webForumDet fria alternativet

Bygga ljusbord?

Datorhårdvara

8 svar · 1 975 visningar · startad av Okkido

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg
Frågan#1

Jag ska bygga ett ljusbord. Hade jag tänkt mig. Just nu sitter jag och letar efter de olika delar som behöver användas.

Fråga #1. Var hittar jag vitt akrylglas (plexi) i storleken 297 mm × 420 mm? Gärna i en fysisk butik i Malmö och inte något jag måste beställa.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Borde finnas hos vilken glasmästare som helst.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Kolla Panduro i Malmö efter plexi. LEDs, motstånd, transistorer och allt sånt krimskrams hittar du billigt på Electrokit på Ahlmansgatan 20A, mellan möllan och kuk-tornet. Alternativt på Elfa.

Melea skrev:

Kolla Panduro i Malmö efter plexi. LEDs, motstånd, transistorer och allt sånt krimskrams hittar du billigt på Electrokit på Ahlmansgatan 20A, mellan möllan och kuk-tornet. Alternativt på Elfa.

Sweet. Tack!

Ska kolla upp detta imorgon.

En annan filuring jag tänker på är att jag på något sätt vill kunna fästa papperna längst uppe på bordet. En list längst med överkanten som trycker ner mot glaset. Förslag på hur det skulle kunna lösas?

Hur menar du? :) Ska du ha papper som filter för att det inte ska lysa för starkt? Isåfall skulle jag köra på dimmat plexi istället.

Medlem sedan mars 20024 456 inlägg

Melea skrev:

Hur menar du? :) Ska du ha papper som filter för att det inte ska lysa för starkt? Isåfall skulle jag köra på dimmat plexi istället.

Kanske för att inte pappret man ska rita av ska röra sig på bordet utan istället ligga still...

Melea skrev:

Jo, dimmat plexiglas (vitt akrylglas) är själva plattan. Men som Esen säger så för att papprena ska ligga stilla så vill jag ha en lång list längst med överkanten för att spänna fast dem. Alltså något som trycker ner övre kanten av papperna.

Aha, jo nu är jag med. Tror de säljer såna lister på Panduro också, fråga annars de i personalen var man kan få tag i det, de är kunniga. Min andra gissning är att det kanske finns på Drewex, här i Malmö.

Melea skrev:

Aha, jo nu är jag med. Tror de säljer såna lister på Panduro också, fråga annars de i personalen var man kan få tag i det, de är kunniga. Min andra gissning är att det kanske finns på Drewex, här i Malmö.

Tack igen!

Klämma är ordet jag letat efter hela dagen.

596 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
460 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
460 ms — ändringar (db)