webForumDet fria alternativet

Koenigsegg köper Saab - bra eller dåligt alternativ?

Bilar & fordon

27 svar · 1 953 visningar · startad av johaseo

Medlem sedan maj 2009250 inlägg
Frågan#1

Koenigsegg köper Saab - bra eller dåligt alternativ? Vad tror ni ?

Jag tror att för svenska Saab arbetare kunde det inte vara ett bättre alternativ .... en svensk sportbilstillverkare av rang Koenigsegg kan nog INTE tänka sig tillverkning i låglöneländer ...... detta kan faktiskt utveckla sig till en svensk motsvarighet till Tyskarnas Porsche .... det vore något det om de lyckades .....
MEN om man analyserar vad skulle hänt om Kinserna fick köpa Saab? Vad hade det inneburit.... jo mycket sämre för svenska industri arbetare på Saab för fabriken hade i långa loppet flyttats till kina .... billigare arbetskraft och en gigantisk marknad som genast blir Saab-vänlig ..... för Saab märket och för Saab som industri räknat i pengar och antalet sålda bilar hade nog tveklöst Kinesiskt uppköp varit det bästa ..... då hade Saab säkerligen utvecklats till att kanske likna eller t o m gå om en aktör såsom Fiat ......

vad tror ni? Vad är fel i min analys och vad hade utvecklats längre osv ....kommentera "Koenigsegg spåret" vs "Kina spåret" vs tredje okänt alternativ.......

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag hyser inga illusioner om att Koenigsegg för all framtid kommer att tillverka i Sverige. Finansiärerna som ligger bakom vill/kräver naturligtvis pengarna tillbaka+maximal vinst så snart som möjligt. Så om fler och fler delar tillverkas utomlands, eller kanske t.o.m. hela bilen (med slutmontering i Sverige eller inte) blir jag inte överraskad.

Men den stora poängen är i alla fall att bolaget är svenskt, skattar i Sverige och visar att det faktiskt finns kuk (ursäkta uttrycket. Hittar inget bättre) i svenska företag - något som jag tror kommer att vara en vitamininjektion för flera företag som just nu inte törs/vill satsa p.g.a. oro för det ekonomiska läget.

Hysteriskt kul är det i vart fall. Snacka om outsiders. Var det någon normal människa som ens hade tänkt på dom?

Medlem sedan mars 2009452 inlägg

Nån måste sparka SAAB i röven och och fokusera på den sjukt låga kvaliteten och det är Köningsegg, som man inte kan stava till, helt rätt företag att göra.

Köningsegg har INTE fuskat med kvaliteten, vilket kinesen visat att dom inte tvekar att göra.

Köningsegg VET hur man bygger bilar med kvalitet, och med den norska investeraren i ryggen har dom musklerna att göra det också.

Jag tror på detta!!

Medlem sedan jan. 20027 905 inlägg

Vet vi egentligen något om Koenigseggs kvalitet? Handbyggda, snabba och dyra vet vi att de är men hur applicerar man det på masstillverkade familjebilar?

Funderar lite på hur man ska få ordning på ekonomin och åter gå med vinst, men lyckas man med det tror jag att det är bra både för Sverige och för Saab om ägaren heter Koenigsegg istället för Geely eller Magna/Gaz.

Att ha flygplan och sportbilar i generna är givetvis något som kan utnyttjas för att skapa image kring varumärket Saab.

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

För att svara på frågan, dåligt!

Medlem sedan aug. 200218 625 inlägg

Nej, de har inte fuskat med kvaliteten på de 70 bilar man levererat per år... :OO

Det vikta för mig (som ägare till en Saab) är att de får nya ägare och kan visa framtidstro. Det ökar nämligen andrahandsvärdet (föhoppningsvis) på min egen kärra nu när jag går i funderingar på att sälja den. ;)

oavsett så kommer ju Saabs design och ingenjörer att vara kvar i bolaget och därmed finns ju kunnandet att massproducera kvar ..... jag menar även om Ingvar Kamprad hade köpt Saab hade väl inte Saab helt plötsligt blivigt en billig monteringssats? ..... eller hade det blivigt så?

Medlem sedan mars 20051 070 inlägg

Även om jag är stor vän av sportbilar, så tror jag att detta kommer att bli en fiasko om det blir affär.
Koeningsegg har en en väldigt trasslig bakgrund och varit nära konkurs flera gånger, även med norskt kapital.
Att vissa i denna tråd klappar sig för bröstet för att det skulle förbli skandinaviskt, finns inget som indikerar att svenska bilbyggare är bättre än kinesiska, troligtvis tvärtom då facket inte är lika utbrett i Asien som i Sverige samt att de har en högre arbetsmoral.

Självklart så vore det kul att hoppas att Trollhättan fabriken kommer att gå för fullt och att de får ha kvar jobbet.
Jag är väldigt övertygad om att de kommer slimma ner sitt modellprogram till en 9-5 samt kanske en bil i golfklassen för att främja kommande miljökrav vilket skulle innebära att det blir nerskärningar i trollhättan samt att deras underleverantörer som kommer att bli de stora förlorarna som redan skrivit ner sina skulder och inte kommer att få nya uppdrag när produktionen drar igång på allvar vid en eventuell affär.

Det där är intressant du säger Vatos .... deras underleverantörer blir förlorarna då Koeningsegg inte kommer att kunna hålla samma volymer som kinserna skulle gjort ...... frågan är om inte Saabs framtid som märke hade varit bäst i kinsesiska händer..... volymen säger nog allt ..... även om Kineserna hade köpt Saab hade ju många Svenskar fått jobb i och med att flytta över produktionen dit ..... vem vet .... Kina hade kanske blivigt ett löne lyft för Många Saab:are att åka dit och lära dem bygga Saab bil ....

