28-31?
Vilken vecka är det som de flesta får semester...?
12 svar · 17 868 visningar · startad av Eclipse
Vilken vecka är det som de flesta får semester...?
28-31?
Industrisemestern som fenomen är på väg ut, den firma som idag stänger igen hela juli har inte några kunder kvar i augusti...
Vi jobbar till 90% mot de yrkesgrupper som förr inte lyfte ett finger mitt i sommaren, men nu är det nästan som vilken månad som helst - enda skillnaden är att jobbarbrallorna är av shortsmodell när de kommer in i butiken. :e
Men för att återgå till frågan är det efter midsommar och till slutet av juli de flesta tar (vill ha) ledigt.
Jag jobbar. ;)
Hos oss är huvudsemestern V29 - 32. Själv lägger jag på V33 också så att man hinner vara ledig lite också.
:stefan: skrev:
Industrisemestern som fenomen är på väg ut, den firma som idag stänger igen hela juli har inte några kunder kvar i augusti...
Håller inte riktigt med, kolon. Det där är högst branchberoende. I mitt fall, hytt tillverkning inom fordonsindustrin spelar det inte så himla stor roll i fall vi stänger i juli. Hänsyn tas till semestern när produktionsprogrammen läggs.
M@gnus skrev:
Håller inte riktigt med, kolon. Det där är högst branchberoende. I mitt fall, hytt tillverkning inom fordonsindustrin spelar det inte så himla stor roll i fall vi stänger i juli. Hänsyn tas till semestern när produktionsprogrammen läggs.
Mjo, men som hyttleverantör är man väl ganska bunden till en kund och dess planering skulle jag tro? ;)
Skulle vi bomma igen hela juli skulle vi tappa kunder i parti och minut, deras kunder bryr sig inte om semestrar längre, de vill få sina jobb utförda och har vi inte öppet söker de sig nån annanstans.
Själv blir jag vansinnig när större företag bara stänger för lunch (som DSV, helt omöjligt att till exempel boka en frakt mellan 12 och 13 eftersom till och med växeln har stängt) och fyra veckor utan möjlighet att lägga ordrar, få leveranser, att kunna ställa produktfrågor - sånt accepterar jag inte längre.
Vill man göra affärer och tjäna pengar, då får man minsann ha öppet. ;)
OK, lugna er lite. Jag arbetar också, där av denna fråga. Jag säljer korv och förra året prickade jag fel och hade massor av korv innan folk var lediga... Detta året är ju brytpunkten mitt i veckan och det är inte alldeles uppenbart när ledigheten börjar.
När man arbetar med service och turism blir resonemanget omvänt, då är det Big Business när folk är lediga!
Vecka 28: 7 juli är alltså första måndagen på semestern för väldigt många??
Eclipse skrev:
OK, lugna er lite. Jag arbetar också, där av denna fråga.
:e
Eclipse skrev:
Vecka 28: 7 juli är alltså första måndagen på semestern för väldigt många??
Jag tror faktiskt att det är vecka 29 och 14:e juli dom flesta går på semester. (Redigerade mitt inlägg ovan) :r
Hmm... den 14:de!? Det låter sent, men ingen skulle vara gladare än jag om så råkar vara fallet!
Bland mina c:a 3000 kollegor är det 28-31 som är vanligast. Jag skulle gissa på att 50% har semester just dessa veckor och resterande 50% har en veckas förskjutning åt något håll.
Här är en tråd från förra året men vad gäller för i år?
Det jag har hört är v. 29-32... stämmer det?
Lättare att kolla att det normalt är en vecka efter midsommarhelgen!
Men den skjuts ju också på!
Fast Paddlar man på Industrisemester ser man att den är död!
"semester samtidigt tycks ett minne blott. "Vi vill vara lediga året runt", säger en professor i etnologi till SvD.se. "
Det är ju det jag är säger Lasp ;-)
Tja i år har vi huvudsemester 29-32 men till skillnad från förra året är det inga problem att ta ut sparad semester, då skulle det vara så solidariskt.
Jag har kollegor som helt ogenerat tagit 11 veckor :e
28-31 är de veckor som jag fått lära mig är den sk Industrisemestern, men såklart är ju denna "regel" utsuddad ganska rejält sen många år tillbaka.