Oracle köper Sun till ett värde av 7.4 miljarder dollar.
Det innebär bland mycket annat att MySQL numera ägs av Oracle, hur tror ni om MySQLs framtid? Förblir oförändrad?
Jag är dessutom nyfiken på om det händer något med Java efter köpet.
Och frågan är om IBM nu kan klara sig ur krisen på egna ben.
Det kommer oväntat, tycker jag! Har Sun problem med ekonomin möjligen? De har ju öppnat upp mer och mer i sitt produktutbud, och med förvärvet av MySQL tyckte jag att det var intressant med en koloss bakom stora, fria mjukvaraor. Både Sun Java och Solaris har ju fått öppna motsvarigheter i OpenJDK och Solaris Express. Jag hoppas Oracle ser till communityn som finns, och behåller våra kära produkter. Om inte kommer det åtminstone finnas kvar som allmäna projekt i den fria mjukvarans community.
There’s no way Ellison will let that open source database mess with the margins of his database.
Det ser jag dock absolut inte som någon säkerhet, eftersom att deras köp av Berkeley DB inte resulterade i någon nedstängning. Berkeley är en del av Oracles open source-familj, och antagligen hamnar MySQL där också.
Frågan är ju varför Oracle går in nu och köper Sun? Bra pris? Deras samarbete svalnade ju för flera år sedan, och Oracle gör mer affärer med Dell och HP/Compaq, verkar det som, än vad dom gör med Sun. Däremot får Oracle hårdvaruutveckling billigt (med tanke på finanskrisen, alltså), vilket låter som ett rimligt motiv för köpet. Och Oracle-databaser körs ju främst på Sparc-maskiner, vilket kan leda till en intressant framtid ändå.
Och IBM... Ja, det kanske sgtpepper kan svara på. Dom borde helt klart få en lite tuffare framtid, nu när bästa kompisen köpts av en blivande rival?
Människorna på Sun verkar vara uppåt kring affären, men det kanske bara är för att Suns aktie rusat 36% idag... ;)
Och IBM... Ja, det kanske sgtpepper kan svara på. Dom borde helt klart få en lite tuffare framtid, nu när bästa kompisen köpts av en blivande rival?
Det är ingen fara, det är bra med konkurrens. Oracle kan fortfarande inte mäta sig med IBM på alla fronter. De är starka på databassidan och applikationsserversidan i och med köpet av BEA (men WebSphere är fortfarande större) och nu i och med Sun så får de in server-hårdvara, men de saknar fortfarande många områden innan de kan hota IBM §e
Det ser jag dock absolut inte som någon säkerhet, eftersom att deras köp av Berkeley DB inte resulterade i någon nedstängning. Berkeley är en del av Oracles open source-familj, och antagligen hamnar MySQL där också.
Frågan är ju varför Oracle går in nu och köper Sun? Bra pris? Deras samarbete svalnade ju för flera år sedan, och Oracle gör mer affärer med Dell och HP/Compaq, verkar det som, än vad dom gör med Sun. Däremot får Oracle hårdvaruutveckling billigt (med tanke på finanskrisen, alltså), vilket låter som ett rimligt motiv för köpet. Och Oracle-databaser körs ju främst på Sparc-maskiner, vilket kan leda till en intressant framtid ändå.
Människorna på Sun verkar vara uppåt kring affären, men det kanske bara är för att Suns aktie rusat 36% idag... ;)
Intressant artikel! Men att Oracle skulle lägga ner MySQL känns aningen magstarkt. Jag vill se det hända först. Precis som du säger så läggs det väl på samma hylla som BDB.
Jag tror att de främst vill åt Solaris, för de verkar vilja ha ett eget OS. De har ju redan försökt med någon egen variant av RedHat Linux och säger nu i kommentarer på nätet att Solaris är den bästa unix-varianten. Sen tror jag att Java spelade en ganska stor roll också. Undra vad som händer med Sparc?
Och frågan är om IBM nu kan klara sig ur krisen på egna ben.
Den frågan förstår jag inte riktigt? Vaddå på "egna ben"? Den ordalydelsen får det ju att framstå som att Oracle på något sätt i och med denna affär blivit större och fått ett extra par ben.
Ett hopslaget Oracle + SUN kommer få drygt 100 000 anställda och en omsättning på 36 miljarder USD om man slår ihop siffrorna för de båda bolagen. IBM har 400 000 anställda och en omsättning på 103 miljarder USD...
Alltså är Oracle/SUN fortfarande betydligt mindre än IBM både omsättningsmässigt och storleksmässigt, ca 1/3 i omsättning och 1/4 i antalet anställda.
En majoritet av IBMs omsättning består av tjänster, något som nästan helt saknas i Oracles utbud. Så ja, jag tror nog att IBM fortfarande kommer klara av att "stå på egna ben", utan att köpa upp Sun :e
Det är inte ovanligt att sargade företag i en lågkonjunktur går ihop för att klara sig och det är ju ingen hemlighet att IBM visat intresse för SUN. Men jag är inte insatt i IBMs ekonomi, därav min fråga. Men jag ber om ursäkt för att jag trampade på dina ömmande tår ;)
Jag tror att det var bra att Oracle och inte IBM köpte upp Sun. Sun och IBM har liknande verksamheter, då vet man aldrig vad IBM hade lagt ned från Sun - Sparc-arkitekturen?! :) Däremot är IBM open source-främjande vilket å sin sida hade passat Sun handen i handsken... Oracle är ju dock inte helt stängda, som tur är. Jag tycker om Suns tänkande med OpenSolaris och även förhållandet till OpenJDK.
Oracle har väl iofs varit ganska duktiga på open source, inte just på sin databas direkt, men däremot har de väl haft en tämligen seriös Linuxsatsning. Jag tror inte att open source-produkterna från Sun kommer lida, med möjligt undantag för MySQL :)
Ja, visst. Oracle har också sina öppna produkter - men jag tycker ändå att IBM (tillsammans med Sun) var de jättar som låg i framkant. Oracles Linuxsatsning kanske man inte ska tala så högt om, det gick ju som det gick... ;) Jag har svårt att se att MySQL skulle få lida. Det handlar ju om ett gigantiskt kundunderlag, det måste vara ganska starka motiv för att hålla MySQL levande. Att sedan göra MySQL mer Oracle-anpassad för att användarna ska gå över till high-end system med Oracle 10g (t.ex.) som motor är ju ingen nackdel. :)
Heh... Man blir ju ändå lite orolig när man läser vissa pessimisters syn på affären... Han har en del poänger. Jag kan t.ex. inte se att Oracle fortsätter utveckla Netbeans. Däremot fyller OpenOffice en så stor lucka att jag skulle bli både ledsen och förvånad om Oracle lade ner det. I guess the future will tell...
Jag hoppas innerligt att de tar hand om Java nu! Och inte bara för sitt eget bästa utan för hela Java communityn.
Vad gäller OpenOffice så har jag svårt att tro att det plötsligt skulle försvinna. Det är trots allt open source vi snackar om. Skulle Oracle sluta utveckla OpenOffice så gör antagligen någon annan det istället, genom att skapa en förgrening.
258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e