webForumDet fria alternativet

Jag vill förminska mitt armband!

Småprat

11 svar · 5 839 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Man skulle kunna säga att jag vill få en bruten länk om man vill vara lustig. :p

Jag har köpt ett armbandsur som är lite för stort. Man kan ta bort en del av länken för att förminska det men hur tusan gör man?
Visst kan man lämna in det för en liten summa men jag tror att man kan fixa det själv bara man kommer på hur man gör. Det jag har testat är att trycka in en nål i ett litet hål på sidan men inget händer. Måste man trycka på båda sidor samtidigt eller är det så enkelt att man måste trycka väldigt hårt?

Jag har provat att trycka in nålen i hålet som syns på bilden utan resultat. Det finns ett likadant hål på andra sidan av länken. Pilen som är inristad vet jag inte heller vad det är bra för.

_MG_1624.jpg
Medlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Om du har köpt det i butik så förminskar de armbandet utan kostnad. Men det du kanske inte köpt det från butik?

Jo, jag köpte i England, Stansteds flygplats. Tyvärr kunde de inte hjälpa mig där.
Jaja, jag tar med mig klockan till en urmakare i morgon men jag gillar det inte. ;)
Helst vill jag fixa saker själv. :)

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

urmakaren petar med en mejsel (liten) på sidan där den lilla pilen visas och trycker ut innanmätet.. svårt att förklara, men så gör man.. :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Urmakarna har särskilda instrument för sånt, så det är inga spetsiga nålar de använder. Däremot går det bra ändå med nålar... eller något som kommer igenom hålet. Häromdan fixade jag mitt armbandsur med spetsen på en papperskniv.

Du ska i alla fall trycka i pilens riktning, som redan nämnt. INTE på båda sidor samtidigt, för det är en liten pinne du vill få ut ur andra sidan.

den urmakaren jag känner har inget speciellt instrument, utan en vanlig skruvmejsel. väldigt liten sådan :)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Då kör han väl old skool. :) Det instrument jag pratar om funkar som en klämma som "klämmer ut" pinnen, utan att urmakarn behöver sikta och hålla på. Fast det kanske inte är så vanligt än. :)

Jo, han är old school, gubben har varit urmakare sen han var 15, han är 75 idag så.. :)

Tack för alla svar, det stämmer som ni skriver. Urmakaren tog med sig klockan och försvann in i butiken. Efter ljudliga bankanden kom han ut med förminskad länk. :)
Han förklarade att han satte fast bandet i en speciell grej och slog ur sprinten.
Inte konstigt att nålen böjde sig, det verkar som att man måste ta i rejält med tanke på hur högt det lät. :D

Nästa gång lär jag lämna in den igen, 50 spänn är det värt.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Poteta skrev:

Nästa gång lär jag lämna in den igen, 50 spänn är det värt.

Tror inte att du kan bli så mycket klenare så att det kommer att behövas... ;)

Nicrosoft skrev:

Tror inte att du kan bli så mycket klenare så att det kommer att behövas... ;)

Point taken! :P

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Om du vill förminska en länk får du begränsa antalet tecken som ska visas...

Lite svårt verkar det vara att fixa det själv eftersom det kräver mycket små instrument när det inte fungerade med en nål. Men då visste du inte hur man gjorde.
Självklart var det värt 50:-

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)