webForumDet fria alternativet

JME / Datorbutiken.com i konkurs

Webbhotell & domäner

7 svar · 1 048 visningar · startad av The_Hulk

Medlem sedan juni 20031 837 inlägg
Frågan#1

Enligt artikel på sydsvenskan.se så har http://www.shoppingsajterna.se/ (JME och Datorbutiken) begärts i konkurs http://sydsvenskan.se/ekonomi/article390066/100-kan-mista-jobbet-i-konkurs.html

Båda hemsidorna är nere och visar följande meddelande:

Shoppingsajterna Svenska AB, bolaget bakom datorbutiken.com, har idag 2008-11-17 ansökt om konkurs vid Lunds Tingsrätt
Har du ett öppet ärende i någon form, exempelvis order eller retur, klicka här för frågor och svar.
Den direkta orsaken är den kraftigt vikande försäljning som bolaget har drabbats av under de senaste månaderna. Detta i sin tur beror på den finansiella kris som Sverige befinner sig i, vilket har inneburit att kunder kraftigt har dragit ner på sina inköp av hemelektronik.
Det hela är väldigt tråkigt för alla som jobbar på företaget, men även för leverantörer och kunder. Styrelsen har arbetat intensivt med att finna en lösning på situationen, men då man alltjämt dras med en för stor kostnadsmassa i kombination med den vikande försäljningen ser man inte längre möjligheten att kunna driva verksamheten vidare i nuvarande form.

Så snart tingsrätten har utsett en konkursförvaltare så kommer här på denna sida finnas mer information om vart de som drabbats skall vända sig.

Frågor och svar
Fråga: Jag har en order hos datorbutiken.com - kommer jag få den levererad?
Svar: Nej, troligtvis inte. Alla leveranser har stoppats men vissa kan redan vara på väg.

Fråga: Jag har betalat min order med kort, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta banken/kortutställaren och reklamera din betalning. På de flesta bankers hemsidor finns blanketter för detta att ladda ner.

Fråga: Jag har betalat min order i förskott, hur får jag tillbaka mina pengar?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren så snart sådan utsetts och framför dina anspråk.

Fråga: Jag har en defekt vara som skall returneras, hur gör jag med den?
Svar: Kontakta tillverkaren i första hand, många tillverkare har egen serviceorganisation.

Fråga: Jag har ett inneliggande returärende, vad händer med detta?
Svar: Kontakta konkursförvaltaren, be att få varan tillbaka, kontakta därefter tillverkaren.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Ganska förväntat. Såg det komma.

Medlem sedan juli 2002630 inlägg

Jag har en order i "kö för montering" där den legat sedan den 24e oktober. Har just varit på banken och fått blanketter för att kunna reklamera köpet. Förhoppningsvis får jag mina slantar tillbaka men jag räknar inte med det. 12 000 som bortspolat.

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

sabbacus skrev:

Jag har en order i "kö för montering" där den legat sedan den 24e oktober. Har just varit på banken och fått blanketter för att kunna reklamera köpet. Förhoppningsvis får jag mina slantar tillbaka men jag räknar inte med det. 12 000 som bortspolat.

Stackare. Hoppas på det bästa! Äckligt av datorbutiken att ta emot monterings-beställningar när de vet hur det ligger till.

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

Jag fick ett såntdäringa veckans-varor mail idag från dem .. där ser man!

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

jofawe skrev:

Jag fick ett såntdäringa veckans-varor mail idag från dem .. där ser man!

Samma här. Märkligt.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Föga förvånade efter vad man läst på bland att Swec de senaste månaderna. Var bara en tidsfråga.

carl_x skrev:

Samma här. Märkligt.

Äntligen sker utskicken per automatik och kan läggas in flera veckor innan eller så har informationen till de anställda varit obefintlig.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

sabbacus skrev:

Har du betalat med bankkort, typ Visa, är dina pengar rätt körda eftersom ditt krav hamnar långt ner hos konkursförvaltaren, efter löneutbetalningar, skatter till pappa staten, större leverantörsskulder osv.
Har du pröjsat med kreditkort får du ersättning från kreditföretaget.

Men fanns dina grejor i lager vid beställningen har du en liten chans att få dom, hör av dig till konkursförvaltaren så snart denne är utsedd och be att få grejorna. Finns de hos db och du har betalat dom ska du ha dom.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)