webForumDet fria alternativet

Koenigsegg köper Saab - bra eller dåligt alternativ?

Bilar & fordon

27 svar · 1 953 visningar · startad av johaseo · sida 2 av 2

Frågan, av johaseo

Koenigsegg köper Saab - bra eller dåligt alternativ? Vad tror ni ? Jag tror att för svenska Saab arbetare kunde det inte vara ett bättre alternativ .... en svensk sportbilstillverkare av rang Koenigsegg kan nog INTE tänka sig tillverkning i låglöneländer ...... detta kan faktiskt utveckla sig till en svensk motsvarighet till Tyskarnas Porsche .... det vore något det om de lyckades ..... MEN om ma

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

För mig känns det som ett spel för galleriet, och kanske ett sätt att komma åt Europeiska eller Statliga (mina och dina) pengar.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Haha ja det där var en fin rökridå. GM går ut och bekräftar avsiktsförklaringen samtidigt som Koenigsegg går ut och säger att det nu är upp till Regeringen om det blir av. Herregud vilket rackarspel. Jag håller med, det luktar mer och mer som att någon vill försöka göra sig lite snabba pengar.

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Snacka om likskändning. Som att se katten leka med sin nyfångade döda råtta.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Är inte insatt i hur allt detta fungerar, men kan man verkligen göra sig snabba pengar på det här sättet? Jag har fått intrycket att staten och EIB (med rätta) ställer ganska hårda krav på den de lånar ut pengar till. Det låter ju för enkelt om det bara är att köpa Saab, få miljardlån och sedan helt bekymmerslöst "sticka" med alla pengar.

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Det finns många sätt att göra sig snabba pengar i såna här stora affärer. Ingen vet ju riktigt vad nästa steg för Saab skulle vara och om ett år kanske kinesiska investerare bjuds in. Dessutom kan det vara ett sätt för Koenigsegg att knyta till sig specialkunskap som är väldigt svår att få på andra sätt, för att sedan så sått sälja av vissa utvalda delar.

Det finns många kreativa hjärnor därute.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Om SAAB inte på egna ben klarat av att gå runt. Hur skulle det då se pm Staten dvs du och jag pyntar in ett antal Miljarder. Ställ frågan varför?
Räkna lite på det, visst är 4000 arbetare värda respekt. Varför inte av Ägarna.

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Jag röstade givetvis inte på alliansen och kommer nog aldrig att göra det, men det känns som att de hanterar den här frågan bättre än vad oppositionen, med sossarna i spetsen, skulle göra.

Visst ska regeringen anstränga sig för att försöka rädda Saab, men inte genom att pumpa in mer pengar än vad Koenigsegg Group själva gör. Då kan ju lika gärna staten ta över, de 750 (?) miljoner Koenigsegg hittills säger sig kunna bidra med är ju bara en droppe i havet i sammanhanget.

Reinfeldt skrev:

- Jag noterar att man försöker ändra ordningen för hur företag ska tas om hand i Sverige. Först ska den som köper inte använda tillräckligt med egna pengar. Den riskkapital- och kreditmarknad som blir allt bättre ska heller inte ställa upp. Utan helt plötsligt ska den största riskkapitalisten bli staten, som med välfärdens pengar ska gå in och ta risker som ingen annan vill ta, sade Reinfeldt.

Eneroth skrev:

- Regeringen måste anstränga sig för att hitta en lösning, annars äventyras både jobb och välfärd. Jobben för 4 000 på Saab, de 8 000 anställda bland leverantörerna och ytterligare några tusen inom servicesektorn försvinner.

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=913&a=512334

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Ineffektiva företag som inte klarar konkurrensen ska inte leva vidare. Staten ska inte garantera en spänn till detta företag. De kommer initialt att svida för de som jobbar där, men om de är duktiga (och det tror jag) kan deras kompetens och erfarenheter komma att utnyttjas på annat sätt på lite sikt.

Sossarna och facket har ju mycket pengar. Om de är intresserade av att driva verksamheten vidare så är det bara pytsa in några miljarder, men det är förstås inte lika roligt att spendera sina egna pengar, när man kan spendera andras.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)