webForumDet fria alternativet

Telia Mobilt Bredband

Bredband & telefoni

9 svar · 655 visningar · startad av preben

Medlem sedan mars 2009452 inlägg
Frågan#1

http://www.telia.se/foretag/katalog/VisaProdukt.do?productRef=/foretag/produkter_tjanster/produktomrade/mobilt_bredband/anslutningar/mobilt-bredband-fastpris-foretag.product

Jag hoppas länken fungerar.

Jag är intresserad av Telia Bredband bara för täckningen. Jag ska strömma di.fm -kanalen ute på landet och Tele2 Bredband har överbevisat mig om att större folksamlingar och täckning inte är kompisar... inte hos Tele2.

På hemsidan står att det ingå¨r brandvägg och virusskydd. Det vill jag INTE ha!! Inte från Telia eller dess kompisar i alla fall. Jag vill bara ha kopplingen till internet. Inget annat. Går det??

Finns det någon här med Telia bredband!?

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Telia och Tele2 använder väl samma 3G-nät?

Va!?!? Gör dom!?

Så... sunkig 3G-täckning med Tele2 är samma sak som täckning med Telia!?

När jag var i sommarstugan i midsommar, i Lysekil var där bra täckning. Sen började själva firandet och mitt modem blev förpassad ner till GPRS... och en jääääättttteeeee slö hastighet...

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Ja, fördelen med Telia är dock att de har EDGE i GSM-nätet (som inte är gemensamt med Tele2).

Så... det finns en poäng att investera i även Telia mobilt bredband för garanterad täckning!?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Hmm jag har Comviq och de har samma nät som Telia. Fast Comviq och Tele2 är väl samma sak?
Comviqs mobila bredband funkar bra i båten iaf. :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Skall du strömma radio så är det ju viktigt att inte ha någon begränsning i mängden data du får ladda ner.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Tjejens kompis kör Tele2:s mobila bredband och maken till slött får man leta efter i det fallet. I hennes lägenhet har hon i bästa fall 3G-täckning. När vi varit på besök där och petat in våra mobila bredband från Telia har det varit full sula med HSDPA-täckning konstant. Det var förövrigt i Enskede/Stockholm.

Så nej, det är inte samma sak. Tyvärr har jag glömt exakt hur det ligger till (utbildningsmaterialet när man jobbade på Telia försvann ur huvudet i samma veva som jag slutade jobba där).

OK, men det kan väl hända att de delar master och infrastruktur, men precis som med klassisk modem internet koppling har Tele2 kanske fler användare per IP, så att säga... ???

Vad gäller bandbredd behöver det inte vara superfort, men skaplig hastighet. Antal MB klarar jag mig på ca 500 MB per dag, beräknat på 96 kps... Men det är inte varje dag, så att säga...

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

preben skrev:

Antal MB klarar jag mig på ca 500 MB per dag, beräknat på 96 kps... Men det är inte varje dag, så att säga...

Det ingår bara 5GB trafik / månad i telias abonnemang. Vet inte hur ofta du tänkt använda det, men siffrorna snurrar iväg fort..

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)