webForumDet fria alternativet

Skolmorden i Finland - Någon som är förvånad?

Politik & samhälle

18 svar · 1 260 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

http://www.metro.se/se/article/2008/09/24/15/2402-45/index.xml

Ytterligare ett vansinnesdåd i Finland. Det finns egentligen två saker jag kommer att tänka på i detta sammanhang;

1. Att det fortfarande finns människor som förespråkar liberalare vapenlagar
2. Att Metro idag lägger energi på att uppmärksamma följande likheter mellan våldsmannen och den förra killen som gjorde samma sak:

Metro skrev:

(Pekka-Eric Auvinen, nov 2007.)
Gillade de tyska banden Rammstein och Eisbrecher och beundrade skräckfilmer.

(Matti Juhani Saari, sept 2008.)
Saari listar Eisbrecher och Rammstein som sina favoritband och gillar skräckfilmer.

Är det någon mer här inne som lyssnar på Rammstein och som gillar skräckfilmer? :o :OO

Vad säger ni om det hela? Hur skall man undvika att sånt här inträffar?

Metros PDF: http://www.metro.se/se/misc/pdf/2008/09/24/SEGOT_2008_09_24.pdf

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Är väl bara att förbjuda Eisbrecher och Rammstein såklart?

Hörde att det var ungefär lika många bilar som skjutvapen i Finland, skrämmande..!

Känns som att man kan leta efter fel inom skola, polisen, medmera, men som jag uppfattar det så händer detta väldigt sällan i länder som har hårda vapenlagar (Sverige) och oftare i länder där vapenlagar knappt existerar (USA, Finland).. Var det inte en skolskjutning i Österike/Tyskland nyligen? Hur ser vapenlagarna ut där?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Helt ärligt - jag berörs knappt längre. Frågan är bara när det kommer att ske i Sverige. Och då kanske det kommer kännas betydligt tyngre. Men folk som springer runt och skjuter i skolor börjar bli alldeles för vanligt så nu lyfter jag knappt på ögonbrynen längre.

Men självklart är det hemskt. Jag känner bara ingen sympati för sånt här längre. :l

Vad ska man göra åt det då? Tja... polisen hade tydligen haft inne kille på förhör kvällen innan. Förmodligen var det just detta som utlöste massakern dagen efter. Ifall polisen väcker misstanke om något sånt här så kan man ju i alla fall börja med att ta ifrån personen vapnet och licensen.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Simpa skrev:

och oftare i länder där vapenlagar knappt existerar (USA, Finland)..

Det existerar vapenlagar i Finland, vad får dig att tro annat? Till viss del är de lite mindre hårda än i Sverige (bl.a åldersgränser, aktivitetskrav osv), men det är inte så att man kan gå och kvittera ut en licens bara över dagen.

Det som har hänt är oerhört tragiskt, men att bara skylla det på finska vapenlagar är att göra det för enkelt, vad är det som driver dessa unga killar till att göra dessa vansinnesdåd? Någonstans så har det ju brustit i samhällets omsorg.

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg

sgtpepper skrev:

Det som har hänt är oerhört tragiskt, men att bara skylla det på finska vapenlagar är att göra det för enkelt, vad är det som driver dessa unga killar till att göra dessa vansinnesdåd? Någonstans så har det ju brustit i samhällets omsorg.

Givetvis, men han har fortfarande fått tag i en pistol. Med licens, som jag förstod det.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Det är förvisso förståeligt att man diskuterar vapenlagarna i samband med en sådan här händelse, men man bör ha i åtanke att skolskjutningar trots allt är extremt ovanliga i Finland. Om vapenlagarna vore orsaken till sådana här händelser så borde man i den finska 1900-tals historien kunna finna otaliga exempel på skolskjutningar. Det är inte fallet. Överlag är handeldvapen-relaterat våld inte ett stort problem i Finland.

I Storbritannien förbjöds handeldvapen efter en liknande skolmassaker. BBC rapporterar om en studie: "A new study suggests the use of handguns in crime rose by 40% in the two years after the weapons were banned. " Det är med andra ord inte självklart att en restriktivare vapenlagstiftning gör samhället så mycket säkrare. Och för någon som planerat ett dåd i sex år spelar vapenlagarna troligen inte någon större roll. Möjligen kan man fråga sig om det är lämpligt att nya skyttar ska få tillgång 22-kalibriga pistoler som första vapen -- kanske vore det lämpligt att folk först fick demonstrera att de är genuint intresserade av skytte som sport genom att skjuta med luftvapen under ett par år.

