webForumDet fria alternativet

Superenkel pastarätt

Mat & dryck

16 svar · 1 516 visningar · startad av Zaiman

Medlem sedan dec. 20014 239 inlägg
Frågan#1

3-4 Portioner:
250g Pasta (helst skruvar)
2x140g Bacon
1 medelstor lök
2 dl Créme fraiche
margarin
Vitlök 2-3 klyftor (eller efter eget tycke)
Svartpeppar

Hacka löken även vitlöken. Bryn den i lite margarin. Koka pastan.
Strimla bacon och låt den stekas med löken. Häll på crémefraichen när det är ca 4 minuter kvar på pastan. Låt det sjuda tills pastan är klar (så att syran går ur). Krydda upp med lite nymalen peppar och vänd ner pastan i baconröran.

Servera gärna med en tomat och rödlöks sallad.

/r
Absolut godast direkt efter tillagning och inte i matlåda dagen efter ;)

/r2
Antal portioner tillagt

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Tack, veckans mat är planerad då alltså. Om man tar det där gånger fyra... :)

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

TEsta samma recept fast med en röd och grön paprika i också .. smakar smaskens!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Ska nog spara det här inlägget och pröva det där. Superenkelt, och så verkar det gott också. :)

Man kanske kan köpa nån smaksatt créme fraiche för att spica till det ytterligare.

silfver skrev:

Ska nog spara det här inlägget och pröva det där. Superenkelt, och så verkar det gott också. :)

Man kanske kan köpa nån smaksatt créme fraiche för att spica till det ytterligare.

Bara att laborera :)

jofawe: Det var min tanke när jag hade lagat det där, att man kunde lätt ha slängt i en paprika också. Själv hade jag lite ajvar...

silfver: Tänkte köpa det, men den var 5 kr dyrare än vanlig c.f. då blir det ju ingen budgeträtt längre :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Min "egen" snabblagade pastarätt körde jag med flera ggr/vecka som ungkarl under alla år jag bodde i Sthlm. Den döptes följaktligen till "Bachelor's Delight":

1. En portion snabbmakaroner kokas upp och hälls ut i en skål.
2. Öppna en burk makrill i tomatsås (behöver inte värmas) häll i och rör om.
3. Klart. Ät.

Sen varierade jag lite med t.ex. en skvätt ketchup. Lyxvarianten bestod av en rå äggula ovanpå.

:)

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

istället för färdigsmaksatta cremefraich går de ju bara hä i paprikapulver och chilipulver (eller basilika osv) i en vanlig burk..

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Danne V skrev:

Min "egen" snabblagade pastarätt körde jag med flera ggr/vecka som ungkarl under alla år jag bodde i Sthlm. Den döptes följaktligen till "Bachelor's Delight":

1. En portion snabbmakaroner kokas upp och hälls ut i en skål.
2. Öppna en burk makrill i tomatsås (behöver inte värmas) häll i och rör om.
3. Klart. Ät.

Sen varierade jag lite med t.ex. en skvätt ketchup. Lyxvarianten bestod av en rå äggula ovanpå.

:)

Åfyfan, det där var seriöst bland det äckligaste jag läst på ett bra tag. Du verkar ha en förkärlek för äcklig mat och råa äggulor, visst skrev du om någon bakis-kur förut, som jag har för mig också innehöll råa äggulor?

Makrill i tomatsås, ketchup och råa ägg... Jag skulle hellre köra en Bear Grylls* och käka levande insekter :)

*) Överlevnadsexpert på Discovery som äter allt som rör sig

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

sgtpepper skrev:

Åfyfan, det där var seriöst bland det äckligaste jag läst på ett bra tag.

HAHAHA... jä*la mes! Du himlar ju med ögona bara för att det är en rå äggula inblandad. :) Testa istället vetja! Var en MAN o inte en kyckling!!! :birp Det är faktiskt klart ätbart....t.o.m. GOTT ibland!

;)

Red: Råa äggulor har man ju förresten till andra maträtter som t.ex. råbiff, spaghetti carbonara osv. Så det är ju liksom inte bara jag som slagit mig i skallen... :)

Medlem sedan nov. 20016 480 inlägg

Fan, jag har ju allt det där hemma utom cream fraichen. Ska testas!

Förresten. Hur många portioner blir det här? Tänkte laga nu - men vill inte att det ska stå i kylen över helgen eftersom jag är borta.

Trådstart korrigerad.

bra. Ikväll ska jag laga det, och äta direkt! Det var hyffsat bra sist, så det lär bli riktigt bra nu :)

Det blev sådär. Jag är nog bättre på att improvisera ihop egen mat. Recept är inte min grej. :p

Vitlöksgalning som jag är händer det ibland att jag finhackar två vitlöksklyftor och strör över på tallriken :e

Ska fixa receptet på rödlöksalladen som vi har till. Den brukar göra susen för hela upplevelsen ;)

Nuså. Har lagat det igen och ätit direkt efter, med lite rödvin, eftersom det är fredag! :) det var riktigt gott faktiskt. Jag hade 5 vitlöksklyftor och extra mycket ajvar och peppar. Råkade bli lika mycket pasta som sist iofs, men det är bra, blev fyra matlådor nu! :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)