webForumDet fria alternativet

Behöver man pass för att resa till Tyskland?

Småprat

21 svar · 14 387 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Vi ska åka om typ fem minuter, behöver vi ta med passen? :)

/edit
Ok, kanske lite kort om tid. :P
Vi tar med dem, även om jag tror att de inte behövs.

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg

nej

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Någon form av identifikation måste man ha med sig. Det kan vara pass eller id-kort eller
körkort.

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Det är detta som är så sjukt: Nej, du behöver inget pass. Jo, du måste kunna styrka din identitet med ett pass (eller nationellt id-kort).

Med andra ord: Ta alltid med pass.

http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____3637.aspx

Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Pace skrev:

Det är detta som är så sjukt: Nej, du behöver inget pass. Jo, du måste kunna styrka din identitet med ett pass (eller nationellt id-kort).

Med andra ord: Ta alltid med pass.

http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSida_70_30____3637.aspx

Visst, det är helknäppt!

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Pace skrev:

Kravet att man förutom sin identititet (självklart) även ska kunna styrka sin nationalitet är inte sjukt. Orsaken till att vi måste ta med passet (eller det nya speciella id-kortet) är att det är de enda identitetshandlingar vi har där vår nationalitet står beskrivet.

Hade Sverige varit mindre politiskt korrekt så kunde nationaliteten anges på körkorten och då hade man kunnat resa inom Schengen utan pass eller speciallegitimation utan enbart med det leg man (nästan) alltid har i plånboken.

Här är en krönika som tar upp det störda i att det finns ett nytt speciellt id-kort som är den enda id-handling som kan ersätta passet vid resa inom Schengen, istället för att utnyttja de id-kort som alla redan har:

http://www.kvp.se/ledare/1.978688/vad-ett-id-kort-kan-saga

Jag har varit i Tyskland 6-7 gånger, och jag har aldrig behövt styrka min identitet.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Sico skrev:

Jag har varit i Tyskland 6-7 gånger, och jag har aldrig behövt styrka min identitet.

Det är alltså OM du blir stoppad av polis eller annan myndighet som du är skyldig att kunna identifiera dig.

sgtpepper skrev:

Kravet att man förutom sin identititet (självklart) även ska kunna styrka sin nationalitet är inte sjukt.

Jag tror man syftade på att förr, innan Schengen, så var id-kraven inte lika hårda. Men efter Schengen så måste alla (även varje medborgare i Schengen-anslutna länder) kunna styrka sin identitet vid varje givet ögonblick. Typ nåt sånt.

En liten sjuk paradox alltså.

Danne V skrev:

Det är alltså OM du blir stoppad av polis eller annan myndighet som du är skyldig att kunna identifiera dig.

Ehmn....Jo men det måste du ju även här i Sverige, även om du är svensk medborgare... Men du BEHÖVER inte identifikation för att åka till Tyskland.

Sico skrev:

Ehmn....Jo men det måste du ju även här i Sverige, även om du är svensk medborgare... Men du BEHÖVER inte identifikation för att åka till Tyskland.

Nej, det är ju det som är sjukt: Du behöver inte nåt pass för att ÅKA TILL Tyskland. Men du måste kunna visa ett pass (eller id) om myndigheterna kräver så MEDAN DU ÄR I Tyskland.

Red: Ah... jag trodde att du svarade på inlägget (-en) strax ovanför ditt första, dvs om paradoxen. Men du svarade kanske bara på trådens inledande fråga. Sorry. Missförstånd från båda håll... :)

Medlem sedan apr. 20022 743 inlägg

Sico skrev:

Du är inte skyldig att kunna styrka din identitet i Sverige, finns ingen som kan kräva dig på legitimation.

Danne V skrev:

Red: Ah... jag trodde att du svarade på inlägget (-en) strax ovanför ditt första, dvs om paradoxen. Men du svarade kanske bara på trådens inledande fråga. Sorry. Missförstånd från båda håll... :)

Hehe, inlägget ovanför mitt första är just trådens inledande fråga ;) :e

Poffe skrev:

Du är inte skyldig att kunna styrka din identitet i Sverige, finns ingen som kan kräva dig på legitimation.

Jag vet inte dom exakta paragraferna men man skall kunna styrka identitet i Sverige om man inte vill riskera häkte i max 48h, har jag för mig.

Jo polisen kan ta dig i förvar för att säkerställa din identitet om du är misstänkt för brott av en viss grad men de kan inte kräva att du ska identifiera dig - även om det såklart underlättar. Ingen kan bara komma fram till dig på gatan och kräva dig på legitimation. Med eventuell reservation för Räddningsledare. Ej säker på detta, de kan göra lite som de vill ;)

Kommer inte ihåg exakt men jag tror att det bara är 6+6 timmar de kan hålla dig om de inte har bevis för det brott du är misstänkt för.

Poffe skrev:

Jo polisen kan ta dig i förvar för att säkerställa din identitet om du är misstänkt för brott av en viss grad men de kan inte kräva att du ska identifiera dig - även om det såklart underlättar. Ingen kan bara komma fram till dig på gatan och kräva dig på legitimation. Med eventuell reservation för Räddningsledare. Ej säker på detta, de kan göra lite som de vill ;)

Kommer inte ihåg exakt men jag tror att det bara är 6+6 timmar de kan hålla dig om de inte har bevis för det brott du är misstänkt för.

Ja, då är vi två kompisar antar jag :)

Sico skrev:

Ja, då är vi två kompisar antar jag :)

Självklart :)

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Passet tar man alltid med sig om man ska resa utanför gränsen, det är ju självklart.
Inte för att man MÅSTE ha det, utan för att slippa ev bekymmer om man inte har det med sig.

Medlem sedan jan. 20051 121 inlägg

Poffe skrev:

Som sagt finns det ingen lag i Sverige som tvingar en person att ha leg eller någon annan ID-handling på sig. Men som sagt underlättar det om man vill slippa sitta i en mysig liten cell. Rent teoretiskt kan du bli kvarhållen till dess att din identitet kan fastställas. Det är dock heller inget problem att döma en person som man inte vet identiteten på.

J. Rönnberg skrev:

Som sagt finns det ingen lag i Sverige som tvingar en person att ha leg eller någon annan ID-handling på sig. Men som sagt underlättar det om man vill slippa sitta i en mysig liten cell. Rent teoretiskt kan du bli kvarhållen till dess att din identitet kan fastställas. Det är dock heller inget problem att döma en person som man inte vet identiteten på.

Det jag vill få fram är att ingen bara godtyckligt kan kräva att få veta din identitet.

När det handlar om brott är det såklart en annan femma då det kan handla om eventuella straff som ska utdelas - men detta kan som sagt göras utan att de lyckats fastställa identiteten.

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
138 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)