Jag har länge velat byta jobb och nu har det dykt upp ett som jag är intresserad av, saken är bara den att jag aldrig har skrivit en jobbansökan förut.
Det jobbet jag har nu fick jag efter ett kort samtal med chefen, via arbetsförmedlingen för nästan 10 år sen, och innan dess hade jag bara haft sommarjobb och lite andra ströjobb som jag fick tack vare mina föräldrar.
Mitt nuvarande jobb är inom databranschen, där jag har gjort lite av varje, t.ex service av persondatorer, försäljning av både småsaker och större system, samt underhållsarbete på vår egna serverpark och webbhotell. Det är inget som jag kommer ha direkt nytta av när jag nu ska söka ett jobb som ligger inom hotell & restaurangbranschen, vilket gör det ännu svårare att skriva något då jag inte har något direkt erfarenhet att pusha för.
Jag kan ju tillägga att gick livsmedelsprogrammet i gymnasiet för drygt 10 år sen, och att jag älskar att laga mat, även om jobbet inte är kock utan mer hjälpreda så kanske det kan vara något att bygga ansökan kring?
Hur börjar man? Hur personlig ska man vara? eller ska man bara stapla fakta på varandra? Jag är tacksam för all hjälp jag kan få!
Kanske t.o.m. någon som vill dela med sig av sina egna gamla ansökningar?
Om det är inom restaurangbranschen vet jag inte ens om det skulle behövas nån skriftlig ansökan, har alltid haft intrycket av att det "inte är så noga" med sån pappersexcercis där... ;) Med tanke på hur många jag känner som jobbat i den branschen så har 100% aldrig skickat in en formell ansökan iaf. :e
Enklast: ring och snacka med dom! Låter du intressant kanske du kan få komma dit på en gång och snacka lite mer på plats. Är det i närheten, så varför inte råka ha vägarna förbi, stoppa in skallen och fråga efter den som anställer folk.
En sak är positiv med din bakgrund iaf, de har garanterat kompetensen i huset när de numera rätt avancerade kassasystemen börjar krångla... ;)
Jag brukar skriva varför jag söker jobbet (intresse?), och sedan flörta lite med företagets varumärke. Sedan fortsätter jag med vad jag anser (d.v.s. vad de anser, men skriver som att det är jag som anser) är bra egenskaper för jobbet, och utvecklar hur jag har fått dessa egenskaper.
Ditt/dina förra jobb kanske inte har så mycket med det nya jobbet att göra, men det går alltid att hitta personliga egenskaper som båda jobben har gemensamt.
Sedan tror jag det kan vara relevant att skriva vad du förväntar dig från företaget också, och visar att du också har krav. Exempelvis att du förväntar dig att få möjlighet att utvecklas och så vidare. Det visar att du är medveten om vad jobbet innebär.
Använd inte klyschor som "har många bollar i luften" och sånt där, alla skriver så.
Om du vill kan jag ge dig ett gammal brev som jag skickade till ett handling-bolag på Arlanda från i våras.
257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25