webForumDet fria alternativet

Att tänka på vid längre utlandsvistelse

Resor

3 svar · 746 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

I januari drar jag till Mexiko för att plugga en termin. Blir förmodligen borta till slutet av maj. Vad måste jag göra innan jag åker?

- Lägenheten. Jag ska försöka fixa så jag kan hyra ut den i andrahand.
- Elen - säger man upp den eller överlåter jag den?

Vad är det mer man måste tänka på? Jag driver ett företag som ska deklareras. Men det kan man göra över webben så det ska väl ordna sig.

Kommer väl att göra så att jag adressändrar posten så den går till farsan under tiden.

Missar jag nåt viktigt? Vad är det mer man bör tänka på när man inte är hemma i Sverige på fem månader? Utlandsförsäkring, vaccination och visum är redan ordnat.

Tacksam för tankar och idéer.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

silfver skrev:

Missar jag nåt viktigt? Vad är det mer man bör tänka på när man inte är hemma i Sverige på fem månader?

En ordentlig kidnappningsförsäkring?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

sgtpepper skrev:

En ordentlig kidnappningsförsäkring?

Den ingår i min hemförsäkring.

Medlem sedan jan. 2005327 inlägg

Trippelkolla vad som krävs i form av papper därborta.
När jag gjorde mit ex-jobb utomlands krävde universitet där ett par papper från försäkringskassan och skattemyndigheten för att överhuvudtaget släppa in oss.... Behöver jag tillägga att varken jag eller kompisen ens hört talas om dessa papper. (och dessa papper skickades ju endast ut till ens folkbokföringsadress)

Så det som tog ett par dagars strul, hade varit fixat på ett par minuter om vi gjort det innan.

/pebi

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)