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

det "komiska" är att killen tydligen var inne på förhör hos polisen ang sina videos på nätet.

och polisens agerande totalsågas av Ulf Åsgård iom att de inte gjorde ett skit.

Matti skrev:

I Storbritannien förbjöds handeldvapen efter en liknande skolmassaker. BBC rapporterar om en studie: "A new study suggests the use of handguns in crime rose by 40% in the two years after the weapons were banned. " Det är med andra ord inte självklart att en restriktivare vapenlagstiftning gör samhället så mycket säkrare.

Ja, Storbritannien är ett tydligt exempel på att totalförbud inte minskar våldet. Den enda effekten det har fått är att det har slagit ut en hel sport. Brittiska skyttar på landslagsnivå får lov att åka utomlands och träna med lånevapen, det gör det ju onekligen svårt med nyrekrytering till sporten.

Möjligen kan man fråga sig om det är lämpligt att nya skyttar ska få tillgång 22-kalibriga pistoler som första vapen -- kanske vore det lämpligt att folk först fick demonstrera att de är genuint intresserade av skytte som sport genom att skjuta med luftvapen under ett par år.

Jag tror att systemet som vi har i Sverige är tillräckligt, här krävs det ett engagemang i klubben för att få ett aktivitetsintyg utfärdat och licenserna för handeldvapen löper på fem år, sen måste de förnyas. När licensen utfärdas så görs en kontroll mot brottsregistret för att se om personen är lämplig. Luftpistol är en väldigt bra träning för en seriös skytt, men skulle man kräva flera års luftpistolskytte innan man ens skulle få kliva upp och skjuta .22 så tror jag att många skulle tappa intresset och framförallt så gör det att man inte kan ställa upp i många grenar, som t.ex fältskytte.

Jag tror inte att fall som dessa har att göra med tillgången på vapen, utan på andra faktorer. Visst, i ett land där privat ägande av vapen är totalförbjudet, som i Kina, där sker antagligen inga skolskjutningar. Där sker istället skol-knivhuggningar, för inte länge sen knivhöggs nio personer till döds i en skola i Kina.

I länder som Sverige och Finland (och även Storbritannien) så kommer det också alltid att finnas jaktvapen och får galningen inte tag på en pistol så kan han lika gärna få tag på ett jaktgevär.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

obelix skrev:

det "komiska" är att killen tydligen var inne på förhör hos polisen ang sina videos på nätet. och polisens agerande totalsågas av Ulf Åsgård iom att de inte gjorde ett skit.

Jag har svårt att förstå kritiken som riktas mot den finska polisen. Att man kallat in killen för förhör är positivt och visar att man tagit situationen på allvar. Om mina uppgifter stämmer så ska vissa av videorna ha laddats upp på nätet bara ett fåtal timmar före dådet. En enskild polisman kan inte frånta individer deras vapenlicenser hur som helst utan det krävs ganska goda skäl för ett sådant förfarande.

Om polisen enbart sett några av videorna där Matti Saari skjuter på en skjutbana och i övrigt uppfattat honom som en rätt vanlig ung man - vilket verkar vara den allmänna uppfattningen - så har jag full förståelse för att licensen och vapnet inte fråntogs snubben. Polisen kan inte förutspå händelser - vi lever inte i en verklighet à la Minority Report.

Det enda som är "komiskt" är Ulf Åsgårds uttalanden - är han felciterad eller sa han verkligen "En person som filmar sig själv stående på en skjutbana är en mycket olämplig person och det tror jag att de flesta inser."?

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Matti skrev:

Det enda som är "komiskt" är Ulf Åsgårds uttalanden - är han felciterad eller sa han verkligen "En person som filmar sig själv stående på en skjutbana är en mycket olämplig person och det tror jag att de flesta inser."?

Det låter precis som på 80-talet när videovåld gjorde om alla barn till ursinningslösa mördare.

Future Weapons börjar kl 23.00 för övrigt.

Medlem sedan aug. 20002 992 inlägg

Att thighta till vapenlagarna i Finland skulle alltså kunna vara en lösning?

Några skolor i USA har infört rätten för lärare att bära vapen i skolan - Känns dock som ännu en ogenomtänkt lösning alá USA!

Vart ligger lösningen i detta problem då? Och vart ligger orsaken till att det händer? Känns som det blir allt vanligare och vanligare att det händer, även om det självklart fortfarande är väldigt sällan om man ser till hur många som går i skolan dagligen runt om i världen..

