webForumDet fria alternativet

Projektdags: Bygga sovrumsmöbel!

Bygg & renovering

43 svar · 3 692 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Kära wF, jag måste komma ifrån kvällsjobbet och TV'n och har därför som avsikt att starta ett av flera projekt som jag ruvat på länge. Jag kommer garanterat behöva er hjälp i vissa avseenden och även uppmuntran! :D

Det här projektet går ut på att göra sovrummet i min lägenhet till en mysigare/bättre plats. Första delprojektet i detta är att bygga en sovrumsmöbel som ersätter mitt enda natthusbord. Tanken är att den skall fungera som en kombination mellan en sängavel i huvudända och natthusbord. Jag bifogar en (icke skalenlig och ganska hafsig) ritning som jag slängt ihop på själva... grejen.

Materialvis tänker jag mig spånplattor som jag sedan skall måla med sprayfärg. Jag har även planer på att sätta mosaik eller stensättning ovanpå möbeln.

Det är här ni kommer in, vänner! Jag är ingen snickare, men jag är händig. Jag behöver dock en del råd på vägen, kan jag misstänka, plus att det är roligt att vara fler och på input i ett projekt.

Frågor

1. Är spånplattor rätt val? Jag vill ha en robust sak, inget rangel, så jag tänker mig åtminstone 15 mm tjocklek.
  2. Skruv och trälim, borde göra susen.
  3. Materialinköp, förslag på bra erfarenheter på byggvaruhus.
  4. Jag har ingen bra såg för räta vinklar och vill inte stå och såga ut bitarna själv, varför jag tänkt att göra det direkt på byggvaruhuset. Nån som vet vem som gör detta, innan jag börjar jaga runt hos alla som finns i Malmö?

Så, hjälp mig nu! :D

Här är ritningen:

ritning1.jpg
Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Lite offtopic; men det är intressant att du använder ordet "natthusbord". Aldrig hört talas om. Själv använder jag mig av nattduksbord eller sängbord.

carl_x skrev:

Lite offtopic; men det är intressant att du använder ordet "natthusbord". Aldrig hört talas om. Själv använder jag mig av nattduksbord eller sängbord.