3-4 Portioner:
250g Pasta (helst skruvar)
2x140g Bacon
1 medelstor lök
2 dl Créme fraiche
margarin
Vitlök 2-3 klyftor (eller efter eget tycke)
Svartpeppar
Hacka löken även vitlöken. Bryn den i lite margarin. Koka pastan.
Strimla bacon och låt den stekas med löken. Häll på crémefraichen när det är ca 4 minuter kvar på pastan. Låt det sjuda tills pastan är klar (så att syran går ur). Krydda upp med lite nymalen peppar och vänd ner pastan i baconröran.
Servera gärna med en tomat och rödlöks sallad.
/r
Absolut godast direkt efter tillagning och inte i matlåda dagen efter ;)
Min "egen" snabblagade pastarätt körde jag med flera ggr/vecka som ungkarl under alla år jag bodde i Sthlm. Den döptes följaktligen till "Bachelor's Delight":
1. En portion snabbmakaroner kokas upp och hälls ut i en skål.
2. Öppna en burk makrill i tomatsås (behöver inte värmas) häll i och rör om.
3. Klart. Ät.
Sen varierade jag lite med t.ex. en skvätt ketchup. Lyxvarianten bestod av en rå äggula ovanpå.
Min "egen" snabblagade pastarätt körde jag med flera ggr/vecka som ungkarl under alla år jag bodde i Sthlm. Den döptes följaktligen till "Bachelor's Delight":
1. En portion snabbmakaroner kokas upp och hälls ut i en skål.
2. Öppna en burk makrill i tomatsås (behöver inte värmas) häll i och rör om.
3. Klart. Ät.
Sen varierade jag lite med t.ex. en skvätt ketchup. Lyxvarianten bestod av en rå äggula ovanpå.
:)
Åfyfan, det där var seriöst bland det äckligaste jag läst på ett bra tag. Du verkar ha en förkärlek för äcklig mat och råa äggulor, visst skrev du om någon bakis-kur förut, som jag har för mig också innehöll råa äggulor?
Makrill i tomatsås, ketchup och råa ägg... Jag skulle hellre köra en Bear Grylls* och käka levande insekter :)
*) Överlevnadsexpert på Discovery som äter allt som rör sig
Åfyfan, det där var seriöst bland det äckligaste jag läst på ett bra tag.
HAHAHA... jä*la mes! Du himlar ju med ögona bara för att det är en rå äggula inblandad. :) Testa istället vetja! Var en MAN o inte en kyckling!!! :birp Det är faktiskt klart ätbart....t.o.m. GOTT ibland!
;)
Red: Råa äggulor har man ju förresten till andra maträtter som t.ex. råbiff, spaghetti carbonara osv. Så det är ju liksom inte bara jag som slagit mig i skallen... :)
Nuså. Har lagat det igen och ätit direkt efter, med lite rödvin, eftersom det är fredag! :) det var riktigt gott faktiskt. Jag hade 5 vitlöksklyftor och extra mycket ajvar och peppar. Råkade bli lika mycket pasta som sist iofs, men det är bra, blev fyra matlådor nu! :)
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2