webForumDet fria alternativet

Konvertera mp3-filer till "vanliga" CD-filer?

Program & appar

8 svar · 8 101 visningar · startad av Danne V

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg
Frågan#1

Vet att det kanske är bakvänt, men behöver kunna spela upp mp3-filer i en spelare som bara tar vanliga cd-skivor och inte kan hantera mp3-filer.

Vilken filtyp är det egentligen på vanliga cd-skivor?
Jag kör Mac, känner någon till konverteringsprogram som i så fall klarar detta?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Det brukar det "vanliga" brännarprogrammet kunna göra när du väljer att bränna som "audio".

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Danne V skrev:

Vet att det kanske är bakvänt, men behöver kunna spela upp mp3-filer i en spelare som bara tar vanliga cd-skivor och inte kan hantera mp3-filer.

Vilken filtyp är det egentligen på vanliga cd-skivor?
Jag kör Mac, känner någon till konverteringsprogram som i så fall klarar detta?

iTunes kan bränna direkt från MP3 till CD-Audio.

Medlem sedan juni 20098 inlägg

Yes, skapa en spellista i iTunes och dra över låtarna du vill bränna ut på skivan. Högerklicka och välj "Burn Playlist to Disc".

Kanon! Tack för svar...trodde det skulle vara mer komplicerat än så, så jag inte ens reflekterade över att lösningen kunde vara så enkel..... :)

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Audio-CD använder också ett helt annat format än CD-ROM. Alltså, spåren på en audio-CD är inte lagrade som filer på samma sätt som filer på en CD-ROM.

nitro2k01 skrev:

Audio-CD använder också ett helt annat format än CD-ROM. Alltså, spåren på en audio-CD är inte lagrade som filer på samma sätt som filer på en CD-ROM.

Oj. Ditt svar gjorde mig lite förvirrad. Filerna ska allså bli spelbara på en vanlig, traditionell CD-spelare som inte kan lira mp3-filer.

Kan du utveckla? Vad är skillnad på en audio-cd och en cd-rom då? Vilket format ska jag använda? Och vilket/vilka bränner iTunes och/eller Toast i?

Medlem sedan juni 20098 inlägg

Det nitro2k01 nog menar är att det finns två olika format att bränna en CD-/+R skiva på. Antingen som data eller som audio. Om du bränner som audio så lagras musiken "i minuter" i två kanaler, medans om du sparar information som data så lagras det i bytes och kan då läsas som filer i utforskaren / finder.
iTunes bränner som audio.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Bumper skrev:

Det nitro2k01 nog menar är att det finns två olika format att bränna en CD-/+R skiva på. Antingen som data eller som audio. Om du bränner som audio så lagras musiken "i minuter" i två kanaler, medans om du sparar information som data så lagras det i bytes och kan då läsas som filer i utforskaren / finder.
iTunes bränner som audio.

Ungefär så ja. Bumpers första svar bör fungera.

275 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)