webForumDet fria alternativet

Projektdags: Bygga sovrumsmöbel!

Bygg & renovering

43 svar · 3 692 visningar · startad av OveRRidE

Medlem sedan feb. 200112 078 inlägg
Frågan#1

Kära wF, jag måste komma ifrån kvällsjobbet och TV'n och har därför som avsikt att starta ett av flera projekt som jag ruvat på länge. Jag kommer garanterat behöva er hjälp i vissa avseenden och även uppmuntran! :D

Det här projektet går ut på att göra sovrummet i min lägenhet till en mysigare/bättre plats. Första delprojektet i detta är att bygga en sovrumsmöbel som ersätter mitt enda natthusbord. Tanken är att den skall fungera som en kombination mellan en sängavel i huvudända och natthusbord. Jag bifogar en (icke skalenlig och ganska hafsig) ritning som jag slängt ihop på själva... grejen.

Materialvis tänker jag mig spånplattor som jag sedan skall måla med sprayfärg. Jag har även planer på att sätta mosaik eller stensättning ovanpå möbeln.

Det är här ni kommer in, vänner! Jag är ingen snickare, men jag är händig. Jag behöver dock en del råd på vägen, kan jag misstänka, plus att det är roligt att vara fler och på input i ett projekt.

Frågor

1. Är spånplattor rätt val? Jag vill ha en robust sak, inget rangel, så jag tänker mig åtminstone 15 mm tjocklek.
  2. Skruv och trälim, borde göra susen.
  3. Materialinköp, förslag på bra erfarenheter på byggvaruhus.
  4. Jag har ingen bra såg för räta vinklar och vill inte stå och såga ut bitarna själv, varför jag tänkt att göra det direkt på byggvaruhuset. Nån som vet vem som gör detta, innan jag börjar jaga runt hos alla som finns i Malmö?

Så, hjälp mig nu! :D

Här är ritningen:

ritning1.jpg
Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Lite offtopic; men det är intressant att du använder ordet "natthusbord". Aldrig hört talas om. Själv använder jag mig av nattduksbord eller sängbord.

carl_x skrev:

Lite offtopic; men det är intressant att du använder ordet "natthusbord". Aldrig hört talas om. Själv använder jag mig av nattduksbord eller sängbord.

Hrm. Jag är ju smålänning så, men jag kanske helt enkelt säger fel. Har alltid gjort iallafall. :)

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg

Först vill jag önska dig lycka till, det finns inget roligare än att skapa nyttiga grejjor med sina egna händer. :)

Matrial val, jag skulle nog om jag kunder använda mdf eller kanske spånskiva avsett för möbler. Den billiga spånskivan (70-90 kr/st) som oftast används till väggar och tak i bostäder är ganska mjuk. Eller varför inte använda limträ-skivor det är hållbart och dessutom riktigt snyggt när man laserat eller betsat det.

Mysko skrev:

Först vill jag önska dig lycka till, det finns inget roligare än att skapa nyttiga grejjor med sina egna händer. :)

Tack! Jag vet, det är roligt när man väl kommer igång. :)

Mysko skrev:

Matrial val, jag skulle nog om jag kunder använda mdf eller kanske spånskiva avsett för möbler. Den billiga spånskivan (70-90 kr/st) som oftast används till väggar och tak i bostäder är ganska mjuk. Eller varför inte använda limträ-skivor det är hållbart och dessutom riktigt snyggt när man laserat eller betsat det.

Limträ? Vad är det för skillnad på det och spånskivor och MDF?

Okej, materialet verkar iallfall inte vara så dyrt, någon eller ett par hundringar för hela åtgången, löst räknat. Men sen är det snitten efter mått jag är ute efter, alltså att de sågar ut bitarna i de mått jag vill ha dem. Hrm. Någon som har bra erfarenheter?

Jag låter Wiki sköta en del av snacket.
MDF är mycket hårdare än spånskiva, spånskiva är billigare än mdf. I MDF kan du fräsa ur lister och andra avancerade figurer. Med MDF kan du få grymt fin yt finnish.

Kolla på byggmax där finns det mycket till bra pris.

Medlem sedan juni 20001 251 inlägg

OveRRidE skrev:

Hrm. Jag är ju smålänning så, men jag kanske helt enkelt säger fel. Har alltid gjort iallafall. :)

"nattuksbord" blir det på småländska, tror jag. :)

Mysko skrev:

Jag låter Wiki sköta en del av snacket.
MDF är mycket hårdare än spånskiva, spånskiva är billigare än mdf. I MDF kan du fräsa ur lister och andra avancerade figurer. Med MDF kan du få grymt fin yt finnish.

Kolla på byggmax där finns det mycket till bra pris.

Dessutom är väl MDF bättre i det avseendet att man kan såga i det och slippa spackla sidorna för att slippa frasig kant?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

K-Rauta brukar ha såg som personalen hjälper till med, åtminstone hade vi det i Jönköping och med tanke på hur stort huset är i Malmö vore det väl fan om de inte hade det där. ;)

För övrigt skulle jag kört i mdf också.

