webForumDet fria alternativet

Tvättmaskin trefas

Datorhårdvara

8 svar · 2 783 visningar · startad av nietre

Medlem sedan aug. 200711 inlägg
Frågan#1

Hej!

Finns det inte trefas tvättmaskiner för konsument nu mer?? Ska (måste) byta maskin och vill ha en trefas med hejdundrande effekt på värmeelementet och som använder ordentligt mycket vatten till tvätt och sköljning. INTE som de som står först på annonskampanjerna. Effekt som ett stearinljus och använder en mängd vatten som av en kaffekopps storlek.

Medlem sedan jan. 2000566 inlägg

Knappast!! Av orsaken du själv nämner i inlägget. En maskin med energiklass G lär vara rätt osäljbar i konsumentledet. Du måste ha ordentligt skitiga kläder? :o

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

du kan nog hitta en tvåfas om du letar ordentligt.. eller så tar du en tidsmaskin till 80-talet (läs åk till Flen) och tar en därifrån.

Medlem sedan juli 2003555 inlägg

Industrimaskiner/för större tvättstugor borde väl fungera? Är inte såna grejjer lite värre? (Det har jag iofs inga belägg för, men jag skulle tro att de klarar annat än bara 1-fas baserat på de är rätt effektiva av sig. En tvätt på 45-60 minuter)

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

onkelborg skrev:

Industrimaskiner/för större tvättstugor borde väl fungera? Är inte såna grejjer lite värre? (Det har jag iofs inga belägg för, men jag skulle tro att de klarar annat än bara 1-fas baserat på de är rätt effektiva av sig. En tvätt på 45-60 minuter)

Jag kollade upp vad en sådan skulle kosta från Cylinda. Drygt 25000 kr. :D

Haha, tja, jag är ju inte förvånad :P Fast å andra sidan, sådana grejjer utnyttjas rätt hårt jämfört med en för hemmet :)

Medlem sedan apr. 200881 inlägg

Det måste väl bli några gamla maskiner över här och var när gemensamma tvättstugor i hyreshus renoveras om? Kanske går att få tag på den vägen.

Medlem sedan aug. 200711 inlägg

Ja men det här med energiförbrukning. vad är det som gör att en enfas maskin skulle förbruka minder energi än en trefas?? Är det inte så att uppvärmningen av vattnet drar mest energi? Motorerna är troligtvis på ungefär samma effekt i bägge maskinerna. Så där kan man inte ha så stor skillnad. Men vad jag kom ihåg av mina fysiklektioner så går det åt en viss mängd energi till att värma en viss mängd vatten. Hur stor effekt man tillför har ingen betydelse. Det som kommer att skilja är tiden. Min gissning är då att det har förbrukats lika mycket energi om det är en enfas maskin på 1500w eller om det är en trefas maskin på 3000w. Eller har jag fått allt om bakfoten?

Mja, du har rätt till viss del, men.. Risken är större att du måste skaffa en större huvudsäkring. Samt det faktum att när maskinen väl körs så drar den mer effekt än en maskin specad mindre.

Dessutom, mängden vatten skiljer såvitt jag förstår; en industrigrej/tvättstugemaskin använder ju större mängder vatten (ibland med både kall- och varmvattenintag) än vad en konsumentmodell gör.

Vad det gäller motor så skulle jag gissa på att det är kraftigare grejjer, att stå å titta på när maskinen varvar upp är inte så häftigt :) Men förbrukningen över tiden lär ju inte variera särskilt mycket.

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)