webForumDet fria alternativet

Att krocka i en vattenfylld cylinder

Småprat

24 svar · 2 092 visningar · startad av silfver · sida 2 av 2

Frågan, av silfver

När jag satt på tåget på väg hem i går så funderade jag på vad som skulle hända ifall vi krockade. I ett vanligt tåg är det väl ganska självklart vad som händer. Men föreställ er att man färdas i en vattenfylld cylinder, ungefär som de där som fraktar bensin och andra vätskor. Cylindern saknar helt inredning. Den är helt vattenfylld och du ligger där i med dykarutrustning. Vad händer i fall tåge

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan feb. 2006511 inlägg

Jag frågade några fysiklärare i skolan i dag om detta. De kom fram till att du dör genom att vattnets tröghet gör att det vill fortsätta framåt. Eftersom vattnet väger så mycket, och det behövs mindre tryck under vatten än över vatten för att göra någon skada, skapas ett tryck som gör att de små blodkärlen i lungorna brister och du dör. De kom även fram till att det inte spelade någon roll var i cylindern du befann dig eller hur stor cylindern var vilket jag tycker var lite konstigt. Om man t.ex. står längst bak i cylindern och rör väggen borde man väl ha mindre vatten bakom sig? Så som jag uppfattade det var det vattnet bakom en som gjorde skadan, men kan det vara vattnet som kommer tillbaka som gör lika stor (eller något förminskad) skada?

Jag vill dock reservera mig om fel eftersom lärarna endast sa det de kom på direkt och inte gjorde några uträkningar samt att jag säkert glömt någon detalj.

Det var ett riktigt roligt tankeexperiment måste jag säga! (y)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

I en sluten behållare så blir väl trycket likadant överallt? (jfr hydraulik)

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

wally_91: Bra där! Ditt svar kändes lite mer konkret och lättare att ta till sig. :)

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

:i .... kontentan är alltså don´t try this at home it will kill you........

Medlem sedan okt. 200838 inlägg

Sen för att spinna vidare lite på wally_91s svar (om förstörd lungvävnad) så borde verkan i kroppen bli samma som vid vilken krock som helst - för visst har vi (okej, ni) kommit överens om att kroppen inte kommer att röra sig avsevärt frammåt, utan gå in i en vägg av vatten??
Isf kommer kroppens alla inre organ slå mot främre bukväggen i 100 km/h - blir inte mycket kvar av dom då...

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)