webForumDet fria alternativet

Jazz-tips - help me out here guys

Musik

6 svar · 703 visningar · startad av symbolism

Medlem sedan mars 2007522 inlägg
Frågan#1

Jag försöker hitta lite ny inspiration genom att börja lyssna på lite ny musik, och är väldigt sugen på jazz. Men bara en speciellt typ av jazz, därför måste jag fråga er om råd efter denna speciella typ av jazz eftersom jag har noll koll på jazz-artister!

Detta kanske låter löjligt - men i "Fyra Nyanser av Brunt" så spelas ett jazz-stycke alltid i början av den historien som handlar om paret som har hotellet vid stranden. Ni vet då schyffert blir helt galen och slår sönder Harald kash-dockan med en plasttrehjuling. Det är i princip bara en skön basgång, och dessvärre tror jag bara att det är sondtracket till själva filmen.

i vilket fall som helst - det är sådan jazz jag är ute efter. Progressiv men ändå inte out of control, helst instrumental, lite småfunky - hoppas ni förstår vad jag menar? Så om ni sett filmen eller ej - skriv!

några sköna bossa-artist-tips tages också gärna emot!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Kan du hitta den där låten från Fyra Nyanser av Brunt och länka till? För jag har inte sett filmen och rokar inte leta heller....

"Jazz" är ju så otroligt brett. Från gammal dixie till avantgardistisk nutida via bebop och amerikansk västkustjazz.

Vill du ha "progressiv med med kontroll" kan du ju lyssna på Thelonius Monk (piano) eller John Coltrane (altsax) från 60 och 70 talet. Dom ansågs vara lite utflippade.

Mer kontrollerad saxofonjazz: Cannonball Adderley (altsax) som är en egen favorit. Bl.a. albumet "Somethin' else" med bl.a. Miles Davis (trumpet) är hur bra som helst. Letar du dessutom efter bossa nova så är nog hans (Cannonballs) album "Cannonnball's Bossa Nova" den bästa bossa-plattan som getts ut. Sen har du förstås Stan Getz (tenorsax) och Charlie Byrd (gitarr) "Jazz Samba" som är en klassiker och innehåller bl.a. "Desafinado" och "One note samba"...

Mer bra: Soundtracket från filmen "Bird", gjord av Clint Eastwood (jazzfreak) och handlar om Charlie Parker (altsax, kallades för Bird). Där har dom tvättat gamla inspelningar från bl.a. trådbandspelare och lagt in nytt komp till Parker.

Miles Davis (trumpet) är ju given. Äldre inspelningar, t.ex. "Kind of blue" och "Bags groove" (klassiker) och nyare som t.ex. "Tutu".

Jimmy Smith (hammondorgel). Svänger otroligt. Plattan från serien "Compact Jazz" (Verve Records) innehåller de bästa han gjort.

Gitarristerna Wes Montgomery och George Benson. Särskilt Bensons dubbelalbum "The Geroge Benson Collection" är bra. Lite influerad av 70-talsdisco. (!).

Det mesta ovan är 50- och 60-talsjazz, men håller hur länge som helst. Från 70-talet har du framförallt den amerikanska västkustjazzen som blandade in mycket funk. Herbie Hancock, Quincy Jones, Chick Corea, Freedie Hubbard, bröderna Braxton osv. Gitarristerna Al di Meola och Lee Ritenour icke att förglömma...

Lite att börja med.... lycka till.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Inspirationskällan borde vara en internet källa
Kolla in Spotify radio och välj dekade, 50,60,70 osv och genre, stil.
Då kommer ett antal artister och du kan fortsätta att leta där.
Lycka till med skiftet, tror att fler skulle göra så.

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Dannes tips om Kind of Blue-skivan är en bra start! Vi har ju även massa bra svensk jazz. Jan Johansson och Esbjörn Svensson t.ex.

Jag är ju lite partisk som pianist men jag fyller på med några av mina favoriter: Oscar Peterson, Bill Evans, Errol Garner och Nat King Cole. Sedan den här jazzen som alla älskar med Sinatra, Fitzgerald, Fats Waller m.fl.

I den yngre generationen gillar jag Pat Metheny, Lyle Mays och framför allt Keith Jarrett. Kolla in den sistnämde om du inte har gjort det. Jag lade upp två av mina jazzlåtar på myspace. Om du gillar det stuket så lär du otvivelaktigt gilla Jarrett hehe!

tack för alla tips hittils!

jag hittade just ett exempel på just den typ av jazz jag söker:

http://www.youtube.com/watch?v=mgUtyBqTgCQ

dave brubeck - pick up sticks (naturligtvis faller take 5 också in i kategorin jag söker)

så fler tips på snarlika artister eller låtar? cool, progressiv rytm, härlig melodi.

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Då är mitt självklara förslag allt med trumpetaren Lee Morgan, tex http://www.youtube.com/watch?v=Wrp94IU3quI eller http://www.youtube.com/watch?v=5V3PXsHqw7M&feature=related

låter grymt! fler tips?

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
131 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)