Medlem sedan juni 2000974 inlägg

Borde läggas mer resurser att kolla upp hur unga mår i skolan. Så att man kan hjälpa dem som verkligen behöver hjälp. Och man undrar hur föräldrarna tänker eller har de ingen koll på sina ungar alls?

Sedan det här med strängare vapenlagar eller inte. Vill man få tag i ett vapen så får man det, oavsett vapenlag. Det är nog inte huvudproblemet, utan det ligger förmodligen djupare än så. Det är inställningen till vapen som ska förändras. Det verkar så lätt att ta till vapen bara för att lösa sina problem.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Riffles skrev:

Borde läggas mer resurser att kolla upp hur unga mår i skolan.

...inte bara där. Överallt. Folk i alla åldrar verkar må sämre och sämre generellt sett. På arbetsplatser, dagis, inom äktenskap, osv. Vi borde helt enkelt lära oss att bry oss mer om varandra.

Lägg därtill att dagens media (först o främst Internet) ger självmordsbenägna personer (och andra störda individer som t.ex. islamister) möjligheten att ögonblickligen "minsann visa världen".

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag undrar vart man vänder sig om man känner till labila ungdomar som mår dåligt och uppvisar tendenser till hata-världen-tankegångar?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...det står i tidningen idag att han stod sin bror nära och hans bror höll på att renovera en bil länge, hade tagit ut den till slut och börjat använda den, då stal någon bilen, och brodern, som hade hjärtfel, dog av chocken. Polisen gjorde ingenting. Så den där Matti blev väl då förbannad på samhället. Det kan man väl förstå, men han kunde väl ha pratat med någon om det istället för att det ska bubbla upp fem år senare i katastrofala former...
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3387510.ab

Fia skrev:

Jag undrar vart man vänder sig om man känner till labila ungdomar som mår dåligt och uppvisar tendenser till hata-världen-tankegångar?

Först och främst skolvården skulle jag tro, t.ex skolkurator/psykolog. Är det allvarliga hot så ska man självklart kontakta polisen.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag tror kanske en och annan galning går att stoppa om man hittar dom på webben när dom "förbereder" sina vansinnigheter. Men jag är rädd att majoriteten av dårar inte kommer att ladda upp ett enda klipp i förväg, utan först när dom utfört vad-det-nu-är dom har i tankarna. Delvis för att många inta alls planerar, utan gör spontant det dom gör. Och för att dom kanske inte alls mår dåligt i traditionell mening, utan snarare lever utanför det normala samhället och saknar normala värderingar.

Jag har sett massor med klipp, särskilt från Ryssland, de senaste 2-4 åren, där oskyldiga (?) offer helt enkelt misshandlas, skjuts eller knivskärs till döds bara för kicken - och för att få så många hits som möjligt på sajter som t.ex. ync, extremefuse och nt.

Det var en kort diskussion på nyhetsmorgon imorse med bl.a. Rapports chef, en psykolog och en chef på Google (som ju äger youtube) om medias ansvar som var ganska intressant. Den där psykologen hade några ytterst vettiga idéer om hur såna här historier borde presenteras... kanske nån såg och kan utveckla bättre, för jag stekte Fattiga Riddare under tiden och lyssnade bara med ett halvt öra....

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg

OveRRidE skrev:

http://www.metro.se/se/article/2008/09/24/15/2402-45/index.xml

Ytterligare ett vansinnesdåd i Finland. Det finns egentligen två saker jag kommer att tänka på i detta sammanhang;

1. Att det fortfarande finns människor som förespråkar liberalare vapenlagar
2. Att Metro idag lägger energi på att uppmärksamma följande likheter mellan våldsmannen och den förra killen som gjorde samma sak:

Är det någon mer här inne som lyssnar på Rammstein och som gillar skräckfilmer? :o :OO

Vad säger ni om det hela? Hur skall man undvika att sånt här inträffar?

Metros PDF: http://www.metro.se/se/misc/pdf/2008/09/24/SEGOT_2008_09_24.pdf

Det där bandet Eisbrecher, det lyssnar jag inte på, däremot Rammstein. Och jag har då inga planer på att gå och skjuta en massa folk.

Kanske är Eisbrecher som måste förbjudas. Hmm..

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Den där Matti kände visst den där Jucka som gjorde det förra liknande dådet. Han hade sagt "Lyckas inte du så lyckas kanske jag" härliga killar.

Snubben var mobbad i skolan ganska mycket och hoppade över gymnasiet pga det. Han måste ogillat människor riktigt mycket.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)