webForumDet fria alternativet

Är du rädd för spindlar?

Natur & djur

12 svar · 1 431 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Det verkar som att den den svarta änkan etablerar sig i Sverige. Om det är något att oroa sig över låter jag förbli osagt, men visst rynkade jag på ögonbrynen när jag läste det.

Svarta änkan är för mig en riktigt mytomspunnen spindel. Jag trodde faktiskt den var direkt dödlig. Men nu verkar det som att en frisk människa ska klara av ett bett ganska bra.

Tänk på det nästa gång ni sitter och trycker i utedasset. :p

r\ Rynkade på näsan säger man ju. :e

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Nej, är inte det minsta rädd för spindlar.
Har faktiskt haft funderingar på att skaffa spindlar, men då frugan är rädd för spindlar så får det vänta tills den dan jag vill att hon flyttar. ;)

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Usch, vad jag har fobi för spindlar alltså. :p

Men eeew ofta de skickar spindlar per post! Tänk om de kommer loss och tar sig i andras brev. :bla

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jag har blivit biten av en Redback spider när vi var i Oz för längesedan. Den är tydligen likvärdig med svarta änkan. Killarna på vandrarhemmet förklarade att det inte kunde vara en spindel eftersom jag skulle varit död om den bet mig... :OO
De påstod att det var en stor myra.

Efter en lång natt med svettningar och bultande ljumskar :r åkte vi till Ayers Rock dagen efter. Min högra vad hade en fläck på ca: 5 cm omkrets som vätskade så det rann, alltså inget var eller så utan vatten eller svett eller nåt liknande. Ont som fasen hade jag också. Väl framme gick jag till doktorn (Royal flying doctor!) som först berättade att det var ett spindelbett och sedan kollade blodtryck m.m. Det var ingen fara och jag fick inget motgift eftersom det hade gått mer än 12 timmar.

Efter kanske en månad fick min vänstra vad exakt samma symtom som den högra, förutom smärtan. Den vätskade på samma ställe, helskumt. :o Då var vi hemma och jag ringde doktorn som sa att det var helt ofarligt men inte alls ovanligt. Så de som säger att svarta änkan är dödlig har fel, det vet jag. :e

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

silfver skrev:

Det verkar som att den den svarta änkan etablerar sig i Sverige. Om det är något att oroa sig över låter jag förbli osagt, men visst rynkade jag på ögonbrynen när jag läste det.

Svarta änkan är för mig en riktigt mytomspunnen spindel. Jag trodde faktiskt den var direkt dödlig. Men nu verkar det som att en frisk människa ska klara av ett bett ganska bra.

Tänk på det nästa gång ni sitter och trycker i utedasset. :p

r\ Rynkade på näsan säger man ju. :e

Jag kan inte låta bli att flina lite, tänker på den där tråden då du vill ha tips och råd på hur du ska göra för att utrota spindlarna i källare i din mammas hus.
Riktigt rolig läsning faktiskt. :) :birp

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Om jag inte minns fel så finns det olika arter av svarta änkor, varav vissa inte är så farliga (i Spanien etc) medan andra kan vara dödliga (USA). Det är inte helt solklart vilken/vilka arter som de syftar på i DN-artikeln, så man ska nog ta den med en nypa salt.

Poteta: otäckt! :o Tur att det gick bra, även om det lät väldigt obehagligt. En kompis till mig åkte till Australien ett år och jobbade som boskapsskötare. Tydligen finns det en spindel vars bett liksom "dödar" köttet runt omkring. Hon blev biten av en miniliten sån spindel under en ridtur och det blev sen en inbuktning där. Brrrr....

Medlem sedan dec. 200487 inlägg

Jo, en aning. Men hellre spindlar än alla former av kräl- och groddjur. Usch! En spindel kan man bara ta en tidning till och slå till HÅRT. Svårare med en äckelorm eller en stor fet padda.

Ofarliga spindlar på Gbg-lagret

Hmm, när jag stod i kön på ICA idag så kom det upp små nyheter på deras TV-skärmar, ifrån UNT (Upsala Nya Tidning). Bl a stod det något i stil med "Spindlarna från lagret i Göteborg är ofarliga, hade Naturhistoriska riksmuséet(?) kommit fram till". Så det var kanske rätt uppblåsta nyheter. Men nu hittar jag ändå ingen artikel om det på nätet. :( Det är väl nästan alltid så att dementier "faran över" har dåligt nyhetsvärde...

Det finns alltså ofarliga svarta änkor?

silfver skrev:

Det finns alltså ofarliga svarta änkor?

Se mitt första inlägg. ;)

/red. Kan förtydliga. Det finns ett 30-tal arter av samma släkte, Latrodectus, varav den egentliga "svarta änkan" (Latrodectus mactans) är en av de arterna. Problemet är att vanligt folk, däribland reportrar, inte gör så noggranna distinktioner mellan den farligaste arten och de andra, mer eller mindre ofarligare släktingarna. Så det är svårt att veta om Naturhistoriska riksmuséet faktiskt fått in 10 exemplar av just den farliga arten, eller 10 ofarliga exemplar som bara är släkt med den riktiga svarta änkan. Det senare skapar naturligtvis inte lika bra rubriker.

Hittade nyheten förresten: Spindlar var inte så farliga (Hallands nyheter)

Medlem sedan aug. 20011 346 inlägg

Fia skrev:

Se mitt första inlägg. ;)

Hittade nyheten förresten: Spindlar var inte så farliga (Hallands nyheter)

Mjo, men där skriver du "vissa inte är så farliga". Det är inte samma sak som ofarliga, som du skrev i ditt andra inlägg. :)

Men okej, man dör inte av dem i alla fall. Förhoppningsvis!

Den sydeuropeiska släktingen till svarta änkan, Latrodectus tredecimguttatus, kan (enligt Wikipedia) vara dödlig, även om den sällan är det. Men då kan man också jämföra med vår svenska huggorm, som i sällsynta fall också kan vara dödlig.

Men du har nog rätt, jag har inte full koll vilka (om någon) av Latrodectus som är ofarliga. Det var bara det att spindlarna de hittade på Biltemas lager i Göteborg helt enkelt inte var svarta änkor.

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)