webForumDet fria alternativet

Att bygga en flotte av juiceförpackningar

Småprat

10 svar · 1 438 visningar · startad av preben

Medlem sedan mars 2009452 inlägg
Frågan#1

Jag gillar Godmorgon juice väldigt mycket... och tänker, om juicen ligger kvar inne i förpackningen borde det omvända också råda...

Då undrar man givetvis, hur många förpackningar måste jag samla för att en flotte ska bära mig!?

Är det så att en liter luft bär ett kg i vikt!?

Själva förpackningen är varianten med skruvkork. Dessa finns även i två-liters förpackningar men dock inte i min kvartersbutik, så det blir de vanliga en liters varianten som kan bli aktuell, för mig i detta fallet.

Det naturliga vore väl kanske att sätta ihop dom liggande. Jag tänker att man limmar. Men kanske det är mer effektivt att limma dom stående? I så fall hamnar korken över vattenytan. Under förutsättning att man har tillräckligt många juice kartonger!

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Visst fungerar det! Arkimedes princip.
Ett nät som håller förpackningarna på plats för test.

Hmmm.... Nu är jag inte kompis med Arkimedes... man jag tror dig! :-)

Jag funderade på det, en luftmadrass borde fungera på likande vis? Men kan en liter luft bära ett kg i vikt!?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

1L luft tränger undan 1L vatten som väger 1Kg (vid 20°) så det stämmer som du skriver.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Arkimedes lag innebär att den lyftkraft du får från vattnet motsvarar det undanträngda vattnets tyngd. Eftersom du nu vill prata om liter behöver du därför införa begreppet densitet.

Nicrosoft skrev:

1L luft tränger undan 1L vatten som väger 1Kg (vid 20°) så det stämmer som du skriver.

Faktiskt inte. En liter vatten väger närmast ett kilogram när det är runt 4° C. Har med definitionen av gram att göra.

En liter luft har en densitet på cirka 1,2 kg/m^3 vid rumstemperatur och ett lufttryck som motsvarar en atmosfär. Vatten har cirka 998 kg/m^3 vid samma förhållanden.

Så svaret på frågan

Men kan en liter luft bära ett kg i vikt!?

är nej, eftersom (antag 20° C och 1 atm) en liter vatten har massan 0,998 kg och en liter luft har massan 0,0012 kg. Så teoretiskt kan "en liter luft" endast "bära" ytterligare cirka 0,997 kg utöver sin egen vikt i vattnet. Lite kinkigt med decimalerna, men rätt ska vara rätt. :P

r\ Lade till motivering

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Ljusigt LeonL. Så har jag slappat mig igenom livet med förnuftiga antagande ;-)
Och se, om jag hade preciserat mig hade jag sjunkit för länge sedan !

Jättebra Vi skall vara precisa när det gäller kunskap, om det är det som efterfrågas.
Sicket bra fora wF är!

OK, om vi kan gräva ner stridsyxan och nu i detta flotte-sammanhang ha överseende med tre gram... och där med konstatera att en liter luft i princip, på tre grams marginal faktiskt bär en kg i vikt.

Då jag själv väger ca 100 kg måste jag antingen dricka enormt mycket juice på några veckor alternativ planera flottbygget till nästa år.

Jag tänker att man skulle vilja ha någon typ av konstruktion som håller samma härligheten... och denna torde väl väga det med. Sen vill man väl inte ligga I vattenlinjen utan helst en bit ovanför...

Om man limmar ihop dom, så dom står inte så många tillsammans, så kan man bygga en konstruktion som gör att dom står upp. Exempel. 8x8 = 64 stycken. Om man har två eller tre såna plattor som man sen snickrar ihop till ett stycke... kanske...?? Eller nåt...??

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

På grund av förfrågan måste jag även tillägga att mitt inlägg gällde rent vatten. Om det är saltvatten, ja, då kanske man kan nöja sig med 3 stycken 33-centilitersburkar (=99 cl) i stället för en enliters och ytterliggare försumma några fler gram. Simma lugnt! :birp

Ja... men hur återsluter du en 33 cl metallburk!? :-)

Nu är det Vättern som avses i detta fallet, och där finns inte den mängden salt som bidrar till flytverkan... Dessutom, det är pant på burkarna (inte ful-ölen då...) och även på PET-flaskor, som jag också funderat på men avfärdat av samma anledning.

Men det slog mig nu, man skulle kunna samma såna flaskor som man köper spolarvätska i. Stora fem-liters behållare som man ändå inte kan göra nåt vettigt med.

Nej, det får nog bli till nästa år!

Medlem sedan sep. 2003448 inlägg

Skulle vara koolt att ha en flotte likt våran på bilderna fast gjord helt med juice förpackningar eller cola flaskor :D

Fest på flotten 041.jpgTisdag (35).jpg

HAHAHA!!!!

Värsta partyflotten!! Det är väl bastu där nere i huset!? Det var kanske inte i den divisionen jag hade tänkt mig... Men visst, varför inte!?

Er flotte är ju jättefin ju! Nästan så man behöver bygglov och tillstånd from grannarna...! :-)

Det var ärligt talat inte ett fullt så ambitiöst bygge jag hade i åtanke. Även om det för all del finns antydan till likheter med min tanke!

Perfekt att ha en sån flotte i Norrland. Vedeldad bastu, kall öl från sjön och garanterat myggfritt en bit ut i vattnet!

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)