Hejsan!
Jag är en klocknörd och har precis sålt en tämligen dyr vara till en kontakt i utlandet (+10000SEK).
Har dock ingen aning om hur jag ska skicka denna!! Har kollat med posten, men dom vill inte skicka "konst, smycken, kontanter, eller andra dyrbara föremål", jag antar att klockor ingår där. Plus att det är omöjligt att försäkra för mer än 10Kkr (och skickar man något dyrare, så tar dom inte ansvar för NÅGON del av värdet alls...).
Har kollat lite på DHL, men där fick jag fram att det skulle kosta typ 1000SEK, helt orimligt känns det som?
Någon som skickat dyra grejer utomlands som kan hjälpa mig?!
UPS/DHL är sjukt dyra, men sakerna kommer fram snabbt och är försäkrade.
DHL ville t.ex. ha 7 500 SEK för att skicka två laptops från Stockholm till Malta.
UPS tog 4 200 SEK och datorerna var framme 12 timmar senare.
Helt klart värt det.
Vi har säkert ett bra avtal men UPS standard kostar för oss från 500:- Tyskland till SVerige.
Precis, ni har säkert ett bra pris på just den "sträckan", blir troligtvis inte lika billigt om ni plötsligt vill skicka något från Sverige till t.ex. Frankrike eller Belgien.
Kolla med diverse speditionsfirmer. Glöm inte varuförsäkringen bara, eftersom det rör sig om ett högt varuvärde. Annars får du minimalt i ersättning ifall det skulle försvinna.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2