webForumDet fria alternativet

Vägghyllan lack, hänger snett

Boende & hem

8 svar · 3 132 visningar · startad av magnusfeldth

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg
Frågan#1

I helgen satte jag upp Ikeas vägghylla LACK i en gipsvägg, men trots den hänger snett, i bemärkelsen att den llutar framåt. väggfästet går inte att få hårdare in i gipsväggen... så har nån tips på hur man kan få den rak?

Medlem sedan jan. 20023 327 inlägg

Är det väggen som inte är rak eller har du använt "fel" typ av skruv? Har du skruvat i regel eller i gipset med skruv och plugg? Jag använde molly-skruv till lackhhyllorna och det blev bra.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Sitter fästet dikt an mot väggen? Gör den det så är troligtvis fästet lite snett och det kan bli bättre om du vänder på det. Sitter inte fäste mot väggen så har du använt fel infästning. Molly är starkast på en gipsvägg och skall monteras med en montagetång eller skruvmejsel.

Medlem sedan jan. 20013 582 inlägg

Jag har samma 'problem'. Det har nog att göra med hur hyllan är konstruerad.... Det är ganska mycket kraft på liten yta... En gipsvägg är ju inte helt stum och den deformeras nog lite i fästets underkant (trycks in)... Kanske man kan böja upp rören som går in i hyllan?

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Om det inte är för långt till Ikea så ska du nog be om en ny. Har satt upp några i olika väggar, nu senast med nåt med massonit bakom (som hela huset verkar vara byggt av) och den är rak.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

prova göra pinnarna tjockare, med typ .. tejp?

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

När jag köpte en sån för ett par år sen så svetsade jag ihop egna fästen eftersom jag hade bl.a. skrivaren på hyllan.

Det fäste man får med är ju ett vanligt plattjärn så det är svårt (oavset gipsvägg eller ej) att få den okej.

Så, antingen molly (som är det bästa i gips) eller fixa något schysstare fäste.

Medlem sedan jan. 20034 480 inlägg

Det är mollyskruvar jag använt. Problemet är att gipset inte är nåt vidare bra, så när jag skruvat i skruvarna så hårt som går, men då börjar den gå in i gipset vilket ger schvung. försökt böja rören lite, men har inga direkta verktyg annat än handkraft vilket inte räckt... skall testa lite i helgen så får vi se... men har ni fler idéer så fortsätt gärna komma med dem.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Gör om gör rätt.

En molly skall inte skruva så hårt det går utan den skall skruvas så att hälften av "vingarna" på baksidan fälls ut och blir parallella med väggen, andra halvan skall vara ett stöd som går ca 45 grader mot skruven. Drar du får hårt så går vingarna in i gipsen och stödet försvinner och infästningen fungerar inte som det är tänkt utan betydligt sämre.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)