Kvalar och valar över att glida till Skövde i augusti och besöka Olstorps festplats när Mr Långhårig (E-type) spelar.
Tänkte fråga om någon från området har koll på ett par saker:
Festplatsen ligger cirka 2 mil ovanför Skövde - eller hur?
Hittade nån adress inne i Skövde, men det kanske är företagets registrerade adress.
Hur är det med parkering hos dom? Husvagnar och husbilar parkerar gratis, men har dom parkering åt oss vanliga bilister med riktig bil? Vad ska dom ha för det?
Parkering i närområdet?
Ska troligen bo på hotell den natten och det gör att jag troligen får X antal timmar att slösa bort i Skövde med omnejd eftersom man ska checka in ganska tidigt på eftermiddagen.
Förslag?
Jag är fotointresserad så tillåter vädret att kameran är framhängd så tar jag tacksamt emot förslag på fina ställen, fotogeniska evenemang m.m.
Kan nog stämma med avståndet ja. Olstorp ligger i ett samhälle som heter Tidan. Vill du slippa åka in till Skövde kanske det finns något hotell där istället. Fast det kanske är roligare att spendera tid i Skövde.
Kunde inte peka ut festplatsen närmare, men precis under vägen till olofsgården på kartan finns en liten kort väg som går rakt österut. Där ligger festplatsen. Som du ser på flygbilden finns en stor grusplan precis intill, det *kan* vara parkering men jag är inte säker. Eniro
Enda fotovänliga jag kommer på i Skövde på rak arm är att åka upp för berget Billingen (kolla efter Billingehus på vägskyltarna). Därifrån har du utsikt över hela stan.
(Fast Mariestad måste väl ändå vara både närmare och finare att spendera tid i tycker jag.)
Ah, Mariestad. Det ser ju klart trevligare ut brevid vattnet. Några tips på "hittepå" inne i den staden?
Kollar upp lite boenden där nu och det fanns minst lika mycket där som i Skövde ;)
Kan rekommendera Hotel Vänerport. Vill man bo lite enklare finns ett fint vandrarhem vid hamnen. Båda ligger väldigt centralt.
Lite dålig på att komma på spontana aktiviteter... Gillar man båtar finns ju hamnen med fik/restaurang eller slussarna i Sjötorp om man vill åka en bit. Vill man bada finns flera fina stränder.
Skog och mark finns ganska centralt längs med tidan och ut mot ekudden. Vill man koppla av med minigolf finns flera banor som inte är vanliga minigoflbanor utan lite roligare.
Kan rekommendera Hotel Vänerport. Vill man bo lite enklare finns ett fint vandrarhem vid hamnen. Båda ligger väldigt centralt.
Lite dålig på att komma på spontana aktiviteter... Gillar man båtar finns ju hamnen med fik/restaurang eller slussarna i Sjötorp om man vill åka en bit. Vill man bada finns flera fina stränder.
Skog och mark finns ganska centralt längs med tidan och ut mot ekudden. Vill man koppla av med minigolf finns flera banor som inte är vanliga minigoflbanor utan lite roligare.
Hotell Vänerport var dyrare än dom jag hittade så den går bort. Vandrarhem orkar jag inte... det ska var LYXIGT för småslantar ;)
Hur ser gamla stan ut? Är den gammal och mysig? Sånt kan tilltala mitt kameraöga.
Får väll slå ett slag för min uppväxt-håla Lugnås, 1 mil norr om Mariestad. Orten är väll inget att se, men däremot Lugnåsberget och då kvarnstensbrytningen på Minnesfjället. Ett besök i "gruvan" med dess härliga miljöeer och även omgivningarna runt. Där kan ditt kamera intresse finna stor mättnad (om man nu gillar skog och gammal bruks-kultur)
(ser att dom till och med har en hemsida http://qvarnstensgruvan.se/)
Norr om Mariestad har du Torsö. (kan inte så mycket om den). Det är Vänerns (tror jag) Största ö. Bästa fiskresturangen i Sverige säger dom som äter sådan benig mat. (själv vägrar jag käka skiten)
Mariestads Gammla stan är liten och inte lika "trång och mysig" som Stockolms trånga gränder. Husen är lite lägra och gatorna lite bredare men mycket mysig. Kyrkan som sticker upp över husttaken ska man nog ta från avständ, kanske från gammla bron (fängelset eller recidenset). Stan har jag väll växt ur så att säga. Skövde har mer som mättar shopping begäret om det intreserar.
