Vi tänkte hyra ut våran bostadsrättsvilla två veckor i juli till en annan medlem i föreningens syster. Hyresgästen själv har satt ett maxpris på 7000kr / veckan.
Och nu kommer frågorna. Måste vi söka tillstånd för två veckor hos föreningen? Får vi sätta vilket pris som helst (vissa sidor på nätet tycks mena att vi bara får ta ut den hyra vi själv betalar)?
Jag hade frågat någon i styrelsen om hur man går till väga. :)
I vanliga fall måste man ha tillstånd från styrelsen men jag vet inte hur det ligger till när det bara är två veckor.
Personligen hade jag nog bara meddelat mina närmaste grannar och sedan låtit systern få betala det ni kommit överens om. Om det är juridiskt riktigt eller ej vet jag inte.
Jag vet flera som tjänar hyfsat med pengar på att hyra ut sin lägenhet vissa veckor på sommaren. Det ger dem några goa veckor söderut med pengar över när de kommer hem.
Marstrand är populärt på sommaren. :)
Vad jag förstår så kan man tappa sin besittningsrätt om man hyr ut olovligt (nu vet jag inte om detta gäller även för så kort uthyrning som 2 veckor) och det vill vi ju av förklarliga skäl verkligen. Eller stämmer inte det?
Jag antar att det kanske är bäst att ringa ordförande trots allt.
Vi tänkte hyra ut våran bostadsrättsvilla två veckor i juli till en annan medlem i föreningens syster. Hyresgästen själv har satt ett maxpris på 7000kr / veckan.
Och nu kommer frågorna. Måste vi söka tillstånd för två veckor hos föreningen? Får vi sätta vilket pris som helst (vissa sidor på nätet tycks mena att vi bara får ta ut den hyra vi själv betalar)?
Du har antagligen något i ditt kontrakt som reglerar detta. Men normalt behövs föreningens godkännande, helst skriftligt. Ett muntligt "ok" från en styrelsemedlem är inte tillräckligt. Detta varierar från förening till förening, så ingen på wF lär veta vad som gäller för just dig när det gäller tillstånd osv. Det är bara din egen förening som kan svara på det.
Beträffande hyran, så har flera domar slagit fast att man INTE får ta ut mer än vad man själv betalar. Men när det gäller bostadsrätter så är ju det ganska svårt att bestämma eftersom dina utgifter för boendet (avgift, amortering, ränta osv) är ganska personliga och har med din ekonomi i stort att göra. Det är enklare om det gällt en hyresrätt. Men idén är att du inte ska kunna tjäna pengar, så håll hyran "rimlig".
Däremot kan du ta ut för "hyra" och "slitage" av möbler och annat. Ett riktmärke som ofta refereras till är ca 10% av hyreskostnaden.
Alltså: Om du betalar 8.000/mån för att bo kan du kanske ta ut 8.800 officiellt (dvs 4.400 för två veckor) om du har med möbler och annat. Typ.
Skaffa tillstånd!
Förutom att du troligtvis inte har rätt att hyra ut utan deras tillstånd - jag har i alla fall aldrig sett några brf-stagar som tillåter det -så vet aldrig vad som kan hända och då kan det vara bra att ha ett sådant i botten. Upprätta ett uthyrningskontrakt som ni undertecknar, ha föreningens godkännande på slutet. Lämna in det i två ex så att de endast behöver skiva under och lämna tillbaka det ena till dig
Du har rätt att ta skälig hyra och egentligen har det inget att göra med vad du betalar till föreningen eftersom det inte är hyra utan din andel av föreningens kostnader
Om jag förstått hyresnämndens utslag där andrahandshyresgäster fått tillbaka pengar så har man utgått från bruksvärdesprincipen, dvs vad motsvarande hyresrätt på orten skulle kosta och till det ev lagt
el, tele, bredband, kabeltv, etc om det ingått
ersättning för slitage av möbler och andra inventarier
Du kan ringa Hyresnämnden och höra vad en lägenhet av din storlek har för bruksvärde
Din avgift till föreningen blir intressant först när det handlar om beskattning av hyresinkomsten
Saken blir ju inte enklare av att vi hyr av min frus mor och moster i dagsläget (vi ska dock köpa huset av dem efter semestern). Så formellt sett blir det ju dessa två som hyr ut bostaden. Fan va knepigt allt ska vara.
