webForumDet fria alternativet

The Dark Knight - världens bästa film?

Film & TV

37 svar · 2 381 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

The Dark Knight ligger redan på förstaplats på IMDb:s top 250. Hur kan förväntningarna bli högre?!

Nu måste jag boka biljett till premiären den 24!

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Åh jävlar, måste ses på bio mao!
Jag såg Batman Begins på bio, och trivdes bra i stolen - redan när man gick därifrån längtade man efter nästa. Och som du säger; grymt höga förväntningar blir det! :)

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det känns som om den kommer sjunka en del :)

Men man kanske skulle ta tillfället och gå på bio, det var ju några år sen sist...

Quid: Ja, den lär sjunka när fler röstat. Men det är ändå jävligt ballt!

Nu har jag bokat mina biljetter. På lördag blir det! (y)

Medlem sedan sep. 20028 900 inlägg

verifieras att den är sjukt bra (y)

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

...sådan film passar bra på bio, borde ses ja... :)

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Har sätt prologen typ 10gånger redan!!! :e

Ganska sjukt att filmen har fått över 20 000 röster sen jag skrev första inlägget. Och ändå ligger den kvar på förstaplats. :D

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Påpassligt av trean att köra Batman Begins idag då. ;)

Fast redan vid andra reklamavbrottet tröttnade jag och slängde in dvdn istället. När jag var klar hade trean långt kvar... :e

:stefan: Jag gjorde samma sak. Haha! (y)

Medlem sedan mars 2003664 inlägg

Såg den på smygpremiären nu ikväll och jisses, jag vet inte vad jag skall säga. Speciellt skådespeleriet och specialeffekterna sitter man bara och njuter av! Se för guds skull, se!

Medlem sedan apr. 200010 782 inlägg

biljetter bokade tills imorgon.. :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Huh... "världens bästa film?"

Knappast. Men kanske en av de mest hajpade de senaste åren, plus att den fått en otrolig skjuts tack vare tusentals spaltkilometer om Ledger och Bale och att det tydligen är dåligt med andra produktioner i röret just nu.

Danne V skrev:

Huh... "världens bästa film?"

Ja? Går man efter IMDb:s topplista så är den det. Det är knappast över 100 000 som röstat bara för att filmen blivit hypad.

Sen om du vill lägga din röst på den filmen är väl upp till dig.

silfver skrev:

Ja? Går man efter IMDb:s topplista så är den det. Det är knappast över 100 000 som röstat bara för att filmen blivit hypad.

Sen om du vill lägga din röst på den filmen är väl upp till dig.

Jamen.... nu tänker du väl ganska konstigt. Antalet röstande avgör väl inte om en film är bra eller inte. Det är väl snarare tvärtom: att just det exceptionellt höga antalet röster pekar på en hajp runt filmen.

"Bäst" är inte synonymt med "flest människor gillar". "Bäst" är en heltigenom subjektiv upplevelse.

Fan vet om det dessutom inte imdb.com blivit utsatta för en kupp. När unga stjärnor dör blir det nästan alltid en kult kring dom. Jag vill inte vara cynisk, men Ledgers död har garanterat gett honom samma ikon-status, och man kan undra om det exceptionella antalet röstande (som dessutom gett så högt betyg) inte är ute efter att försöka ordna en Oscar-statyett åt honom posthumt.

Medlem sedan mars 2003664 inlägg

Danne V skrev:

Jag vill inte vara cynisk, men Ledgers död har garanterat gett honom samma ikon-status, och man kan undra om det exceptionella antalet röstande (som dessutom gett så högt betyg) inte är ute efter att försöka ordna en Oscar-statyett åt honom posthumt.

Jag tycker du skall se filmen och förstå hur fruktansvärt bra Ledger är i den. Är ganska säker på att både han och filmen hade fått i princip lika mycket uppmärksamhet även om han hade varit i livet.

Ode skrev:

Jag tycker du skall se filmen och förstå hur fruktansvärt bra Ledger är i den.

Jodå, jag tvivlar inte ett ögonblick på att både filmen och Ledger är kanonbra.

Ode skrev:

Är ganska säker på att både han och filmen hade fått i princip lika mycket uppmärksamhet även om han hade varit i livet.

Aldrig. Men det spelar ingen roll. För just hans tragiska bortgång har gett ett enormt medialt genomslag vad du eller jag än tycker.

Alltså: Klart folk får gilla rullen precis hur mycket dom vill. Jag bara reagerade på att man börjar orda i termer som "världens bästa". Herregud. Man måste väl kunna få efterlysa lite perspektiv på tillvaron och distans till saker å ting av folk. Det var det hela.....

Medlem sedan apr. 2008137 inlägg

Var och såg den igår på smygpremiären och är helt och hållet beredd att hålla med i påståendet... Det är absolut en av de bästa filmerna jag sett någonsin, och jag tittar på MYCKET film.
Storyn är djup och mörk, och karaktärerna är välregiserade och känns väldigt äkta. Heath Ledger gör en helt otrolig tolkning av Jokern, han är riktigt obehaglig asså...

Danne V skrev:

Man måste väl kunna få efterlysa lite perspektiv på tillvaron och distans till saker å ting av folk. Det var det hela.....

Men uppenbarligen är det väldigt många som rankar den som en av de bästa filmerna dom sett, och med 115 tusen röster och ett snittbetyg på 9.4 ligger den ju väldigt bra till för just den titeln.
Dock får man ju tänka sig att det främst är de stora fansen som hunnit se filmen än, och att DOM gillar den är ingen stor överraskning. Återstår att se om några månader när den stora massan hunnit gå också.

Danne V skrev:

Alltså: Klart folk får gilla rullen precis hur mycket dom vill. Jag bara reagerade på att man börjar orda i termer som "världens bästa". Herregud. Man måste väl kunna få efterlysa lite perspektiv på tillvaron och distans till saker å ting av folk. Det var det hela.....

För en nyproducerad film kan ju omöjligt slå igenom som världens bästa. :OO Angående titeln så baserade jag den enbart på IMDb:s placering. Därav frågetecknet på slutet... Aja, den här diskussionen är ju ganska löjlig eftersom du ändå aldrig kommer ge dig.

Jag ska se filmen på lördag och hoppas att mina förväntningar uppfylls.

silfver skrev:

För en nyproducerad film kan ju omöjligt slå igenom som världens bästa. :OO Angående titeln så baserade jag den enbart på IMDb:s placering. Därav frågetecknet på slutet... Aja, den här diskussionen är ju ganska löjlig eftersom du ändå aldrig kommer ge dig.

Nej, det löjliga, och ganska barnsliga, är att över huvud taget orda i termer som "världens bästa" när det gäller filmer eller böcker eller pjäser eller rocklåtar eller vad som helst där det handlar om folks subjektiva uppfattning.

silfver skrev:

Jag ska se filmen på lördag och hoppas att mina förväntningar uppfylls.

Det tror jag säkert. Det var inte länge sen jag såg Batman Begins och jag blev väldigt impad.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)