Jag kan långt ifrån alla musikaliska grunder, är helt självlärd genom tablaturer och videosnuttar på nätet. Jag är inte musikalisk men tycker jag hanterar gitarren helt ok.
Grejen är det att jag kan absolut inte sjunga och spela samtidigt. Det är som om hjärnhalvorna krockar med varandra. Jag glömmer slå med handen, kommer i otakt, glömmer bort sången eller så kommer jag in på fel ställe.
Om jag lyssnar på låten samtidigt som jag spelar så funkar det bättre, men långt ifrån 100%.
Jag behöver tips om hur jag steg för steg ska kunna lära mig detta?
Funderar på att gå en kurs men vill prova själv först i brist på tid och pengar.
Har även väldigt svårt för att hålla takten med foten samtidigt som jag spelar :(
Vet inte riktigt hur det går till, men jag har för mig att man ska lära sig sjunga efter takt först (ex. handklapp) innan man ger sig på ett instrument.
Pröva med att hålla i 2 pennor och plinka med dom på ett bord samtidigt som du sjunger, så kanske den spärren släpper lite långsamt, samtidigt som du stampar lite lätt med ena foten. Efter det, 2 ihoprullade dagstidningar.. 2 böcker.. börja med lite lugna låtar så du inte stressar, lite för pedagogiskt kanske?
Hör du takten när du lyssnar på musik? I så fall kan du träna att stampa/klappa takten när du lyssnar på musik. Stampa på första och tredje taktslaget och klappa på andra och fjärde. Hör du inte takten så spelar trummorna i allmänhet bastrumma på första och tredje och virvel på andra och fjärde. Ackordväxlingar brukar ske på första och basen brukar spela på första.
Testa sen att stampa takten och klappa samtidigt som du sjunger (utan någon musik till).
Instinkten är helt rätt att följa, förutsatt att den är tillräckligt bra, så du behöver nog bara träna upp den.
Min erfarenhet från detta säger att när jag kan låten tillräckligt bra, både på gitarr och sång, så går det bra. När jag måste fundera på texten, så skiter det sig med gitarren, och måste jag fundera på vilket ackord det ska vara, så skiter sig sången.
Stampa takten samtidigt som jag spelar går bra, så länge det är väldigt taktfasta låtar. Blir det något litet tillslag ur takt, vilket inte är helt ovanligt om man vågar sig utanför CCR, så är foten borta. Jag väljer dock automatiskt att tappa foten istället för gitarren, så det är ju ingen katastrof.
Det låter som om du lagt dig på högre nivå än du klarar av. Börja med enkla två- och treackordssånger och arbeta dig uppåt. Knalla ner till närmaste musikaffär och kolla vad de har i bokväg. När du tycker att du kan låtarna bra, kör dem hundra gånger till... :)
När allt kommer omkring är det tiden tillsammans med instrumentet som räknas. Talang är inte så magiskt som många påstår utan mer frukten av hårt arbete...
Jag hade samma problem förut när jag började sjunga och det som jag lärde mig komma över det var helt enkelt att lära mig gitarrspelet så bra att jag aldrig behövde tänka på det, då kunde jag fokusera enbart på sången. Jag gör fortfarande på detta sätt och det fungerar bra. Ju mer säker du känner dig, både på gitarr och sång, ju mindre kommer du behöva tänka på det (mer på känsla) och genom det kommer du lättare kunna spela och sjunga samtidigt.
Jag har inte övat så mycket men lite hjälper mycket verkar det som. Jag spelade precis "knocking on heavens door" då jag både höll takten med foten och sjöng samtidigt utan bakgrundsmusik. Känns som fotstampen hjälper väldigt mycket. Kanske är en låt lättaste laget iofs.
Det känns skönt att jag inte är ett omöjligt fall trots allt.