webForumDet fria alternativet

Cyberkondri - en typ av hypokondri

Småprat

3 svar · 807 visningar · startad av Joaquin

Medlem sedan nov. 2003286 inlägg
Frågan#1

Läste häromdagen om cyberkondri som är en form av hypokondri men där man själv letar fel på nätet/via media.

Måste säga att det var oerhört skönt att läsa detta, för nu vet jag vad jag lider av. Jag kan inte se sjukhusserier för de sjukdomar de har där, har jag också strax efter. Jag håller mig ifrån dagstidningarnas hemsidor då det ofta står om sjukdomar där. Får jag höra att någon sjuknat i i något så känner jag igen evenetuella symptom personen i fråga hade, och sen är det igång.

Blir så trött på mig själv, för jag kan inte leva normalt när jag oroar mig över detta konstant. Finns här någon "hobbypsykolog" här med lite tips så tas de hjärtligt emot.

Någon mer som känner igen detta ? Vill gärna komma i kontakt med andra som förstår hur det känns...

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Joaquin skrev:

Läste häromdagen om cyberkondri som är en form av hypokondri men där man själv letar fel på nätet/via media.
...
Finns här någon "hobbypsykolog" här med lite tips så tas de hjärtligt emot.

Jag uppfattar det som att det är just detta du inte skall syssla med. Alltså, söka råd hos icke-experter via nätet.

Medlem sedan nov. 2003286 inlägg

Det har du helt rätt i Tor.
Ville egentligen mer höra om fler kände igen sig i situationen.
Sen tycker jag inte det är skadligt för mig att få lite tips och råd om hur man ska bryta banan.

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag känner igen mig litegrann, inte så att jag "plockar upp" idéer från tv, men börjar jag söka på nåt så blir jag ofta orolig för att vissa symptom stämmer in på mig (med lite vilje). Och då och då känns det som om jag vet att jag kommer bli sjuk i nån hemsk obotlig sjukdom, fast jag rent logiskt inser att det knappast kan stämma och att den känslan är absurd egentligen.

Som olegitimerad hobbypsykolog så skulle jag nog säga att den här typen av problem blir som jobbigast när man är nere/mår dåligt över annat. Kan relatera till liknande problem som inte stör mig i vanliga fall, men i perioder när allt känns pissigt så poppar de upp och visar sig. Ett exempel är min tinnitus, som har fysiologiska orsaker, men av nån anledning bara blir riktigt jobbigt när jag är sönderstressad eller deprimerad. Annars är den lätt att ignorera och glömma bort.

Om du vill gräva mer i tvångstankar och psykologi så kan jag rekommendera KBT. Det funkar kanonbra på sånt.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)