webForumDet fria alternativet

Visa bild i 13 millisekunder ungefär?

Program & appar

5 svar · 637 visningar · startad av Ledel

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg
Frågan#1

Skall försöka göra en film för ett projekt två kompisar har. Vad som skall åstadkommas är: en bild visas hela tiden, men under 13 (ungefär) millisekunder skall denna bytas ut. Detta kräver en FPS på > 70, och min skärm skall klara 60 hertz, men 16-17 millisekunder skulle nog kunna vara okej. Testade att göra en film i Flash med 60 FPS, men då såg jag bilden tydligt. Tanken var att bilden inte skulle synas alls..

Har tre frågor:
-Går det över huvud taget, för det känns som att bilden visades längre än 16 millisekunder?
-Går det med Flash?
-Behöver jag en hederlig CRT-skärm eller en "spelskärm" för att visa bilder så snabbt?

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Jag tror inte att du hinner se någon bild om du kör med 60 fps i flash, problemet ligger nog i att flash inte hinner med i 60 fps.. Testa att exportera som en film och spela upp i någon vettig mediaspelare, borde bli mer rättvist resultat. Kolla dessutom att den inte skippar några frames, media player classic visar enkelt sådan information om man vill

onkelborg skrev:

Jag tror inte att du hinner se någon bild om du kör med 60 fps i flash, problemet ligger nog i att flash inte hinner med i 60 fps.. Testa att exportera som en film och spela upp i någon vettig mediaspelare, borde bli mer rättvist resultat. Kolla dessutom att den inte skippar några frames, media player classic visar enkelt sådan information om man vill

Tackar för den infon, testade med Media Player Classic och bilden visas i en frame av 60, men den syns fortfarande (vilket den inte ska göra om jag förstått det rätt, eftersom den syns i endast 17ms, men om det stämmer vet jag ej). Eftersom min skärm ligger på 60 hertz är det inte mycket mer att göra nu?

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Hm, mystiskt.. Har du sett tv-serien hjärnstorm? Där gör de nämligen exakt samma sak i sista avsnittet, och det är med lägre uppdateringsfrekvens. Man kan hinna uppfatta att någonting blixtrar till, men man har ingen aning om vad

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Om man ser det eller inte beror väl lite på bilderna också? Om du t.ex. har en helt gul bild osso visar du en bildruta med en stor röd boll på så kommer nog alla att märka det.
Men om man istället byter ut en bild mitt i en film emot en annan liknande bild så skulle nog bli annorlunda.

Sen så tror jag även att det spelar in att du vet exakt när, var och hur bilden ska komma, så testa med någon annan, utan att tala om något innan :)

Quid skrev:

Om man ser det eller inte beror väl lite på bilderna också? Om du t.ex. har en helt gul bild osso visar du en bildruta med en stor röd boll på så kommer nog alla att märka det.
Men om man istället byter ut en bild mitt i en film emot en annan liknande bild så skulle nog bli annorlunda.

Sen så tror jag även att det spelar in att du vet exakt när, var och hur bilden ska komma, så testa med någon annan, utan att tala om något innan :)

Jaa, det är klart. Jag har stenkoll på att efter exakt en sekund kommer min bild :birp Nackdelen är att deras tanke är att visa en bild hela tiden, sedan snabbt byta ut den mot en annan, och sen tillbaka. Det kommer ju skapa en gigantisk "flasheffekt", som den jag har nu, om bilden inte har samma bakgrundsfärg och så vidare.. Skulle det kanske fungera bättre om jag/dom hittar något filmklipp på något diskret (typ ett träd) som före- och eftermaterial? Tack för svaren, ska labba lite!

278 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
150 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)