webForumDet fria alternativet

Varför använder butiker inte chipläsaren?

Småprat

49 svar · 5 246 visningar · startad av @nders · sida 2 av 3

Frågan, av @nders

I stort sett alla kortbetalningsmaskiner har läsare för både chip och magnetremsa, men endast en bråkdel av alla butiker använder chipläsaren. Varför är det så? Är inte chipläsare mycket säkrare än magnetremse-dito? Är det dyrare att använda chipläsaren? Mvh

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

muskot skrev:

Fast chipet som satt på kortet för sju år sedan hade kanske med succén Cash (nej, inte Johnny) att göra?

/r
Sen... ;)

Jag är rätt säker på att det inte hade med Cash, verken sångaren eller betalsystemet, att göra. Har tom ett svagt minne av att jag sett kort med både cash-chip och annat chip.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Tack för svaren, speciellt erciz, Q och unge herr Rönnbär.

Medlem sedan maj 20011 826 inlägg

Lånar tråden lite.

Är det någon som vet varför chip är säkrare än magnetremsa? Det borde väl finnas avläsningsutrustning till chip också som är lätt att få tag på? Hur är informationen skyddad?

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

En magnetremsa måste ha informationen öppen, den kan bestå av tre spår varav de flesta läsarna bara läser två. Det är i och för sig lika lätt att läsa av ett chip. Men det innehåller fler informationsbärare och kan förstöras vid felaktig läsning.
Men egentligen är en Chipläsare billigare ca 400:-
Häe kan man lära sig mera: http://www.adteknik.se/swedish/mp36usb.htm

Nästa steg i säkerheten blir RFID som är skrivbara.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Det är lite mysko att utvecklingen går så långsamt... i Hongkong använder man ett och samma blippkort (RFID antar jag) för att åka buss, handla på 7-eleven etc. Fast i och för sig så är det väl inte lika säkert.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

RFID bygger ju i de flesta fall på enbart läsning av en fast nummerserie.
Det finns betydligt färre skrivare till RFID. Så i mina ögon är det bättre.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Dryden skrev:

Chip-läsningen går ju betydligt snabbare än magnetremsan. Om man nu är ut efter att jaga sekunder vill säga... ;)

Nej. Tvärtom. Men det handlar ju som sagt om en eller annan sekund hit eller dit....

När jag betalarmed chip i en sån där vit/grå fyrkantig tub med infällda knappar så går chipbetalningen på bara någon sekund. Betydligt snabbare än magnetremsan.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Dryden skrev:

När jag betalarmed chip i en sån där vit/grå fyrkantig tub med infällda knappar så går chipbetalningen på bara någon sekund. Betydligt snabbare än magnetremsan.

Det beror också på hur effektivt butikens system är, vissa läsare jobbar helt enkelt snabbare än andra. Skillnader mellan modell och modell alltså.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Är det inte så att om du handlar med chip MÅSTE du slå in koden.. drar du remsan kan du välja att bara signeradet (inte så säkert va?)

I utländska bankomater går det inte ta ut pengar om man inte har ett fungerade chip upptäckte jag i nyårshelgen .. en jävla tur att man har två kort med sig!

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

jofawe skrev:

Är det inte så att om du handlar med chip MÅSTE du slå in koden.. drar du remsan kan du välja att bara signeradet (inte så säkert va?)

I utländska bankomater går det inte ta ut pengar om man inte har ett fungerade chip upptäckte jag i nyårshelgen .. en jävla tur att man har två kort med sig!

Mja, än så länge kan man köra utan kod vid remsanvändning men det kommer säkerligen att försvinna under året. Som Rönnberg var inne på tidigare har bankerna förut tagit smällen om handlaren lurats av någon som kanske hade hittat ett kort och handlat på det utan att använda kod. Nu kommer det ekonomiska ansvaret skjutas över på handlarna - som inte gärna vill ta den risken. ;) Alltså kommer möjligheten att dra remsa och skriva på försvinna.

Det sägs att vi har sämsta säkerheten i Europa eftersom vi godkänner köp utan kod och det kan nog stämma - när jag var i Tallinn för två veckor sen var det chip som gällde överallt, inte en enda gång användes magnetremsan.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

:stefan: skrev:

Det sägs att vi har sämsta säkerheten i Europa eftersom vi godkänner köp utan kod och det kan nog stämma - när jag var i Tallinn för två veckor sen var det chip som gällde överallt, inte en enda gång användes magnetremsan.

Det är nog troligt. Var på tjänsteresa till Tyskland/Karlsruhe förra året och det var nära på omöjligt att pejja med kort. Vi åkte tåg till Frankfurt/flygplatsen (trodde vi) på hemvägen och när vi fattat att vi åkte åt h-vete för långt blev det taxi i +220 tillbaka och när vi kommer fram så tar inte taxin kort... :OO
Blev att lubba in på terminalen och hitta en uttagsautomat medans ena polaren lubbade till incheckningen och den andra var gisslan vid taxin.

Jag är nog inne på linjen att där chipperiet används går det en smula snabbare att göra sig oskyldig.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

En kompis blev lite smått förvånad när han av nån anledning stod i Hamburg utan en enda cent på sig och inte ens mcdonalds tog visakort.. men de prostituerade på Reperbahn gjorde minsann det!

Världen är konstig!

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

jofawe skrev:

Är det inte så att om du handlar med chip MÅSTE du slå in koden..

Nix, stämmer inte, jag betalar ofta med chip och utan att slå in kod på diverse pizzerior i trakten. (gul knapp + OK) Men det beror förmodligen på att jag är en igenkänd kund ;)

M@gnus skrev:

Det är nog troligt. Var på tjänsteresa till Tyskland/Karlsruhe förra året och det var nära på omöjligt att pejja med kort.

jofawe skrev:

En kompis blev lite smått förvånad när han av nån anledning stod i Hamburg utan en enda cent på sig och inte ens mcdonalds tog visakort.. men de prostituerade på Reperbahn gjorde minsann det!

Bekräftas. 2007 skulle jag käka på McDonalds på en av Hamburgs större tågstationer och efter en stunds köande visar det sig att klåparna inte tar bort.

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Käkade förresten på en restaurang på Stockholm och blev förvånad då det blev dags för notan. Kyparen lämnade helt enkelt över dosan med chip-läsare till oss och fortsatte servera andra. Smidigt faktiskt, eftersom vi ville dela notan. Apparaten fick gå bordet runt och alla betalade med sina egna kort, plus att det fanns möjlighet att ge dricks som också blev utskrivet på kvittot. Nån som varit med om samma sak? Har inte upplevt det på andra ställen.

Jag har upplevt det på några lunchrestauranger och även uteställen/krogar här i stan och det är klart smidigt.

Choronzon skrev:

Käkade förresten på en restaurang på Stockholm och blev förvånad då det blev dags för notan. Kyparen lämnade helt enkelt över dosan med chip-läsare till oss och fortsatte servera andra. Smidigt faktiskt, eftersom vi ville dela notan. Apparaten fick gå bordet runt och alla betalade med sina egna kort, plus att det fanns möjlighet att ge dricks som också blev utskrivet på kvittot. Nån som varit med om samma sak? Har inte upplevt det på andra ställen.

Det låter jättebra! Det är så restauranger och andra säljställen ska hantera kortköpt, då har kunden hela tiden uppsikt över sitt kort. Betydligt säkrare!

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
129 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)