webForumDet fria alternativet

Det här med universitet och bostäder...

Studier & utbildning

15 svar · 1 064 visningar · startad av LeonL

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg
Frågan#1

Det tidigaste besked som man kan få angående universitetsantagning är vid början av juli det aktuella året. Man måste ha stått i kö för bostad i minst två år för att få chans till lägenhet. Hur går det ihop? Det kan väl inte vara så att det är tänkt att man ska ställa sig i kö redan i högstadiet för en massa olika städer som man kan tänka sig studera i?

Medlem sedan mars 20001 858 inlägg

Är det studentlägenheter eller vanliga lägenheter det handlar om? När det gäller studentlägenheter brukar såna regler inte finnas, och dessutom brukar studenter som kommer från andra delar av landet prioriteras. På vanliga lägenheter är det mer eller mindre standard att det är en bostadskö, ja.

Vilken stad och vilken hyresvärd handlar det om?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

När jag började kolla boende i de städer jag sökt till var det olika överallt. Nåt ställe skulle ha betalt av mig för att jag öht skulle få ställa mig i kön, men om jag inte blev antagen dit fick jag minsann inte pengarna tillbaka. Nu är det tio år sen så jag har glömt var det var, men det är ett jävla sätt...
Vid vissa lärosäten får du köa hur mycket du vill och vid andra har de ingen central förmedling utan det hänger på egna initiativ att hitta boende.

När jag blev antagen till Jönköping var det egna påhitt som gällde, jag ringde till första stället, de bad mig faxa antagningsbeskedet, sedan hade jag bostad mitt i stan. Klart samma dag jag blev antagen. :)

Medlem sedan aug. 2004903 inlägg

I Halmstad fick jag stå i kö i nästan exakt ett helt år innan jag fick en studentlägenhet... fick bosätta mig i ett nyrenoverat ruckel som läckte i taket och vars enda värmekälla var en AC... För att få värme i AC'n va 3 andra AC tvungna att vara inställda på värme.. samma gällde när man skulle få kyla.... jag pröjsade 4500kr i månaden för den.

Första veckan jag bodde där hade vi inbrott i hyreshuset.... dem stal bredbandsutrustningen av alla saker :bla

För att slippa detta besväret i framtiden har jag ställt mig i kö i ca 7städer på 7 olika kommunala "hyresvärdar"...

Oj, det verkar alltså vara olika till olika städer. För mig är det Uppsala som är aktuellt. Någon som vet något om boende där? Har kollat in Studentstaden och Uppsala Hem och några andra bolag, och det verkar ganska kört. (I alla fall vanliga lägenheter.)

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Fins det inte boende garantier länger fans här i örebro
Kom du in på en kurs va komunen tvungen o fixa boende

Medlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Kul att du kommer till Uppsala LeonL! Vad jag vet så är det ganska lätt att få tag i studentbostad i Uppsala just nu. Studentstaden brukar ha massa lediga studentrum i korridor. Själv bodde jag i Flogsta höghus i 4 år. Lägenheter kan nog vara lite knivigare att få tag i, men är man två tre kompisar så kan man hyra en fyra tillsammans via Studentstaden. :)

Men det allra bästa tipset är nog att fixa studentrum eller studentlägenhet via din nation, förutsatt att det är en sån nation som har rum/lägenheter förstås... det varierar. Men de är ofta billigare och bättre än Studentstaden.

Uppsalahem kan du nog lägga ner för bostad under studenttiden, deras köer är hur långa som helst. Satsa på Studentstaden eller nationer.

Medlem sedan dec. 19996 592 inlägg

Nån som har koll på hur bostadssituationen ser ut för studenter i Lund?

Fia skrev:

Kul att du kommer till Uppsala LeonL! Vad jag vet så är det ganska lätt att få tag i studentbostad i Uppsala just nu. Studentstaden brukar ha massa lediga studentrum i korridor. Själv bodde jag i Flogsta höghus i 4 år. Lägenheter kan nog vara lite knivigare att få tag i, men är man två tre kompisar så kan man hyra en fyra tillsammans via Studentstaden. :)

Men det allra bästa tipset är nog att fixa studentrum eller studentlägenhet via din nation, förutsatt att det är en sån nation som har rum/lägenheter förstås... det varierar. Men de är ofta billigare och bättre än Studentstaden.

Uppsalahem kan du nog lägga ner för bostad under studenttiden, deras köer är hur långa som helst. Satsa på Studentstaden eller nationer.

Tack för tipsen, Fia! :)

Det som jag anser var idealt är en möblerad etta, men det verkar som att det är lite svårare att hitta sådana lägenheter i Uppsala än Arvidsjaur. Känner inte riktigt för att bo i korridor eller gruppboende, eftersom jag av erfarenhet vet att det krävs att man får lite tid och rum för sig själv då och då om man bor tillsammans med någon/några. Dock så antar jag att jag inte kan vara så kräsen, med tanke på situationen? :l

Jag har redan kollat på Studentstaden, och just nu har de bara ett fåtal tvåor och treor. De som står i kö har redan mer än 1000 ködagar. :o

Har även kollat Majklockan Fastigheter som har byggt nya lägenheter i Flogsta, och där verkar kön hur lång som helst också (jag står som nummer 1200-nånting).

Heimstaden har några lediga studentrum på Flogsta Höghus, omöblerade 19-kvadratare med gemensamt kök och TV-rum. Var det där du bodde, Fia?

Studentstaden har släppt femtiotals stycken bostäder för recentiorer nu. Sista anmälningsdag för dem är i morgon, ska jag anmäla intresse eller vänta på nästa omgång?

Är det förresten någon som vet hur det är på kantorsgatan?

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Anmäl dig! Hellre ha ett dåligt boende och sen flytta efter ett par månader än att inte ha något alls. Valet är inte svårt!

Peeer skrev:

Anmäl dig! Hellre ha ett dåligt boende och sen flytta efter ett par månader än att inte ha något alls. Valet är inte svårt!

Japp, jag kom fram till samma slutsats själv också. Man får inte vara så kräsen! :r :)

Jag bodde på kantorsgatan mina första 2 veckor i Uppsala, innan jag fick mitt eget rum. Korridor med fem rum, gemensamt kök och gemensamt badrum har jag för mig. Det ligger inte i centrum, men Uppsala är så litet att det tar 10-15 min att cykla in till de centrala delarna ifrån studentghettona.

Möblerade ettor tror jag är nästan omöjliga att hitta i Uppsala. Dubletter är väl det närmaste i så fall. Dessutom kan korridor vara underbart, om man hamnar med ett trevligt gäng! (y)

Tack Fia för informationen! :bire

Jag blev erbjuden ett rum på Kantorsgatan, och skickade iväg det påskrivna hyresavtalet i dag. :)

Skönt! Då behöver du inte gå och oroa dig för boende. Och trivs du inte så kan du säkert byta upp dig efter ett tag.

Vi får väl ta en liten wF-fika nån dag när du flyttat hit! :)

Medlem sedan dec. 19996 522 inlägg

Matti, den är rätt körd. Man brukar få vänta 1 år om man inte har flyt och får en novishlägenhet via afb.se , men det är rätt gott om 2:a hand samt privata studentbostäder som man kan ha lite mer tur med, men först och främst gäller nog kontakter. Jag bodde hos min syrra i ett halvår när jag började plugga för typ 6 år sedan, kompisar som börjat nu har fått vänta ett år de med, och bott i andrahand eller hos privat värd.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)