webForumDet fria alternativet

Guten tag, herr ober

Småprat

14 svar · 894 visningar · startad av Dryden

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Frågan#1

Jag och tjejen tänkte börja kolla på "Kommissarien och havet" som hade seriepremiär på TV4 ikväll men vi lär nog sluta titta efter bara en timme av totalt 6-7. Nåväl, svensk-tyska produktioner har man sett förut i exempelvis Beck. Där rör det sig om ett fåtal aktörer som knappt märks i någon större utsträckning. I Kommissarien och havet rör det sig om 80% av alla skådespelare och är så patetiskt dåligt genomfört att man bara blir irriterad. Närbilder ger helt osynkade läppar, de svenska dubbade rösterna låter osannolikt dåligt pålästa och allt bara faller platt när det i själva verket fanns potential till något bra.

Men men, det är väl bara att sluta titta. Valet är mitt, men alltid trist när man blir "blåst".

Kommissarien och havet får såldes en stjärna av tjugofem möjliga. Genomuselt. :)

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Tja, då vet du hur tyskarna upplever Beck och liknande :-)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

tydal skrev:

Tja, då vet du hur tyskarna upplever Beck och liknande :-)

De är ju inte vana vid ngt annat..

Medlem sedan nov. 20018 492 inlägg

Inne på samma linje, kollade men tröttnade innan första reklampausen. Pallar inte med dubbning och konstiga klipp. :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Såg skiten när jag sappade runt lite. Själv kollade jag på Notting Hill i TV3 som jag redan set 25 ggr men är en riktigt sucker på. :)

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Kanske tur att jag inte orkade se Kommissarien igår då. Jag hatar dubbning. :(

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg
Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det var verkligen pinsamt dåligt...

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Jag såg det inte själv men jag hoppas innerligt att detta inte är ett smyförsök av TV4 att börja införa dubbningar i Sverige. Det går bara fetbort. Jag stör mig enormt på vanliga synkfel, d.v.s. när läpparna inte rör sig EXAKT med ljudet och med dubbning hade jag lika bra kunnat slänga TV'n.

Ja, det händer ju att man titt som tätt startar om digitalboxen från ComHem när ljudsynket på Canal+ inte är helt hundra. Riktigt irriterande. I det här fallet lär det väl dock inte hjälpa, men som tur är så är det ju mer uppmärksammat även i kvällspressen. Alltid något.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

legis skrev:

Jag såg det inte själv men jag hoppas innerligt att detta inte är ett smyförsök av TV4 att börja införa dubbningar i Sverige.

Tänkte detsamma. Men tror/hoppas att det snarare var ett villkor från den tyska medproducenten eftersom man i Tyskland, Italien och andra "dubbländer" tycker att textremsor är en styggelse som förfular bilden och tar uppmärksamheten från fotot.

Dubbning är dessutom minst dubb(!)elt så dyrt och tar längre tid att fixa än textning. Enda fördelen (ur producentens synvinkel) med dubbning är väl att replikerna inte kortas ner som dom ofta görs vid textning.

Förresten, ett av skälen till att man fortfarande dubbar istället för textar i t.ex. Italien är varken praktiskt, konstnärligt eller ekonomiskt utan fackföreningspolitiskt. :o

Danne V skrev:

Enda fördelen (ur producentens synvinkel) med dubbning är väl att replikerna inte kortas ner som dom ofta görs vid textning.

Äh, det är nästan så man önskar att åtta av tio på polisstationen i Visby pratar tyska. Det hade varit mer trovärdigt än den här bedrövliga dubbningen.

Sämst var nog ändå när journalisten envisades med att säga... "Kommissarien... kommissarien...". Det märks att tyskarna fortfarande är kvar på 80-talet.

Enligt tv4 i en av artiklarna så är det en tysk produktion med svenska skådisar som man köpt in. Varför inte sända den på Tyska med text då?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nicrosoft skrev:

Enligt tv4 i en av artiklarna så är det en tysk produktion med svenska skådisar som man köpt in. Varför inte sända den på Tyska med text då?

Vänta nu, svenska skådisar som pratar tyska i "original" och sen har dubbats till svenska? Av alla vansinnigheter... :x

Tur jag inte slösade tid framför det där då. :e

Som jag förstod det så pratar de svenska skådisarna svenska.

274 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
139 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)