webForumDet fria alternativet

Ersättning för ärr?

Juridik

9 svar · 4 242 visningar · startad av reka1

Medlem sedan sep. 2001650 inlägg
Frågan#1

Hej!
För en tid sedan åkte jag på en rejäl tjottablängare vilket resulterade i ett litet ärr strax ovanför läppen.
Nyligen fick jag veta att jag kan vara berättigad försäkringsersättning för detta.
Och nu till frågan, hur går jag till väga?
Jag har ingen personörsäkring, är ej heller medlem i facket, är det därmed kört eller...?

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

enklast är väl att du kollar med dit försäkringsbolag.

om du inte har en försäkring alls så lär det nog vara kört.

operationsärr kan, om jag minns rätt, gå under patientförsäkringen som sjukhusen har.

Medlem sedan okt. 20082 inlägg

jo, givetvis måste du ha någon typ av försäkring som skyddar dig, om det är en personförsäkring eller något annat låter jag vara osagt. när jag var liten så opererades jag för en mycket allvarlig sjukdom, så jag har två stycken ärr på typ 10 cm på kroppen - men dessvärre hade jag ingen försäkring då (låter helt skumt, men så var det). nu är jag dock försäkrad, men det är försent för att få ut några pengar.

men alltså... borde inte alla som opererar sig nuförtiden ha någon typ av försäkring? man vet ju aldrig vad som kan hända.

annars är det riktig bra ersättning för ärr - min polare har ett ärr på 11 cm på sitt knä och fick ut 9500 kr av sitt försäkringsbolag.

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

ja, det är det ju värt, inte direkt så att premierna går ner år för år... känns bra att man betalar för sådant bullshit! x(

Medlem sedan maj 20007 492 inlägg

Jag fick 4000,- i försäkring för missprydande ärr. Har ett ärr från handled upp till lillfinger på vänster hand. Var genom skolans försäkring jag fick detta.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Var det någon som utdelade tjotablängaren så kan du kanske kräva ersättning från den personens ansvarsförsäkring, var det en ren olycka så måste du ha en olycksfallsförsäkring som redan nämnts, antingen en privat eller via arbetsgivare/skola etc.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Själv ger jag inte mycket för sånna försäkringar.

Efter en bilolycka har jag i dag ett nyckelben i höger axel som är av (sk. ishockey-axel), diskbråck å det grövsta + ärr lite här & där, bla en rätt missprydande höger underarm.

För detta fick jag ynka 60 000:- & kommer få leva resten av livet med en fucked up rygg mm.

Medlem sedan sep. 2001650 inlägg

Ok, tack för svar. Nej, så vitt jag vet har jag ingen försäkring för personskador. Ang. hur jag fick den där smällen så mötte jag 2 killar i ett av stadens "low-status-områden" som utan anledning jag mig en vinge i samma ögonblick vi möttes.
Så ngn möjlighet att få pengar via gärningsmannen ev. försäkring finns ej.

Medlem sedan sep. 20101 inlägg

Antagligen har du en hemförsäkring som du kan få ersättning från. Då rör det sig om sveda och värk samt kränkning. Enklare å göra det så än att gå till domstol.

Hör med: https://www.folketsombud.se vad dom säger. Dom kan hjälpa dig å söka

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

AndersS skrev:

Hör med: vad dom säger. Dom kan hjälpa dig å söka

Håll er till Adwords istället för att bumpa upp gamla trådar med "fejkade" nick.

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)