webForumDet fria alternativet

Klaga på amassadtjänsteman.

Juridik

6 svar · 1 103 visningar · startad av reka1

Medlem sedan sep. 2001650 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jag ska lämna in ett klagomål på en ambassadtjänsteman (indonesiska ambassaden i Sthlm), men vem 17 vänder jag mig till?
Nedan är en lista på kontaktpersoner, ambassadören själv känns lite överkurs och jag kontaktar knappast personen det gäller.

DIPLOMATIC STAFF
H.E. Ambassador Linggawaty Hakim

Elmar Iwan Lubis, SH
Counsellor
ekonomi@indonesiskaambassaden.se

Endang H.Wirawan
Counsellor
endanghariyadi@yahoo.com

Dody Sembodo Kusumonegoro, MA
First Secretary
kabidekon@indonesiskaambassaden.se

Yonni Tri Prayitno, SE
kaunitkom@indonesiskaambassaden.se

Ruhiyat
bendaharawan@indonesiskaambassaden.se

LOCAL STAFF

Celma C Mariano
Secretary to the Ambassador

Srie W. Agoes
Administration
Eri Ekaputra D Baheram
Administration

I Hari Priyanto
Administration

Yofi M Safri
Administration

Hanna Hermansson
Political Affairs

Henny Lööf
Economic Affairs

Dewi Carina
Information, Social and Cultural Affairs

Jose Rizal
Consular Affairs

Suhariyanto
Communication

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

En sekreterare måste ta tag i ärendet. Gå direkt på förste sekreteraren.

Tack för svaret, men... det är just han som jag ska lämna in klagomål på. Så det borde väl bli hans överordnade, och det är väl en av konsulerna?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Då visste du ju indirekt själv! Varför inte skriva ut det då i din fråga!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Tips: Skicka till den du vill klaga på och ett CC till ambassadören.
Kallas "gaffling" och brukar vara ett effektivt medel i marknadsföring, dvs man skickar till den som troligen "har hand ôm'et" och till hans chef och ser till det TYDLIGT framgår att båda fått meddelandet.

Då blir ofta båda lite oroliga att den andre ska komma en dag och fråga vad som hände i ärendet osv.

Men om det inte är ett väldigt grovt fel som gjorts, så kan du nog inte räkna med nån slags kompensation eller så.

Lasp, jag var väldigt osäker på om det var personen i frågas chef eller om det var ngn annan jag skulle vända mig till (ifall det inte ens var ngn person på ambassaden, utan ngn myndighet i deras hemland).

Felet som begåtts är att jag m. familj beviljats besöksvisum. Kort därefter blev det biljettstrul så nya fick inhandlas. Dessa fick ett senare hemresedatum än de första. Jag var personligen till ambassaden för att få visumen redigerade.
Jag fick till svar att det var antalet dgr efter inresedatum som gällde och inte det hemresedatum som stod i visumen.

Jag tyckte detta var märkligt men han vidhöll bestämt vid det. När jag kom hem ringde jag honom för att verkligen få det bekräftat och han var lika tvärsäker.

När vi skulle hem från Indonesien åkte vi på overstayavgift på $360. Det var alltså det satta utresedatumet som gällde och inte antalaet dgr efter inresedatum, precis som jag antog.

Det jag nu vill är att få tillbaka mina $360 då tjänstemannen gav mig felaktiga uppgifter.

Medlem sedan juli 2002581 inlägg

Det låter som om gränskontrollen har gjort fel, inte ambassaden.

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)