Saker att se är väll gammla fängelset som fortfarande används, recidens palatset och museet, dom nya lyxiga kåkarna ute vid Ekkudden, Minigolfen (ett stenkast från fängelset) med dess speciella banor (rätt gammla om jag fatta det rätt), hotellet och dess arketektur (om man nu gillar sådant).
Sedan får man väll inte glömma vyerna över Vänern ifrån hamnen.
Ja du fattar, det finns massa reklam man kan säga om stan.
Skövde har Bilingen vilket jag också kan rekomendera. En fantastisk utsikt. Vissa påstår att man kan se Vättern därifrån, men jag tror åsen ligger i vägen.
Är du faggorna så har du ju Skara (4 mil från både Skövde och Mariestad, vilket blir en liksidig treangen :) ) med sin historia. Mitt emmelan Skara och Mariestad har du ju Götene med sitt nya Medeltidaby dit kulliserna från Arn filmerna har byggts upp om man gillar riddare och medeltiden osv. Riddar SM kördes där på den stora arena dom byggt upp och på medeltida marknaden kan du införskaffa en hel rustning om så önskas. Skulle väll inte förvåna mig om E-type är där och införskaffar gerjer innan spelningen då han är i faggorna med tanke på hans stora intresse för rustningar osv.
Ett tipps är att skicka iväg ett e-mail till turistbyråerna. Dom gillar att gynna posten och skickar buntvis med broshyrer, ofta med snygga bilder, som man kan kolla i.
Ang. Olstorps har jag själv bara varit där endast en gång för många år sedan. Den stora planen som nämns är parkeringen. Du betalar en liten slant för att stå där (var det i alla fall då). Parken i sig är häftig då den försöker ha gammla "folkparks-stuket" med kärleksstig, lotteri-bås, kasta boll på burk osv osv. Flera olika dansbanor med olika stilar.
Saker kan ha förändrats så du får rapportera hur mycket som förändrats :-)
Tack så jädrans mycket Mr T för din beskrivning!
Lugnås kan man säkert ta på vägen hem då det i så fall ligger lite åt "mitt" håll.
Fast, när jag kollat på kartan så ligger det söder om Mariestad, vänt på kartan? :D
Håller med dig, fisk är skit och ska inte ätas ;)
Låter som Mariestad är den fina staden jag tror den är... ska bli spännande att se om jag har rätt. Bara hoppas vädret tillåter att jag knäpper mina egna vykort...
Medeltidsbyn i Götene kanske får sig ett besök av mig, sånt brukar vara skoj att glida runt på. Frågan är om inte E-type redan vitjat dom ställena på sin jakt på gammalt skräp :D
Fast, när jag kollat på kartan så ligger det söder om Mariestad, vänt på kartan? :D
Så rätt så rätt. Vet inte vad som tog åt mig. Upptäckte efter att jag skickat mitt svar till dig att jag placerat Torsö Söderut, men ändrade det. Måste som du säger vänt på kartan :-)
Torsö ligger ca 1 mil Norr om Mariestad
Lugnås ligger 1 mil Söder om Mariestad
Så var det fastställt :-)
Sharkie skrev:
Medeltidsbyn i Götene kanske får sig ett besök av mig, sånt brukar vara skoj att glida runt på. Frågan är om inte E-type redan vitjat dom ställena på sin jakt på gammalt skräp :D
Med tanke på att den invigdes för ca 1 månad sedan. Så det är nog så att detta är försa changsen även för herr E-type (om han nu inte satte sig och enbart åkte den långa sträckan från 08;a till Götene för att köpa ett par brynje-kallingar eller likande :) ) Vem vet, det är ju få andra artister som har 2 rustningar så ..... :-)
Med tanke på att den invigdes för ca 1 månad sedan. Så det är nog så att detta är försa changsen även för herr E-type (om han nu inte satte sig och enbart åkte den långa sträckan från 08;a till Götene för att köpa ett par brynje-kallingar eller likande :) ) Vem vet, det är ju få andra artister som har 2 rustningar så ..... :-)
Jag ska tipsa honom om det där stället så lär han åka dit om han inte redan var och bankade på dörren när dom invigde :)
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25