webForumDet fria alternativet

Tips på bra/ergonomisk/skön dator/skrivbordsstol?

Datorhårdvara

5 svar · 2 650 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Sitter inte riktigt bra i min nuvarande stol och är däför ute efter en ny dator/skrivbordsstol. Vill ha en stol som är ergonomisk efter som det blir mycket sittande i den och olika justeringar för säte och höjd bör kunna göras samt arstöd att vila armbågarna på. Någon som har erfarenhet av en bra, skön och ergonomisk dator/skrivbordsstol?

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Nja... En bra stol kan vara en från Ikea. Se till att det är hög rygg på den.

Vad gäller ergonomi är det nästan mer bordet som gör större skillnad. Höj/sänkbart bord gör att du kan få OLIKA vinkel på dina armar och din kropp.

Samma med handlovsstöd, handledsstör för både mus och tangentbord.

Sen får du öva dig att köra musen med vänsterhanden. Det tar max två veckor av jävla vilja och sen kör du fritt höger/vänster, inklusive finlir i Photoshop för resten av ditt liv...

Har du problem med ryggen, eller kroppen är det definitivt värt att pröva!

Sen samlar du pantburkar så du kan köpa en Tempurmadrass till din bäddmadrass och din kropp kommer tacka dig med att vara utvilad och utsövd...

Ergonomi handlar mycket om att variera sig. Att byta sittställning efter 30-45 minuter. Att ta en rökpaus även om du inte röker. Sträcka lite på dig! Så... Du blir inte bättre i kroppen av att sitta i en "ergonomisk stol", så att säga. Variationen är viktigare! :-)

Lycka till!!

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Om inte pengar är något "problem" så sitter jag i en Kinnarps Plus[6] på jobbet, någon som jag gärna vill ha hemma.. Den är perfekt (enligt mig).

http://www.kinnarps.com/sv/se/Produkter-och-inspiration/Office-products/Arbetsstolar/Product/?prodid=140088

Modellen 6784N78 fast med fullt justerbara armstöd måste vara exakt en sån. Vet inte exakt vad dom kostar, men antar att det inte är billigt.. Men den är grymt skön!

Medlem sedan maj 200010 687 inlägg

Håller med Ledel. Den stolen är riktigt schysst. :)
Armstöden är sköna och inga såna i hårdplast som man sliter sönder tröjor på. Ställbara också så det faktiskt går att använda dem...

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

http://starshop.leksandsif.se/576.php?itemid=638&show=info

Den där är fantastisk. Tar dock ett tag att fippla till alla inställningar.
Den finns även utan koppling till sveriges bästa hockeylag, ifall du inte uppskattar det.

Medlem sedan mars 20011 346 inlägg

Jag har denna stolen hemma (Sverigestolen)....helt suvveränt skön.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)