Hej!
Jag försöker beskriva hur man tar sig från Köpenhamn till Trelleborgen,men jag är helt över på det geografiska i den regionen men kanske jag kan få lite hjälp här.
Dom vill alltså besöka Trelleborgen med utgångspunkt Köpenhamn. Tillgång till bil finns ej, men buss, färja och tåg föredras.
Jag skulle föreslå att ta tåget från Köpenhamn till Malmö. Därefter någon buss till Trelleborg, och beroende på avstånd, därefter lokalbuss eller promenera.
Men det finns säkert ett bättre sätt(?).
Buss 146 är det som gäller.
Ta Öresundståget från Köpenhamn (hovedbanegård?) till Malmö Central.
Från Malmö Central går man ut huvudutgången, svänger snet höger direkt och siktar in sig på bron som går över kanalen. När man väl är över kanalen tar man direkt vänster och går till busshållplatserna som ligger där (samt en kebabkiosk). Leta upp var 146:an går ifrån och sitt och vänta på den (två gånger i halvtimmen vanlig tid brukar det vara). Det står "146 Trelleborg" på den och den går bara åt det hållet så det går inte att hoppa på 146:an i fel riktning så att säga.
Hoppa på och åk hela vägen till Trelleborg. Väl i Trelleborg har jag ingen aning om hur man hittar. Har nog inte varit där mer än 10 gånger och då är det ändå närmsta stad från var jag bor.
:) Dom som ska besöka är från Usa och är intresserad av sådant som relaterar till vikingatiden. Tyvärr glömde jag bort Birka-byn då jag vallade dom runt i Stockholm.
Är uppvuxen någon kilometer därifrån, men har själv aldrig varit där. Men det är alltid lika kul när man ser en viking komma cyklandes på en mountainbike.
Jag var för för första gången för ett par veckor sen, har ju bara bott i närheten sen -72 :). När jag var där så var det vikingamarknad med en jäkla massa tingeltangel till försäljning i hundratals tält. Jag skulle gissa att det är trevligare nu när det är "normalt" igen. Riktigt intresant att se hus, verktyg och tekniker de använde när det begav sig.
266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25