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Vad gäller Köningsegg och bilar i mångmiljonklassen så finns det ekonomi i att tillverka dem i Sverige. Svenskar är duktiga på kvalitet, men har i gengäld otroligt låg effektivitet.

När det gäller SAAB så är det serietillverkade bilar, där det absolut finns mycket att spara på att flytta produktionen utomlands. Och när det gäller Kinesers kvalitet så finns det oerhört varierande där också.

Jag tror ju inte att en SAAB kommer att kosta 12 miljoner om två år, ifall Köningsegg köper dem. Inte heller tror jag att de tillverkar mindre än 100 bilar per år.

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Frågan är ju om Köningsegg har kunskapen att leda ett löpande-band-företag som ska producera en massa bilar till "rätt" pris och "rätt" kvalité. Hittills har han kunnat handmålat sina alster i flera månader till perfektion och ändå fått ut de stålar han vill ha, nu måste det ske enligt vissa stenhårda parametrar för att lyckas i det segment som SAAB befinner sig i. Tveksamt.

Har han däremot planer på att nischa om SAAB, så det blir en mer exklusiv bil med färre producerade bilar per år och ett högre enhetspris (som t.ex. Porsche eller toppbilarna hos Lexus/BMW/Audi/Merca) så har han nog mer att bidra med.

Sista alternativet är att han bara vill äga bolaget, men håller sig borta från ledarskapet och köper in en topplirare på den posten.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg
Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Skall man investera?

Bror min får samtal om investering! §jr
Han som just nu köpt ny bil! :h

Iphone 615.JPGIphone 616.JPG

Koeningsegg vågar i vartfall .... det är mer än andra här i detta avlånga land.... men så är det väl inte så många i detta land som får ha sina miljoner/miljarder ifred .... hade de haft det hade det kanske funnits flera intresserade köpare .....

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

DanneSt skrev:

Frågan är ju om Köningsegg har kunskapen att leda ett löpande-band-företag som ska producera en massa bilar till "rätt" pris och "rätt" kvalité.

Varför skulle det vara ett absolut krav då? Är det inte därför dom köper Saab, därför att denna kunskap redan finns i det företaget?

Medlem sedan jan. 20023 554 inlägg

De nya ägarna behöver inte kunna något om processtekniken för seriebilstillverkning. De behöver näsa för vad marknaden kommer att efterfråga om tio år. Jag tror att detta var helt rätt lösning och jag tror att vi redan i början av nästa år kommer att få läsa om ett industriprojekt där Saab och Vattenfall i samarbete tillverkar plug-in-hybrider, rena elbilar, industritruckar, vindkraftverk och vågkraftverk.

Medlem sedan feb. 20003 257 inlägg

Egentligen är det väl en ganska bra situation för "egget" och dess finansiärer, för antingen så

1. Det går åt skogen, igen, och Saab fortsätter förlora pengar, ingen större skuld på Koenigsegg för det, dom lyckades inte heller, som de andra inte heller gjort!
eller

2. Det går bra, Koenigsegg lyckades med det omöjliga, alla svimmar av förvåning och hyller dom till skyarna.

Theon skrev:

De nya ägarna behöver inte kunna något om processtekniken för seriebilstillverkning. De behöver näsa för vad marknaden kommer att efterfråga om tio år. Jag tror att detta var helt rätt lösning och jag tror att vi redan i början av nästa år kommer att få läsa om ett industriprojekt där Saab och Vattenfall i samarbete tillverkar plug-in-hybrider, rena elbilar, industritruckar, vindkraftverk och vågkraftverk.

Dessvärre så har redan Volvo gjort denna deal med Vattenfall, så SAAB får sitta kvar på avbytarbänken.
http://www.expressen.se/motor/1.1591536/volvo-laddar-for-framtiden.

Så bye bye SAAB, verkar dessutom ske stora nerdragningar också precis som jag tidigare förutsåg i ett tidigare inlägg http://www.gt.se/nyheter/1.1609302/saab-planerar-neddragningar-i-trollhattan

Medlem sedan juli 20044 453 inlägg

Konstigt nog ser jag inget på tidningssidorna ännu, men för en kort stund sedan bekfräftade GM avtalet med Koenigsegg. Koenigsegg kommer att ta över Saab.

legis skrev:

Konstigt nog ser jag inget på tidningssidorna ännu, men för en kort stund sedan bekfräftade GM avtalet med Koenigsegg. Koenigsegg kommer att ta över Saab.

Nja, står ju mest att de får gått ett ok ifrån GM att köpa deras aktier, men tror ändå att Koenigsgg har en bit kvar att vandra innan finansieringen är klar, är rädd att detta kommer att dra ut på tiden.

Som jag sagt tidigare så tror jag inte att Koeningsegg är den bästa ägaren och har de så mycket strul med att plocka fram pengarna för att köpa SAAB så skall det bli kul och se hur det skall klara driften av SAAB under 5 år, för om de skall upp i 100 000 produktion per år så kommer det att ta tid och kosta väldigt mycket och forcerar de exempelvis ut nya 9-5an och den visar sig bristfälliga kvalité så är det spiken i kistan för SAAB.

Tycker att regeringen gör rätt som ställer krav på Koeningsegg, man blir less när man läser sossarnas näringansvariga, de verkar ha väldigt lätt att spenderas andra pengar vilket iochförsig inte är någon nyhet.

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
137 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
145 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)