Jag har fått in ett gäng gnagare i väggarna som är som mest aktiva när jag ska sova. Klockan ett de senaste nätterna har dom satt igång med vad gnagare gör bäst, dvs gnaga på nått. Men även vid andra slumpvis utvalda tider. Det är så att jag bor nära skogen i ett äldre hus så det är inga problem för dem att hitta in i väggarna, lyckligt nog har jag inte sett någon best på golvet eller sett någon lort efter dem inne här. Men det känns väldigt olustigt.
Skulle vilja ha tips på hur jag i första hand ska göra för att motivera dem att besöka grannen istället för mig och i andra hand lättaste sättet att göra processen kort för den trögfattade gnagaren.
Jo jag är djurvän men bara så länge som dom inte stör mig när jag ska sova eller springer runt på golv och bord inomhus. Gör dom det så är det krig.
Konstigt jag hade för mig att det skulle finnas en tråd om just detta problem, men kund inte hitta den.
Jag har läst artiklar där det funkat och där det inte funkat där gnagarna bara struntat i ett det där pipit på deras frekvens som ska störa dem. Va jag vet är att det blir inge råttgift pga att jag vill inte att någon förgiftad gnagare dör i väggen och börjar lukta apa.
Råttgiftet jag har i mitt förråd är sådant att det gör gnagaren törstig, den kommer därför att söka sig ut, och till vatten, där den sedan dör uttorkad (och luktar därför inte).
Jag har tyvärr inget bra knep, eftersom mina håller sig i förrådet, och bara enstaka nätter (innan råttgiftet tar dem) så är det inga problem. Hade tidigare besök i skafferi och övrigt kök, men det löste sig genom att täta hålet där avloppet går ner i golvet.
Det finns fler anledningar till att giftet väljs bort, tänker på katter och glupska hundar som kanske sätter i sig den förgiftade långsamma gnagaren.
Min arbetskollega berättade att ha använt just sådant gift som du beskrev, tyvärr så var hans gnagare för dumma för att hinna ut i i tid så dom gick o dog inomhus ändå. Dessutom var dom så tarva att dom han bygga upp ett rikligt förråd av den där fin fina maten (trodde dom) i en sko i förrådet. Kollegan tyckte att gnagarna verkade lite väl hungriga han fyllde på tallriken flera gånger och varje gång han kollade om dom ätit nått så var det slut. Till sist så hittade han som sagt ett rikligt förråd i en sko.
Kollegan fick till sist såga hål i taket för att hitta de där stinkande gnagarna, annars skulle frun ta in på hotell lät det.
Vi bor också vid skogen i ett äldre hus. Förra veckan fick vi in två möss.
Den första tog katten o lekte med tills vi fångade den. Den andra var större och katten lekte lite för lite med den så den försvann in under kylskåpet. Men sen dess har vi varken hört eller sett till några fler möss. Vet inte om de som blir rädda för katten... och kommer ihåg "faran".
Visserligen så är det varmare nu än då de var här. Då var den cirka 10 grader kallt och snö, nu är det tvärs om.
Mitt gift är ett fint pulver, som fastnar i pälsen på dem, och de får i sig det när de tvättar sig, vilket de gör väldigt ofta. Möss och råttor hör till de allra renligaste djuren.
Tråkigt för kollegan, själv har jag inte haft några problem alls.
Jag hoppas att katterna ska börja bli stora nog att ta något också. Såg Ozzy (min han-katt) med en mus på gräsmattan förra veckan.
Hmm... Nja... Tror inte att det finns att få tag på. Det är nog inte riktigt tillåtet längre. Har fått en skvätt från min fd svärfar, som hade kommit över nåt kraftigt när han hade problem med råttor i laggårn.
Det kan också vara så att du är paranoid och hör i syne :)
Det är ruskigt svårt att bli av med möss (vilket jag misstänker att du har), de finns överallt, tar sig in genom alla öppningar, de förökar sig vansinnigt snabbt och är tillräckligt dumma för att beskyddas av dårarnas skyddshelgon... egen erfarenhet säger att ultraljudsmanicker är bättre än gift, har såna på landet och det funkar OK. Minns inte märket på grejerna tyvärr, men man måste byta frekvens på ljudet då och då, annars vänjer de sig.
Är det råttor är läget ungefär likadant, bortsett från att de är mycket, mycket smartare än möss, och väldigt försiktiga med vad de äter. Ultraljud verkar funka mot dem också, så vitt jag vet.
Ser ut som jag får rusa till jula o skaffa en sådan där oljud framställare, men som du sa se till att det är en som sänder ut flera olika toner. Har hört andra tala sig varma om dem också. Och det som säger att det inte fungerar kanske har fått tag på nått billigt skräp.
Hur reagerar hundar på de där pipen, de har ju ruskigt bra hörsel.