Medlem sedan maj 20033 218 inlägg

MDF (y)

Lycka till med ditt projekt!

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Man brukar skriva ut en enhet och använda millimeter på sina ritningar. Och det heter nattduksbord, på småländska nattuksbod. :)

Ville bara lycka till, det ser fint ut! (y) Jag gillar hur du har vikt upp överkastet så man får se de fina kuddarna. ;)

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

override skrev:

Men sen är det snitten efter mått jag är ute efter, alltså att de sågar ut bitarna i de mått jag vill ha dem. Hrm. Någon som har bra erfarenheter?

Bra erfarenhet? Inte när det gäller sågning på byggvaruhuset iallafall, på Bauhaus så tar de minst 25 kronor snittet, så du lär lägga mer pengar på att såga upp materialet än vad materialet kostar.

Att köpa en cirkelsåg med skena, är ju knappast försvarsbart om man bara tänker på detta projekt, men om du ändå har fler projekt i huvudet som kräver sågning så kan det vara ett alternativ.

Ett annat är att du köper en bra såg och ber byggvaruhuset att såga upp de stora bitarna och så sågar du till hyllorna själv, Det blir 5 snitt som de måste göra: Baksida, topp, botten, front och så en lång där du själv sågar ut alla småbitar ifrån. (Mycket enklare att ta hem också, än att försöka få plats med en 2500x1220mm skiva i bilen)

När det gäller att sätta ihop bitarna så måste du förborra så trädet inte spricker, dessutom så bör du limma också. När de gäller hyllorna så kanske dessa skall vila på en lite regel eller små hyllhållar (små ploppar som man sätter in i förborrade håll, alla hyllor har sådan, har ingen anning vad det heter, ser ut som en cylinder med en lite upphöjning på mitten), så du inte behöver bora i hyllplanen eftersom det kommer försämra bärrigheten för hyllplanet.

- M

Medlem sedan mars 20062 194 inlägg

.. du kan ju annars hyra en cirkelsåg med skena?
.. och även en "kex-maskin" som är bland de bästa uppfinningarna EVER i möbelsnickeri

silfver skrev:

Man brukar skriva ut en enhet och använda millimeter på sina ritningar. Och det heter nattduksbord, på småländska nattuksbod. :)

Ja ja, ritningen är inte helt korrekt. Jag tänkte göra en mer detaljerad, när jag vet tjockleken på materialet, det bestämmer nämligen måtten på vissa av bitarna. Och jag säger natthusbord. Basta! ;)

silfver skrev:

Ville bara lycka till, det ser fint ut! (y) Jag gillar hur du har vikt upp överkastet så man får se de fina kuddarna. ;)

Jamenvisst, lite lullull får man ju ha. :e

OveRRidE skrev:

....... Och jag säger natthusbord. Basta! ;)

Mitt rättstavningsprogram skriker rätt ut när jag skriver "natthusbord" ska det va så? ;) :)

Vad är en kexmaskin för nått?

Medlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Mysko skrev:

Vad är en kexmaskin för nått?

Kallas även lamellfräs

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Hmm.. Jag skulle bygga i solid ek-skiva som inte är så fasligt dyrt på ex Byggmax.
Lycka till iaf!

Bire skrev:

Hmm.. Jag skulle bygga i solid ek-skiva som inte är så fasligt dyrt på ex Byggmax.
Lycka till iaf!

Solid ek? Är det inte snortungt? Och jag trodde det var dyrt..

Just nu lutar det åt MDF, faktiskt. Men det finns ju ett antal åsikter. :)

Medlem sedan feb. 2004489 inlägg

OveRRidE skrev:

Frågor

1. Är spånplattor rätt val? Jag vill ha en robust sak, inget rangel, så jag tänker mig åtminstone 15 mm tjocklek.
  2. Skruv och trälim, borde göra susen.
  3. Materialinköp, förslag på bra erfarenheter på byggvaruhus.
  4. Jag har ingen bra såg för räta vinklar och vill inte stå och såga ut bitarna själv, varför jag tänkt att göra det direkt på byggvaruhuset. Nån som vet vem som gör detta, innan jag börjar jaga runt hos alla som finns i Malmö?
  1. Som alla andra redan sagt: MDF skivor är enormt mycket bättre till möbelsnickeri. Du får ett väldigt styvt och tåligt material som är enkelt att måla/behandla på alla möjliga vis.
  2. Det gör det. Tänk på att skruvar med försänkta huvuden kan få fula sprickor runtomkring sig om du inte borrar dit en försänkning. (Ganska liten risk för sprickor på MDF-skiva, dock)
  3. Byggmax, Beijer och K-rauta. Fråga om de kan kapa upp/låna cirkel åt dig
  4. Ett mindre, lokalt, företag kan du helt säkert prata med och få materialet kapat till rätt storlekar (förutsatt att du köper skivorna därifrån). Ring och fråga.
269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
142 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)