webForumDet fria alternativet

Vad heter Spelet?

Brädspel & lek

4 svar · 750 visningar · startad av Lasp

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg
Frågan#1

I min ungdom, nåja relativt, köpte jag ett Tornformat träspel där man vrider på en av de tre ringarna och sedan kommer det ut kulor i botten :)
Det är ca 40 svarta kulor och 8 ljusa.
Jag har inte en aning om vad jag har köpt spelet, USA, Egypten eller Israel! :r
Någon som vet vad det heter ? :q
Kan någon några regler? :stud
En av ungdomarna som använde det för tjugo år sedan är nu Universitetslektor i matematik.
Så vad är lämpligare än att räkna ut sannolikheten för dessa kulor att trilla igenom! Det är olika antal hål i ringarna! :i

Träspel.JPG

Ungdomarna svarar!

Fick lite info från Hasp som har spelat det mycket:

Ang spelet så har jag för mig att det fanns en bunt svarta kulor, någon handfull vita och en röd kula.
Man fick välja vilken av ringarna som man skulle flytta på och åt vilket håll själv. Men man fick bara flytta en ring ett snäpp.
En av de enklare reglerna var nog att man fick de kulor som ramlade ut och de var värda 1, 5 resp 10 poäng. När alla kulorna ramlat ut så såg man vem som hade mest poäng.
Fanns nog en variant med där man höll på tills den röda kulan ramlade ut och då räknade man ihop poängen.

Så nu har Kristina något att bita i när hon hämtar spelet!

Hej igen Lennart ...
Tack snälla du! Jag blev väldigt glad för det är ett trevligt spel. §e
Jag ska ha delar av en kurs i vår som heter "Chans, risk och dataanalys" där jag tänkte drabba studenterna med spelet som inspiration. Jag återkommer med beskrivning av hur det gick.
:stud

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Har du kommit på vad spelet heter?

Inte en aning, det är ju så att jag trivs med dagen och ser fram emot morgondagen, men bara med viss reservation, köper ju inte gröna bananer längre ;-)
Nä ingen aning, Men kul att Kristina kom ihåg det och kan använda det i undervisningen.
Lite kul också att jag inte hade slängt det!

Nu har jag fått en rapport från hon som fick spelet:

Hej Lennart och Henry,

Hoppas allt är bra med er!

Jag har nu använt spelet i klassen som jag tänkt och det blev ganska komplicerat ganska fort (vilket var bra). Jag hade kollat (genom att hålla ett hål fixt och se ner till nästa våning från båda hållen så jag har koll på alla utom den näst sista fasta våningen som döljs av den sista fasta våningen) hur hålen sitter och utifrån en förenklad version av det fick studenterna beräkna sannolikheter för olika utfall, som till exempel sannolikheten för att det krävs minst ett vrid för att en kula ska trilla igenom. De fick sen vidareutveckla problemställningar som kunde vara bra att ha i gymnasieklasser. Kul! Vi tog upp sannolikheter, komplementhändelser, multiplikationsprincipen, träddiagram, modeller, uppgiftskonstruktioner och komplikationer i samband med spelet. Det är något som jag tänker vidareutveckla nästa gång jag har denna kursen. Tack ännu en gång!!

Glad Påsk!

Bästa hälsningar Kristina.

Så där ser vi att det kan vara bra att sparar pöå lite udda saker säger Lasp och önskar Er en god Helg

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)