Vi tänkte hyra ut våran bostadsrättsvilla två veckor i juli till en annan medlem i föreningens syster.
Kan förresten inte låta bli. Här kommer dagens språkruta:
Det är fasen i mig inte ofta man ser folk formulera sig sådär (min kursivering i citatet) eftersom det gärna låter lite knäppt. Man säger hellre typ "en syster till en annan medlem i föreningen".
Men OM man säger som du gjort så ska det faktiskt vara "en annan medlems i föreningen syster" Notera alltså var s:et ska vara. :stud
Kan förresten inte låta bli. Här kommer dagens språkruta:
Det är fasen i mig inte ofta man ser folk formulera sig sådär (min kursivering i citatet) eftersom det gärna låter lite knäppt. Man säger hellre typ "en syster till en annan medlem i föreningen".
Men OM man säger som du gjort så ska det faktiskt vara "en annan medlems i föreningen syster" Notera alltså var s:et ska vara. :stud
Jag hyrde ut en bostadsrätt för några år sedan och tog då reda på vilka regler som gällde. Det spelar inte någon roll vad ägaren har för kostnad för lägenheten. Dennes lån, räntor, amorteringar m.m. är inte något som hyresgästen skall bekosta.
Som MacWitty är inne på så skall hyran vara skälig och marknadsmässig. Alltså; "vad skulle en hyreslägenhet i samma område (och samma skick) kosta?"
Gäller alla dessa regler även vid en kortare uthyrning som 2 veckor och är det bara för att det är en bostadsrätt? Att hyra ut en "vanlig" villa eller sommarstuga för stora pengar är ju inga problem.
Gäller alla dessa regler även vid en kortare uthyrning som 2 veckor och är det bara för att det är en bostadsrätt?
Det är bara för att det är en bostadsrätt, bostäder som man äger själv får man hyra ut till vilket pris man vill.
Förvirrande och konstigt kan man tycka, särskilt nu när så kallade ägarlägenheter har börjat dyka upp (där man alltså direkt äger sin egen fastighet) som man alltså kan hyra ut på samma sätt som en egenägd villa.
Och du får bara hyra ut om du bor på annan ort vad ja vet
Nje. Enligt lag är det så att man får hyra ut lägenheten i anda hand ifall man har "beaktansvärda skäl". Exempel på detta är studier/arbete, militärtjänst, fängelsevistelse men även att man vill prova att bo ihop med en ny partner. Då spelar det ingen roll om man bor kvar på samma ort eller inte.
Utöver detta så brukar de flesta föreingar vara schysta med uthyrning i andra hand så länge man är en trevlig prick. Men man kan mycket väl bli nekad att hyra ut lägenheten under två veckor på sommaren för att man vill dra in lite extra stålar.
Har nu pratat med ordförande som mycket väl kände till ärendet (eftersom föreningens medlem har lämnat denna förfrågan till alla villor i föreningen). Vi behövde inte söka något formellt tillstånd eftersom syftet med uthyrningen redan är väl känt för hela föreningen.
Inga problem där alltså. Men vad gäller hyran. Hur sjutton tar jag reda på vilken hyra jag kan ta?
Web-Tor skrev:
Alltså; "vad skulle en hyreslägenhet i samma område (och samma skick) kosta?"
Vi bor i ett villaområde, det finns inga hyreslägenheter så långt ögat kan nå. Vem har mandat att göra den här bedömningen? Dessutom har villan, som är helt fristående, en egen tomt på ca 100 kvm + ett inglasat uterum. Det är svårt att mappa det mot en hyreslägenhet.
Det är ju inte en konventionell hyra du skall tänka på.
Mera som Sembo eller svithyra på ett hotel för ostört boende, så rättpris ligger säkert på mellan 5-7 KSEK Inte dyrt beroende på hur många gäster det rör sig om!
Det är ju inte en konventionell hyra du skall tänka på.
Mera som Sembo eller svithyra på ett hotel för ostört boende, så rättpris ligger säkert på mellan 5-7 KSEK Inte dyrt beroende på hur många gäster det rör sig om!
Sedan tror jag att det feltänk från början. Ni hyr inte ut villan, ni upplåter boende, inga förplikterser överförs, därför gäller helt andra pengar och villkor.
Ta och kolla in typ Sembo och Novasol Villkor och liknande så kommer det fram en positivare bild säger Lasp
262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e