Ja, det blir kul att se när de kommer iväg. De har visst just ätit frukost...
Håller med om introt, men knappen att gå vidare kommer ganska fort.
19 svar · 826 visningar · startad av preben
Tack fiddler för länken! :-)
2.5 timme kvar...
Synd att det är så segt intro... kul att titta på typ EN gång.
Jag undrade varför det snurrade en helikopter i bakgrunden igår från uppskjutningen av Endeavour... när jag tittade på repriserna av uppskjutet...
Men det ljudet kom från denna hemsidan! :-)
Ja, det blir kul att se när de kommer iväg. De har visst just ätit frukost...
Håller med om introt, men knappen att gå vidare kommer ganska fort.
OK, jag missade den knappen.
1:30:00 to launch
Nu börjar dom prata också!! Nu ska jag f-n gå och köpa chipsen som jag inte hade igår!!
Ska bli spännande och se vem som kommer närmast "launch". Rösten och klockan är inte helt överens om tiden...
Men Niel Armstong sa han nåt om som jag inte riktigt uppfattade... Men vädret skulle vara bra. (... ja.. annat vore kanske inte att vänta!)
Om klockorna stämmer kommer uppskjutet vara ca 15:40.
Nu är det laddat med kaffe, kladdkaka och chips!
"All systems are go"
Nu berättade han att uppskjutet blir 9:42 ET (Eastern Time), vilket blir 15:42 på vår sida av Atlanten.
Det närmar sig...
Det torde vara en ansenlig mängd människor som följer denna ner räkning! Det kunde man nog inte tro när det begav sig! :-)
Tror det är 15:32.
Ja.... jag tyckte precis han sa "nine THIRTY two". Jag hörde fel förra gången.
Min klocka här på skrivbordet går lite för fort... Men kladdkakan smakade mycket bra och kaffet börjar svalna. :-)
Ah! Dom byter till Huston!
Jag tänkte på det igår... Vid uppskjutet av rymdfärjan och det där med bränsleåtgången. Jag tänkte att Rymdfärjan drar väl lika mycket bränsle som jag förbrukar under tio år -- till frukost... men nu undrar jag om det räcker.
I informationsrutan för Apollo 11 står att det finns mer än en miljon gallons av ... raketbränsle (propellants) i de tre stegen av Saturn V raketen.
1 gallon är ca 4 liter, så det blir ca fyra miljoner liter bränsle.
Nog är väl Endeavour större än Saturn V? Mer skrot att dra upp... så att säga. Troligen har väl Endeavour mer bränsle än vad Saturn V hade på den tiden?
Jämför bränsleförbrukningen på en modern Volvo V70 med bränsleförbrukningen på en Volvo Amazon -69
Skulle tro att utvecklingen går framåt på rymdfarkoster också.
Hmm... givetvis! Det har du rätt i! Det känns ju betryggande... För ska varje satellituppskjut dra fyra miljoner liter bränsle börjar man ju undra... För det finns ju skapligt många satelliter där ute.
Används Esrange till sånt?
Rymdfärjan har väl fem motorer, som jag fattar det. Tre på själva färjan och var sin i vardera raket. Men jag vet inte hur mycket "drag" som färjans motorer bidrar med under avfärden. Hjälpraketerna är ju de som ger det starka ljuset på kanske 50-80 meter efter färjan...
Förövrigt: Om det är hjälpraketerna som driver färjan, sjuka krafter det måste vara på dessa kopplingar, att dom håller!!
När ska USA byta till metric?? man blir ju tokig på alla dessa feet, gallons, punds och allt vad det heter.
Det närmar sig. :)
Konstig ordning på nyheterna. Nu står att 6:54 AM var Armstrong först att borda kapseln... Visste dom inte det tidigare!?
"Tee minus eight minutes and counting..."
Men detta kommer ju inte att funka...
Rösten och klockan är inte överens om tiden. Rösten är kanske 30 (??) sekunder före klockan!
Skit samma ... om man ska åka till IKEA, men kanske inte om man ska åka till månen! :-)
Jaha... tack för det... Dom stängde av rösten två minuter före avfärd, sen ringer min syrras man... och nästan att man missar avfärden!
Jag trodde dom skulle synka rösten!!
Nåja! tur att månfärden inte var beroende av just denna webbsändning, för det hade inte varit helt lyckat...
Vilken besvikelse!!
Ingen radioröst!! Två minuter före avfärd och sen inget alls under avfärd eller efter... Har NASA hemligstämplat dessa!? Eller kanske NSA...??
Nåja. Den som lever får se. Om 102 timmar och 32 minuter är det tänkt att de ska landa på månen. Kanske har rösten kommit tillbaka då!?
http://www.wechoosethemoon.org/
Seg start på hemsidan. 6 timmar till landningen, drygt tre timmar till... steg 8, vad det nu innebär.
Lyssna!! De pratar på sidan, som om det var 40 år tillbaka i tiden! Riktigt ballt!!
För er som är intresserade! Spela in lite rymdsnack och ha som ringsignal!? Varför inte!? :-)
Nu landar dom om 35 minuter!
Ljudet är FORTFARANDE inte syncat med klockan på skärmen!! Värdelöst! Han säger att det är en viss tid kvar, men klockan visa annat. Det felar inte så mycket längre. kanske 20 sekunder... åt något håll som jag aldrig blev riktigt klok på.
LYSSNA!!
Ah! Du tillhör Tvivlarna! :-)
Välkommen du också att följa landningen!
23.35 --- Månlandningen 40 år: Var de verkligen på månen?
Amerikansk dokumentär från 2003. År efter år fortsätter de att betvivla att människan varit på månen. De är inte många men hängivna. Vilka är deras argument? Ska vi ta dem på allvar? En som gör det och nästan hatar dem är Buzz Aldrin, andre mannen på månen.
Även i SVT1 25/7
Fasen... massa spännande på samma gång!! jag måste fixa en tv till kontoret...!!