömt bortsett från att en av dem då och då ska antas sörja genom att stå och stirra tomt framför sig.
Avslutningsvis: se inte den här filmen. Du kan se nästan vad som helst och det kommer att vara bättre.
Coyote Ugly är den film jag först kom att tänka på. Extremt klyschig film om en rätt blyg tjej som vill lyckas som låtskrivare åt andra men som istället börjar sjunga själv efter att ha blivit peppad av pojkvännen och några "tuffa" tjejer på en bar där hon jobbar. Kommer hon att lyckas? Gissa... För att förstärka uselheten lite spelas en av de tuffa tjejerna i baren av Tyra Banks.
Independence Day är en av de får filmer jag stängt av och slutat titta på. När hjälten stjäl en helikopter och av en slump landar framför presidentens fru fick jag nog och stängde av. Plan 9 from outer space är ju en trovärdig historia i jmförelse. :)
Independence Day är en av de får filmer jag stängt av och slutat titta på. När hjälten stjäl en helikopter och av en slump landar framför presidentens fru fick jag nog och stängde av. Plan 9 from outer space är ju en trovärdig historia i jmförelse. :)
Jag rekommenderar dig att se Terminators, där kan man snacka om icke trovärdig story :)
Revolutionary road http://www.imdb.com/title/tt0959337/ hör väl till dom sämre de senaste åren. Att så många tycker den är bra är för mig en gåta. Maken till sömngångare får man leta efter. Worst film ever finns det så många, svårt att säga en som står under dom andra..
Efter mycket funderande, då jag ser mycket film, både bra och dåliga med kultstatus, samt lite googleri föll valet till slut på Basic Intinct 2 (2006). Uunk så dålig film, rekommenderas inte.
Ibland är det dock roligt att se riktigt dåliga b-rullar, som ska verka sådär hyperseriösa, men som bara får en att skratta och kasta popcorn på skärmen.
Skräckisen House of Wax med Paris Hilton är ju humor!
(Spoiler) Jag blev därför besviken över att hon inte blev en vaxdocka, men hey, sjukt kul ändå. Lol.
Utan tvekan Naked Space med bla. Leslie Nielsen. Vi antog med ledning av texten på fodralet att det skulle vara lite Naked Gun stuk över det hela men ack ack, det var så dåligt att jag var nära att börja grina åt eländet.
En annan som var fruktansvärt dålig var Daredevil med Ben Affleck. Man borde dragit öronen åt sig eftersom den bara kostade 49:- på ICA...
...jag kan inte komma på den sämsta just nu. Men förra veckan såg jag en riktigt dålig! Gwendoline. Den var så ultra-b så det var inte sant, många tycker väl att det är det som är grejen, jag kollade nog mest för hon var så läcker... :)
Titta på Ninja Mission. Ett gäng ninjas bråkar med ryssar. Bara det säger väl det mesta? Sen att den är svensk med jättegamla Volvosar som kör så däcken skriker....
Även om det är den sämsta film jag sett bör ni se den, för den är så dålig att den blir skoj!
Titta på Ninja Mission. Ett gäng ninjas bråkar med ryssar. Bara det säger väl det mesta? Sen att den är svensk med jättegamla Volvosar som kör så däcken skriker....
Även om det är den sämsta film jag sett bör ni se den, för den är så dålig att den blir skoj!
Då kan det väl ändå inte vara den sämsta film du har sett? :)
Oh, lätt val! Stealth Fighter med den erkände kvalitetsskådisen Ice T i huvudrollen... :OO
Han är en navy pilot som fejkar sin död i en krasch med en F-177 (första stealthplanet, ni vet), men snor egentligen planet och börjar jobba åt nåt knarksyndikat. Han flyger runt jorden på typ nån minut och anfaller dittan och dattan. Jävulskt uselt.
Bara en sån här sak sätter standarden rätt ordentligt:
Factual errors: There are no colonels in the US Navy.
Ni har inte sett dåligt förrän ni har tittat på Blood Gnome. Filmen handlar om någon form av osynligt troll (gnomen) som härjar i BDSM-världen (dödar folk etc.). Trollet är dock synligt genom en av huvudrollsinnehavarnas kamera.
Jag och min vän kände oss tvugna att se klart filmen för att den var så genomuselt dålig, dock fick vi lov att dela upp tittandet i två etapper spridda över en helg. Jag rekomenderar dock folk att de filmen...bara för att.
272 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2