Avkalkningsmedel.
Vi har två kranar med enhandsgrepp som bara blir trögare och knirkigare för varje dag som går. Vad gör man åt sånt? Måste man skruva isär nånstans och byta nånting, eller räcker det med att försöka få in lite symaskinsolja i dem?
6 svar · 2 171 visningar · startad av Fia
Vi har två kranar med enhandsgrepp som bara blir trögare och knirkigare för varje dag som går. Vad gör man åt sånt? Måste man skruva isär nånstans och byta nånting, eller räcker det med att försöka få in lite symaskinsolja i dem?
Avkalkningsmedel.
Om dom suttit länge utan att ha blivit "bytta" så kan du lika gärna göra det.
Stäng av vattnet till kranen, hur är olika... i lägenhet kan du stänga av hela lägenheten om det inte sitter avstängningar under diskbänken.
Beroende på blandare så ska du på något sätt få loss kåpan eller vredet. Oftast knäpper man dän dom med liten mejsel. Sen ska du kunna skruva loss insatsen och det är den du ska byta i så fall.
Bor du i hyreslägenhet så be bolaget göra det åt dig, ingen idé att mecka själv när man betalar för service ;)
Fia skrev:
OK, hur gör jag med det?
Nu vet jag inte riktigt hur din kran ser ut, men försök plocka ner den i delar och rengör dom med avkalkningsmedel.
Det låter som en gammal packning. Bara att byta men jag har aldrig gjort det skälv. :P
Sharkie skrev:
Bor du i hyreslägenhet så be bolaget göra det åt dig, ingen idé att mecka själv när man betalar för service
Dessutom finns det dom som förbjuder sina hyresgäster att mecka med sånt själv.
"knirkigare" :) (y)