webForumDet fria alternativet

Någon som har tips på uppskattade aktiviteter/lekar till 30-årsfest?

Brädspel & lek

4 svar · 18 321 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Ska ha en 30-årsfest och funderar på om man ska ha någon form av aktivitet/lek för att lätta upp stämmningen lite samt undvika att personer sätter sig vid ett bort med dom som dom känner och sitter där hela kvällen. Några förslag (gärna sådant som ni vet har varit uppskattat)?

Det kommer vara mellan 50-80 (närmare 50) pers med varierande åldrar, 15-60 år där många inte träffats innan. Därför bör det vara något som passa alla åldrar och en stor mängd personer.

Kommer vara i en lokal med möjlighet till utomhus, vilket dock bara är en stor parkering.

Kommer serveras alkohol (dock inte starksprit).

Har sökt på nätet men förslagen är mer för fyllefester.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Låter galet, men är klockrent: Lekar som leks på dagis. Prata med närmsta dagisfröken.

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Jag har inga förslag på lekar, men håller med Danne. Har dock idéer om upplägget.

Jag skulle göra det i flera steg.
Om folk inte känner varandra kan det lätt bli stelt. Jag rekommenderar att du delar in deltagarna i lag om ca 5 personer, som helst inte känner varandra.
Dela ut post-it lappar med siffror, att fästa i pannan.
Första uppdraget är att hitta sina lagkamrater utan att prata. Man får naturligtvis inte titta på sin egen lapp.

Sen har man ett litet "gäng" som kan lära känna varandra i någon lite enklare tävling. Kan vara en enkel tipspromenad eller liknande.
Sedan kan man slå ihop lagen, så de blir dubbelt så stora och gå lös på lite mer pinsamma lekar.

Har du tid och ork kan jag rekommendera att sätta ihop en musiktävling. Sånt är roligt.
Enkla rebusar kan vara första steget, såna som till exempel temat "Kryddor" och frågor som "Elektriker" = "Kanel" och "Annorlunda" = "Nejlika".

Medlem sedan nov. 20011 551 inlägg

Hej
Refererar till min egen 30 års fest för några år sedan.

Jag satte upp en bordsplacering där jag skrev en rad om alla personer som fanns med. typ: christian. Kan allt om metallica, det som inte christian vet är inte värt att veta. Malin - Malin hanterar gärna batong, på både Jonas och civilbefolkning....

sen hade jag en projektor som i mitt fall körde 80tals musikvideos på väggen under middan, inte på hög volym utan mer som icebreaker :) Folk kunde då prata om videon, eller fråga nyfikna frågor om det som stod i beskrivnmingen på folk.

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

Hela havet stormar!

Eller stolleken, på engelska Musical chairs. Verkligen en rolig enkel lek för alla åldrar.
Wiki har en bra beskrivning. ;) Och kanske göra som i filmen Amadeus, den som blir utan stol straffas med något skojigt men snällt.
*dricka vatten supernabbt.
*hoppa på ett ben
*blunda och räkna baklänges...
*låtsas vara George Bush
*imitera en apa osv..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hela_havet_stormar

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
131 ms — ändringar (db)