Ja, under helgen och idag har min internetanslutning fungerat dåligt, ner - upp -ner... inte helt enkelt att felsöka. Det är ett studentområde, inte driftat av nåt större telekombolag. Jag vet fler boende i området som haft samma problem i helgen.
Idag ringde jag in och felanmälde detta, de förutsatte ju som vanligt att det är användarens fel, så jag fick koppla ur min router och minimera mina felkällor sen ville dom kolla lite inställningar i Windows, lite arbete för mig alltså. Sen sa personen på supporten att hon skulle invänta fler felanmälningar för att kunna göra en felanmälan, men eftersom jag inte står ut med sånt och vet att fler haft problem i den gångna helgen så säger jag att jag är säker på att det är fel på deras nät. Då får jag till svar att det kostar mig 1000kr ifall det visar sig att det inte var nåt fel på nätet (vilket jag tolkar som att de inte kan hitta felet).
Är det såhär kunder ska behandlas? Har varit med om fler tillfällen när mindre telekombolag (ett stadsnät) betett sig på liknande sätt, men det visat sig att det är fel på deras nät i slutändan. Felanmäler man till ett större telekombolag blir man oftast mycket bättre behandlad, de har bättre koll på sina nät, eftersom de testringer sina nät hela tiden, vad jag har förstått.
Känns lite surt att jag ska felsöka deras nät, och dessutom ta en risk på 1000kr ifall de inte hittar felet. Blir less på sånt :(
Det där är inget ovanligt alls. På den gamla goda tiden när jag jobbade på Telias kundtjänst fick kunderna göra en hel del (dra ur alla telefoner, vänta femton minuter, kolla en av telefonerna hos grannen så den funkar, testa i första jack) innan vi gick med på att skicka ut en tekniker.
Varför?
Jo, Telia har/hade ansvar fram till första jack, sen är det kundens utrustning resten, ledningar i villan/lägenheten, resten av jacken. Skickade vi ut en tekniker och det visade sig att det var felkopplat bland de övriga jacken - då fick kunden stå för kostnaden.
Men i ditt fall skulle jag uppmana de andra att också felanmäla, ju fler som felanmäler desto större chans att de tar det på allvar. :)
Jag förstår att man blir irriterad.
Men som :Stefan: säger, det finns tyvärr alltför många kunder som är tvärsäkra på att det är fel i nätet. När man kommer fram visar det sig emellanåt att det är kunden som har gjort något fel alternativt har fel på sina grejer. Varför ska telekombolaget stå för det?
Jo, förstår ert resonemang. Men jag måste säga att det är lite dåligt att kunderna ska behöva upptäcka fel på deras utrustning, innan dom själva gör det med hjälp av övervakningssystem eller kontinuerlig testning, som jag förmodar Telia gör idag.
Problemet nu är ju att det fungerar till och från, vilket kan betyda att de kanske inte hittar felet, vilket gör att de skickar räkning till mig :(
Om jag inte genast flyttar tråden måste jag tramsa sönder den, och det vill jag inte.
Tips till trådaren: posta på rätt ställe, istället för fel ställe, så blir jag grymt glad.
Jo, förstår ert resonemang. Men jag måste säga att det är lite dåligt att kunderna ska behöva upptäcka fel på deras utrustning, innan dom själva gör det med hjälp av övervakningssystem eller kontinuerlig testning, som jag förmodar Telia gör idag.
Problemet nu är ju att det fungerar till och från, vilket kan betyda att de kanske inte hittar felet, vilket gör att de skickar räkning till mig :(
Nja, om de inte hittar något fel kan de ju knappast skylla på dig eftersom det inte finns något fel hos dig. ;)
Alla som har ett lite mer komplext nät hemma, borde ha testa med enklast tänkbara en ingån en sladd en dator. Då kan man ringa med gott samvete över att felet ligger någon annan stans.
Nej, de ska absolut inte upplysa dig om att det kan komma att kosta dig pengar om det visar dig att det är din utrustning som felar. Det är bättre om du plötsligt bara får en faktura på utfört teknikerarbete. ;)